Odling av Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anden

    Odling av Fjärilsciklider

    Jag har ett 110 liters akvarium med ett par fjärilsciklider, 3 pansarmalar och 7 rödmunstetror. Cikliderna har vid ett flertal gånger lekt och varje gång så försvinner rommen.

    I det nuvarande karet så är det första gången som de leker och de har framgångsrikt vaktat rommen i snart 30h (nytt rekord) sist de lade lekte så dröjde det inte längre än ca 10 min efter att leken var fullbordad föränn hanen jagade bort honan och bjöd sig själv på ett rejält kaviarkalas. Detta är enda gången som jag sett hur rommen har försvunnit. Nog om de tragedierna.

    Även om det fortfarande är ett tag kvar innan en eventuell kläckning så skulle jag vilja rådfråga er där ute hur man bör ta tillvara på ynglena.

    Bör man suga upp dem med en slang och ha dem i ett egen akvarium, med eller utan mor och/eller far. Eller ska man tro att föräldrarna kan försvara sin avkomma mot de andra fiskarna och sig själva.

    En annan fråga är foder till ynglena. Vad bör man mata dem med? Jag har aldrig odlat egen fiskmat utan alltid gett dem frusna Artemia och Röda mygglarver och flingfoder. Kan ynglena tänkas nöja sig med något av detta?

    Tack på förhand!

  • johan77

    #2
    hej, visst är det en underbara fiskar fjärilarna.
    Jag har och håller på att försöka odla fram lite fjärilar
    och tyvärr upplevar jag samma sak, men vad jag har lärt mig genom åren så har det helt enkelt med att göra att fjärilarna har ju blivit framodlade och då tappat lite av detta, det blir "för mkt för dem"
    så att säga, det blir för uppspelta.
    Men ju fler lekar de har desto större chans är det att de lyckas,
    sen gäller det ju att vattnet har rätt värden för att rommen skall utvecklas till yngel.
    Nackdelen om man plockar bort rommen blir väl att detta beteende forsätter på nästa generation.
    Det bästa vore väl att försöka få tag på ett par VF fjärilar.
    lycka till och ge oss fortlöpande info om hur det går.
    johan

    Kommentar

    • Anden

      #3
      Jag är rädd för att det inte blir fler rapporter för den här gången...

      När jag för en liten stund sedan kom hem från jobbet så kom jag lagom för att se en av pansarmalarna under hanens ointresserade översyn suga i sig de sista av äggen.

      Hanen har under hela tiden varit relativt stilla strax intill rommen som för övrigt lades mitt på gruset (varken på någon sten eller i någon grop) inne i en "skog" av Vattenpest. Honan däremot har som vanligt kämpat beundransvärt hårt och jagat bort varenda firre som närmat sig även om det ibland har varit vissa problem med tre romsugna corydoras.

      De lyckades dock att hålla stånd i över 50h vilket är en rejäl förbättring mot de tidigare försöken som på sin höjd nådde 20h.

      Men men, det kommer nya lekar och jag tar gärna del av andras råd och erfarenheter för att försöka få dem att lyckas bättre nästa gång.

      Mina vattenvärden är förresten 26°C samt väldigt mjukt vatten (det var länge sedan jag mätte det så jag kommer inte i håg exakt)

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2002
        • 157

        #4
        Hej!
        Låt gärna ynglen gå ihop med föräldrarna,om det är något du ska flytta så är det föräldrarna,dom klarar en flytt bättre än ynglen. Jag hade själv diskusyngel förut,och flyttade dom till ett annat akvarium,dom strök med allihopa.Du bört mata med nykläckt Artemia,så
        att ynglen får jobba lite med sin naturliga instinkt,fjärilscikliden är ju känslig för allt för stora vattensvängningar,temp på 28 bör vara
        lämpligt.lycka till mvh Ann-Marie

        Kommentar

        Arbetssätt...