Skadad påfågelsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mibben

    Skadad påfågelsciklid

    Hej!
    Efter många års uppehåll från att vara akvarist har jag skaffat mig ett akvarium igen, och med den underbara påfågelscikliden som innevånare.
    Haft fyra st gående i mitt 600 liters kar under ca 5 månader - och förra veckan införskaffade jag två till, i samma storlek - där än så länge ungdjur, ca 12 cm stora -

    En av de nya blev mobbad - och idag morse märkte jag hur medtagen den ena av dem var, så jag tog ur honom ur det stora och la honom själv i ett 50 liters kar.
    Nu på eftermiddagen kom jag hem, o trodde att han var död - då han låg på sida på bottet - men, han lever, men ser en att det är skador på sidan - nästan luddit o flera fjäll är borta, säkert av skadorna men hann inte kolla så noga imorse.

    Vad kan man göra - vad ska man göra?

    Tacksam för alla svar som hjälper med råd.
  • endymion

    #2
    Det man kan göra är att salta lite för att såren ska läka bättre. Ibland kan dock organ och dylikt skadads och då går det inte göra någonting. Hopps det ordnar sig iaf.

    Kommentar

    • Mibben

      #3
      Tyvärr klarade

      han sig inte,

      skadorna på båda sidorna var förstora så han klarade inte natten.

      Har nu fem kvar, men det är en av dem som alltid verkar vilja bråka med alla andra..

      Kommentar

      • irezumi85
        Användare
        • juni 2007
        • 38

        #4
        det är alltid en viss hack ordning med påfågel ciklider

        brukar planat ut efter ett tag,
        ett tips är att inte ha för mycket interiör blir lätt för mycket revir agresivitet då.
        /720 med vieja synspilum samt påfågel ciklider.
        450 med jaguar ciklider

        Kommentar

        Arbetssätt...