Planering: Akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malte

    Planering: Akvarierum

    Hej alla glada!

    Planerar vidare kring mitt projekt med ett akvarierum i källaren. Det är ju så skoj! Planeringen alltså. Vad som inte kommer bli riktigt lika skoj är driftskostnaderna.

    Många punkter kvar på listan att lösa och ett av dem är hur jag skall återanvända den uppvärmda, fuktiga luften i mitt akvarierum. Hur gör ni andra? Avfuktare kanske men isåfall vilken använder ni? "Kolla på Claes Ohlsson" känner jag redan till, så jag vill gärna har råd från någon som kör/har kört en lösning som fungerar/inte fungerar och vilka fabrikat och vilken effekt ni får/fått.

    Det är mycket funderingar kring uppvärmning annars just nu: kall oisolerad källare för övrigt där jag vill ha ett uppvärmt akvarierum att blaska loss i...löser man inte på en kafferast och framförallt är det svårt att få tag på "facit" för hur det skall vara utan att problem uppstår. Måste även få fram en hyffsad uppskattning på hur mycket det kommer att kosta att drifta det hela, så man inte blir stående med ett finfint rum som inte används.

    Intresserad av alla smarta lösningar på uppvärmda våtrum i källaren, så kom gärna med tips och förslag.

    /Malte
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Välkommen till detta formidabla forum, Malte! Du lär nog snart få en massa tips och råd. Och innan dessa strömmar in så kanske du kan tala om hur stort rummet är och om det finns golvbrunn och vatten?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      #3
      Om du har varmare luft än vattnet i akvariumet så behöver du inte vara orolig för fukten, sattsa pengarna på ett oljefylt ellement i stället om du inte har någon värme i källaren. om du ändå är orolig sätt en pax fläkt med auto matisk fuktstyrning ovanför akvariet som blåser ut genom källar väggen
      //Peter
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • aldo
        Användare
        • december 2006
        • 175

        #4
        Jag ställde in ett 1125 liters kar i mitt garage, karet är enda värmekällan. Alla sidor är isolerade förutom framrutan förståss. Garaget är 36 m2 och håller en temp på +12.
        I karet är det 25 grader, 2 värmare som antagligen går hela tiden. Det drar ganska exakt 22kw/dygn.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av aldo
          Jag ställde in ett 1125 liters kar i mitt garage, karet är enda värmekällan. Alla sidor är isolerade förutom framrutan förståss. Garaget är 36 m2 och håller en temp på +12.
          I karet är det 25 grader, 2 värmare som antagligen går hela tiden. Det drar ganska exakt 22kw/dygn.
          Men nästa akvarium kommer att dra mindre el
          Då kan du ta av mössan o vantarna
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Malte

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Välkommen till detta formidabla forum, Malte! Du lär nog snart få en massa tips och råd. Och innan dessa strömmar in så kanske du kan tala om hur stort rummet är och om det finns golvbrunn och vatten?
            Hej och tack Wilhelm! Jo jag har länge följt forumet utan att själv vara aktiv del i det och lärt mig massor, både om akvaristik men även om de olika personligheterna som figurerar här. Fantastiskt många kunniga med genuint intresse och flera dessutom med imponerande fotokunskaper. Vackra bilder på fiskar kan få även den mest insomnade akvarist att vakna till liv på nytt. Fototrådarna och DIY här på ciklid.se är det som fått mig på banan igen.

            Har nu äntligen rent utrymmesmässigt goda möjligheter att få genomföra flera av de projekt jag gått och filat på under flera års tid.

            Vad gäller det utrymme jag först och främst kommer försöka att uppföra mitt akvarierum i så är det på 27kvm i källaren på det hus byggt 1905 som jag bor i. Rummet ligger i vinkel och det är någon bärande pelare mitt i som jag måste ta hänsyn till, men jag tycker jag har funnit en ganska spännande planlösning om det nu skulle kunna fungera rent uppvärmnings-/ isolerings / ventilationsmässigt.

            Då jag garanterat kommer att behöva förstärka golvet på minst 3,5 kvm av golvytan och då bila upp och gjuta nytt så kommer även en eller två brunnar att finnas. Vatten är ju en förutsättning så det kommer jag dra fram samt tillägnad el.

