Hur mycket tid läggs ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Hur mycket tid läggs ner?

    Har precis gjort vattenbyte och lite pyssel på mina akvarier och roade mig med att ta tid och sedan göra en gropv uppskattning på lite övrigt - jag kom fram till att jag lägger ca. 30-40min/dag utslaget på året.

    Eller om man räknar per kar (7 stycken i huset) blir det kanske mer rättvisande och det torde bli (grovt räknat på 40 min/dag tot.)
    - 6 minuter/kar & dag. Ser bättre ut än totalt nästan 5 tim/vecka!

    Kanske får man på flabben nu - men visst är det lite kul/intressant/ skrämmande?/hänförande hur mycket tid som man lägger på ett intresse??

    Mina siffror tyckte jag var helt OK - men jag inser att det finns många här som måste lägga ner oerhört mycket mer tid!

    Nån mer som vill bidra och filosofera lite i ämnet!

    P.S Jag avser INTE göra nån sammanställning - bara nyfiken! D.S
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Hur menar du, jag kan lägga ner en timme med att sitta och titta på fiskar. Men om du menar tråkiga saker som att mäta, byta vatten och städa så gör jag det max två timmar per vecka för mina två kar. Jag kör lite av devisen att stora kar sköter sig själva. Tänk om man kunde ha ett kar på cirka 5x5x5 meter. Då skulle man väl bara softa
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      själv, så grejar jag ca ( när jag tänker efter) 2,5 timmar i veckan... =)

      och jag har bara ett., =)




      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Ursprungligen postat av Decimus
        själv, så grejar jag ca ( när jag tänker efter) 2,5 timmar i veckan... =)

        och jag har bara ett., =)




        Curlingakvarist
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Göran Å
          Användare
          • december 2005
          • 1295

          #5
          Jag har gjort en tidstudie på skötslen av mitt 600L, 74L, 60L som jag har inne i huset, ej akvarierummet.

          En gång i veckan byter jag vatten, slamsuger, putsar rutor inv och utv samt lite allmänt ompysslande av karen samtidigt.

          Från det jag rullar ut slangen tills den hänger på plats igen brukar, detta arb ta ganska exakt 45 min/vecka. Om jag ska spola rent någon filtermatta tar det 60min istället.

          Utöver detta tar det några minuter per dag att mata dem.

          Om ska fotografera kan jag lägga timmar framför karen periodvis bara för att kunna hitta eller invänta någon skön händelse.

          Att bara sitta och titta och beundra vad man har skapat vågar jag inte mäta i tid.

          En hobby måste få ta lite tid, bara den inte känns betungande för då blir det inte roligt.

          Något som jag tycker känns roligt med akvariehobby är att kunna ha den på hemmaplan så att man kan titta till den då och då, utan att behöva åka långa sträckor, som en del människor gör inom andra hobbys.

          Mvh Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Olorin
            Hur menar du, jag kan lägga ner en timme med att sitta och titta på fiskar. Men om du menar tråkiga saker som att mäta, byta vatten och städa så gör jag det max två timmar per vecka för mina två kar. Jag kör lite av devisen att stora kar sköter sig själva. Tänk om man kunde ha ett kar på cirka 5x5x5 meter. Då skulle man väl bara softa
            Att räkna njutningstiden framför karen i olika stunder under dagen - och olika långa stunder - det räknas inte (säger som nån annan, det törs jag inte och vill inte heller för den del). Det som räknas är arbetet som läggs ner för att kunna njuta, men å andra sidan så måste jag nog tillstå att jag njuter en del då också - för man hittar ofta speciella saker då med. Nåt som inte heller räknas - men som enligt mig är ett stort nöje - är all "ställtid", dvs planerandet (och genomförandet) av nya projekt...och på det finns ju nästan ingen ände...även om alla inte realiseras!

