Fiskar hos universitet o dylikt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Fiskar hos universitet o dylikt ?

    Jag har förstått att många universitet och vetenskapliga institutioner håller
    akvariefiskar i olika studier, tydligen även ofta väldigt sällsynta arter.
    Enligt Albins artikel i senaste ciklidbladet så har tex Universitetet i Leiden
    fixat en hel del arter av viktoriaciklider till hobbyn. Det vore kul att veta lite mer om vilka Universitet som har fiskar och vad de har. Någon som sitter inne med info??
  • endymion

    #2
    Vad jag känner till är de som håller victoriaciklider följande universitet; Leiden, Bern, Kastanienbaum, Konstanz och Hull.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Vad jag känner till är de som håller victoriaciklider följande universitet; Leiden, Bern, Kastanienbaum, Konstanz och Hull.
      Groningen hade förut.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Men vad håller de för fiskar ??, tex finns det någon som har tex Tilapia flava ??

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Men vad håller de för fiskar ??, tex finns det någon som har tex Tilapia flava ??
          Vilka som håller Lake Bermin-firrarna får du nog kolla med Anton Lamboj t ex. Rent generellt är det lika lätt att veta vilka firrar som univeristet har som att veta vilka firrar privatpersoner har. I Hull fanns det Tilapia snyderae, Stomatepia pindu och en till som jag inte minns namnet på just nu. Jag kan kolla om jag kan komma över några.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag har en kompis i Tyskland som har rätt mycket udda västafrikaner, och även kontakt med folk som åker dit ner ibland.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Jag har en kompis i Tyskland som har rätt mycket udda västafrikaner, och även kontakt med folk som åker dit ner ibland.
              Ja ibland räcker det med att läsa om en fisk för att habegärat skall tändas.
              Jag skulle vara väldigt nöjd bara jag fick tag på Tilapia flava,Tilapia deckerti och Tilapia guinasana, så här nära jul kan man ju önska lite.....

              Kommentar

              Arbetssätt...