            Kommentar

            • aldo
              Användare
              • december 2006
              • 175

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Men nästa akvarium kommer att dra mindre el
              Då kan du ta av mössan o vantarna
              Rätt men 12 grader räcker för bilarna och nåt mer kar får tyvärr inte plats.

              Kommentar

              • aldo
                Användare
                • december 2006
                • 175

                #8
                Jag köpte en Appilance avfuktare på Copp för ett år sedan 1195 kr 220 watt har funkat bra hittills.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av aldo
                  Jag ställde in ett 1125 liters kar i mitt garage, karet är enda värmekällan. Alla sidor är isolerade förutom framrutan förståss. Garaget är 36 m2 och håller en temp på +12.
                  I karet är det 25 grader, 2 värmare som antagligen går hela tiden. Det drar ganska exakt 22kw/dygn.
                  Det är ju vad hela min lokal drar.....

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malte
                    Hej alla glada!

                    Planerar vidare kring mitt projekt med ett akvarierum i källaren. Det är ju så skoj! Planeringen alltså. Vad som inte kommer bli riktigt lika skoj är driftskostnaderna.

                    Många punkter kvar på listan att lösa och ett av dem är hur jag skall återanvända den uppvärmda, fuktiga luften i mitt akvarierum. Hur gör ni andra? Avfuktare kanske men isåfall vilken använder ni? "Kolla på Claes Ohlsson" känner jag redan till, så jag vill gärna har råd från någon som kör/har kört en lösning som fungerar/inte fungerar och vilka fabrikat och vilken effekt ni får/fått.

                    Det är mycket funderingar kring uppvärmning annars just nu: kall oisolerad källare för övrigt där jag vill ha ett uppvärmt akvarierum att blaska loss i...löser man inte på en kafferast och framförallt är det svårt att få tag på "facit" för hur det skall vara utan att problem uppstår. Måste även få fram en hyffsad uppskattning på hur mycket det kommer att kosta att drifta det hela, så man inte blir stående med ett finfint rum som inte används.

                    Intresserad av alla smarta lösningar på uppvärmda våtrum i källaren, så kom gärna med tips och förslag.

                    /Malte
                    Vill du komma och kolla på lite lösningar i min lokal är välkommen att komma och kika.

                    /Albin

                    Kommentar

                    • Malte

                      #11
                      Ursprungligen postat av aldo
                      Jag köpte en Appilance avfuktare på Copp för ett år sedan 1195 kr 220 watt har funkat bra hittills.
                      Hej Aldo,
                      I vilket utrymme använder du din Appliance? Hur varmt är det och vilken isolering?
                      /Malte

                      Kommentar

                      • aldo
                        Användare
                        • december 2006
                        • 175

                        #12
                        den har jag i fisk/hund huset ca 20 m2, 25 grader. jag tömmer behållaren 1 gång om dagen ca 2 liter. man kan även koppla en slang för att slippa tömma.

                        Kommentar

                        • aldo
                          Användare
                          • december 2006
                          • 175

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Det är ju vad hela min lokal drar.....
                          då är väl lokalen redan uppvärmd?

                          Kommentar

                          • Malte

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Vill du komma och kolla på lite lösningar i min lokal är välkommen att komma och kika.

                            /Albin
                            Tack Albin, det gör jag gärna! Kul (och praktiskt) med så många intresserade i Växjöregionen.

                            Kommentar

                            • Malte

                              #15
                              Min tanke har länge varit att skapa ett "rum i rummet", d.v.s. stålregla upp en konstruktion som isoleras och med viss spalt runt om och värma upp detta istället för hela kalla ytterväggen (1,5m tjock) samt skona trätaket/trossbotten till bottenvåningen från fukt. Har frågat runt en del om detta är möjligt och hur man värmer / ventilerar utrymmet för att skapa ett drägligt klimat samt vilka material man använder isåfall. Ingen vill dock, av förståeliga skäl kanske, råda till hur detta skulle genomföras p.g.a. vad det skulle kunna föra med sig iform av fuktproblem.

                              Kanske tänker jag lite väl komplicerat? Kanske istället försöka begränsa utrymmet så gott det går mot övriga källaren med oorganiska material, sätta in en avfuktare och se var man landar?

                              /M
                              Senast redigerad av Gäst; 09 december 2008, 23:42.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...