Räcker 200 liter till 6-7 papegoj ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zulan
    Användare
    • december 2008
    • 13

    Räcker 200 liter till 6-7 papegoj ciklider?

    Hej!

    Jag ska få 6-7 pepegoj ciklider, har inget akvarium än men hittat ett jag funderar på att köpa. Det är på 200 liter. Frågan är om det är för litet? Jag har inte plats till större så antingen det eller blir det nog inget...
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    Nja det blir nog lite trångt, skall du ha 6-7st är det minst 500L som gäller enligt mig.

    Papegojcikliderna blir runt 25cm som fullvuxna och de är ganska kraftiga i den storleken så de kräver sin plats.

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Syftar du på den framavlade varianten eller Hoplarchus psittacus? I vilket fall som helst är 200L alldeles för litet.. Klart att du kan hålla yngel ett tag tills dom vuxit men det lär inte gå ngn längre tid.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Zulan
        Hej!

        Jag ska få 6-7 pepegoj ciklider, har inget akvarium än men hittat ett jag funderar på att köpa. Det är på 200 liter. Frågan är om det är för litet? Jag har inte plats till större så antingen det eller blir det nog inget...
        Välkommen till forumet!

        Mitt svar gäller den här firren http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1556

        Jag håller med de som svarat tidigare. Du klarar dig hägst ett par år, sedan blir akvariet för litet. Firrarna är rätt kraftiga och äter en hel del så du måste inte bara öka simytan (längden på akvariet) utan vioymen måste upp. Absolut minimum är nog ett 375 liters (1,5x0.5x05 meter) men ett 540 är att föredra (1,5x0,6x0,6 meter). Det tar minimalt större golvyta samtidigt som du får mycket mer vatten.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 08 december 2008, 10:02.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Zulan
          Användare
          • december 2008
          • 13

          #5
          Tack för era svar. Fisken ser precis ut som den på bilden i din länk

          Jag får nog ta och vänta tills jag flyttat då. Ska flytta från lägenhet till hus inom snar framtid och kommer då ha mer plats.

          Kommentar

          Arbetssätt...