            Slutligen håller jag helt med Göran - det ska var lustfyllt, annars får det bli en annan hobby eller paus...vilket ju av och till vittnas om här på forumet!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #7
              Ursprungligen postat av Olorin
              Curlingakvarist

              hahahah! stämmer on the money,! är så jevla rädd att de ska hända grejor med vatten å dylikt, å sen e de ju gott med "ren" sand å rent på glaset å ja .. de tar tid =)

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Svårt. Jag kan säga så mycket att jag är i lokalen månne 30 timmar i veckan, men det är inte alltid jag trixar med akvarierna. Dessutom jobbar jag konstant med att få allt mer lättskött. Ibland blir detta jobb så intensivt att jag skippar matning en dag... men timmarna rinner iväg i allafall. Och nu börjar jag sätta fler och fler arter till lek, så "slarvmarginalen" minskar betydligt. Men - 30 timmar i veckan är jag i vart fall i lokalen, om inte mer. Fast jag har min slapptid där också, den tiden man bara sitter ner och inte gör något alls, mer än låter tankarna gå och livet rulla på.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Micke Jarhl
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2277

                  #9
                  har bara 2 kar bytar vatten och fixar lite på ca 2,5 tim varannan vecka inte direkt betungande ..det funkar fint
                  Micke Jarhl Med akvarium!

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Svårt. Jag kan säga så mycket att jag är i lokalen månne 30 timmar i veckan, men det är inte alltid jag trixar med akvarierna. Dessutom jobbar jag konstant med att få allt mer lättskött. Ibland blir detta jobb så intensivt att jag skippar matning en dag... men timmarna rinner iväg i allafall. Och nu börjar jag sätta fler och fler arter till lek, så "slarvmarginalen" minskar betydligt. Men - 30 timmar i veckan är jag i vart fall i lokalen, om inte mer. Fast jag har min slapptid där också, den tiden man bara sitter ner och inte gör något alls, mer än låter tankarna gå och livet rulla på.

                    Hilsen,

                    P
                    Jag är väldigt lik Patrik på de flesta punkter, men jag skippar aldrig matning om jag är hemma.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Jag är väldigt lik Patrik på de flesta punkter, men jag skippar aldrig matning om jag är hemma.
                      Ni har förstående (alternativt ingen) livskamrater ni gossar! Barn? Jag är imponerad av engagemang och intresse - något som ju jag med flera också får dra nytta av emellanåt!

                      Både avundsjuk och inte, jag skulle vilja ha ett litet akvarierum i källaren (här hemma), men jag är inte beredd att byta ut hustru och barn...därför fungerar mitt kontor som akvarierum i liten skala och därvid lär det bestå en tid! Att ett akvarierum i källaren med lite automatik etc. sannolikt inte skulle ta mycket mer tid har liksom inte kommit fram i debatten!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • KuRtaN
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 778

                        #12
                        Jag har 5 kar varav 3 är "snygga" dom andra 2 yngelkar. Jag byter vatten en gång i veckan på allihopa på cirka 1,5 timma (inkl filterrengöring), men sen spenderar lätt 2 timmar per dag i tittande & studerande.
                        Over and out // Mathias

                        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Det där är som el o vatten dvs det vågar man inte ens räkna på.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Jag har också fem baljor där de två 54-liters fungerar som reservakvarier. De kan i sällsynta fall fungera som yngelakvarium men oftare som karantän, tillflyktsort eller uppfostringsanstalt.

                            Jag lägger ungefär en timma per vecka på vattenbyte och rengöring. Någon gång ibland tar det dubbelt så lång tid så säg en timme och tjugo minuter på det "tråkiga" som i och för sig ofta är trivsamt pyssel istället för en börda. Till veckojobbet tillkommer runt 10 minuter per dag i småpyssel, resten är yoga!
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Det där är som el o vatten dvs det vågar man inte ens räkna på.
                              Stämmer absolut!
                              Morgonrundan tar säkert en timme! Måste kolla att firrarna äter o att det inte flyter omkring nåt lik.
                              Kvällsrundan tar säkert mer tid, då allt ska kollas och beundras.
                              Dessimellan, tja ingen vill veta. inte ens jag.
                              De enda akvarier som inte tar tid är de tomma, och de har jag ungefär lika många av som de med fisk i!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...