Torrfoder till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnil
    Användare
    • oktober 2002
    • 10

    Torrfoder till Malawi

    Vill mata även med torrfoder då jag ofta är borta och måste kunna använda en foderautomat. Har rödzebra, delfin och saulosi.
    Någon som har förslag på vilka pellets man skall använda?

    Magnus

  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    Ett bra torrfoder till Malawiciklider är Hikari Spirulina.
    De är ungefär i storlek med detta stora O.
    Dom skitar ej heller ner vattnet.
    Om dom sedan går att använda i en foderautomat, det vet jag ej.


    /Roger
    /Roger

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag matar mina Malawi med "Aquatic Nature" (granulat/pellets) och dom älskar verkligen dom små röda kulorna. Jag varierar detta med vanlig räkmix och det fungerar riktigt bra.

      Till dina Malawi skall du ha pellets med spirulina. Ett tips är att fodret även skall innehålla astaxanthin vilket är bra för färgerna, precis som spirulina.

      Stefan, Skövde

      375L Malawi
      2st 100L
      Malawi

      Kommentar

      • magnil
        Användare
        • oktober 2002
        • 10

        #4
        Tack för förslagen. Vill inte ha några pellets som leder till "förvuxna" fiskar. Vet ni hur era foder är då?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Vad menas med "förvuxna fiskar"??

          Stefan, Skövde

          375L Malawi
          2st 100L
          Malawi

          Kommentar

          • elof
            Användare
            • maj 2002
            • 225

            #6
            tjockisar.

            MVH Simon

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag tror knappast att man får "tjockisar" av pellets/granulat som är tillverkade enbart för att en viss grupp fiskar ska få så stor näring som möjligt. Att köpa dessa varor är nog inte farligt, iallafall inte i närheten av risken med att tillverka fodret själv...typ räkmix.
              Missförstå mig inte nu...med rätt ingredienser är räkmix ett ypperligt foder för våra fiskar.

              En sak man inte skall glömma är att om man har t ex Malawi så bör man utfodra med foder som är anpassat för dessa individer.


              Stefan, Skövde

              375L Malawi
              2st 100L
              Malawi

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                Håller också på att letar efter något trevligt torrfoder. Har hört mycket gott om Aquatic Nature, OSI och Hikari. Andra tips på toppenfoder?

                /Mikael
                /Mikael

                Kommentar

                • elof
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 225

                  #9
                  själv matar jag mest med OSI spirulinaflingor, och varvar med räkmix.

                  MVH Simon

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • november 2002
                    • 157

                    #10
                    Hej!
                    Med all respekt för torrfoder men en proffsakvarist sa till mig vid ett tifälle att jag skulle vara försiktig med hikari spirulina,efters-
                    om fiskarna kan få svarta fläckar av det,den bästa färgen enligt honom är det räkor oskalade som man har i räkmix. mvh Ann-Marie

                    Kommentar

                    • Mm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 59

                      #11
                      Har själv råkat ut för dessa svarta fläckar (pigment fläckar), just utav hikari spirulina. Jag matat regelbundet under ett par veckors tid. Fick som "ett tack" en och annan fläck. Hikari spirulina tycker jag att man ändast ska mata som extra tillskott max en gång i veckan. Och inte som ett basfoder.

                      Mikael

                      Kommentar

                      • Tascha
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 214

                        #12
                        Jag matar med Hikari spirulina ca 3-4 gånger i veckan. Dom andra gångerna matar jag med räkmix eller ärtor.
                        Jag har inte upptäckt några svarta prickar på mina fiskar.


                        /Roger
                        /Roger

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2002
                          • 157

                          #13
                          Hej!
                          Jag säger den klassiska repliken,bra räkmix är det absolut bästa du kan ge dina ciklider,jag märker på mina egna dom mår hur bra som helst.

                          Kommentar

                          • nicsv

                            #14
                            Hejsan,

                            är det någon som har testat Sera Granugreen eller för den delen Sera flora? Jag håller på och gör lite efterforskningar eftersom jag snart skall köpa akvarium och tycker att de verkar vara ett lämpliga basfoder för växtätande Mbuna-ciklider.

                            /Niclas

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Je kör med enbart Seras Granugreen för närvarande. Karet har bara vart igång i drygt tre veckor och jag vill inte belasta filtrena med räkmix än. Tre veckor med Granugreen är inte så lång tid att bedömma några slutsatser på, men hittills så har det funkat utmärkt.
                              Grumlar inte ett smack och är våldsamt omtyckt. Då mina fiskar är ungfiskar så är granulaten aningen för stora (ca 2mm - fyller hela gapet), så jag krossar dom lite lätt (grumlar inte i krossat tillstånd heller). Det är ett komplett helfoder som även innehåller spirulina. Påstås vara framställt speciellt för Malawi och Tanganyikaciklider som har grönbete med inkluderade organismer som basföda. Men det är så lätt att skrävla och påstå en massa fantastiskt på burkarna, så jag lägger inte så enorm vikt vid det påståendet - utan hoppas mer att det är så. Nåt måste man ju i slutändan tycka och välja att falla för. Kommer att varava räkmix och Granugreen längre fram - eller köra ner Granugreen i mixen kanske - vad vet jag vad man hittar på.

                              Smike

                              Kommentar

                              Arbetssätt...