Darwinåret 2009

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Darwinåret 2009

    Hej

    Nästa år är det 150 år sedan Darwins bok "Om arternas uppkomst" kom ut! Förhoppningsvis kommer ni inte bara märka det på aktiviteterna som planeras på museer, universitet och liknande utan även i Ciklidbladet. Ni som kan, skriv gärna en artikel i anslutning till Darwinåret!

    (I samband med 200års dagen för Darwins födelse i år bad Church of England om ursäkt "for misunderstanding you and, by getting our first reaction wrong, encouraging others to misunderstand you still".)
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Hej

    Nästa år är det 150 år sedan Darwins bok "Om arternas uppkomst" kom ut! Förhoppningsvis kommer ni inte bara märka det på aktiviteterna som planeras på museer, universitet och liknande utan även i Ciklidbladet. Ni som kan, skriv gärna en artikel i anslutning till Darwinåret!

    (I samband med 200års dagen för Darwins födelse i år bad Church of England om ursäkt "for misunderstanding you and, by getting our first reaction wrong, encouraging others to misunderstand you still".)
    Vet detta och ser fram emot det. Bra att det uppmärksammas också i Ciklidbladet. Att Anglikanska kyrkan ber om ursäkt hedrar "henne" - men den sista passusen är problematisk - för det är en hel del av världens befolkning som inte direkt tror på Darwin (eller snarare evolutionen) utan istället framhärdar i det som kallas kreationsim och intelligent design. Detr säg att så många som 60% av USA:s befolkning lutar mer åt kreationism än evolutionen.


    Allt för att få ihop en Gudstro med vetenskapen - som det f.ö inte är några som helst problem att kombinera med t.ex evolutionen. Att jorden skulle vara pass 6000 år gammal - som delar av kreationismen hävdar - blir ju rent skrattretande. Och skratta skulle man också vilja göra om det inte var så att denna "tro" (kreationismen alltså) har gott om pengar och inflytande i maktens korridorer. Tack gode Gud att Obama vann och inte McCain med kreationisten Palin vid sin sida...

    Alltså - allt som kan göras för att tydliggöra Darwins betydelse och evolutionen som vetenskaplig hållbar idé är av godo!!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #3
      Hej!
      En katoliker jag diskuterade detta med en gång, sa att det går en rågång mellan vetenskapen och kyrkans tro och lära och också att man måste skilja mellan hur och varför gud skapar.
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av nils42
        Hej!
        En katoliker jag diskuterade detta med en gång, sa att det går en rågång mellan vetenskapen och kyrkans tro och lära och också att man måste skilja mellan hur och varför gud skapar.
        Hälsn Nils
        Kan du utveckla? Jag hängde inte riktigt med!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          #5
          Hej!
          Vetenskapen är en sak och kyrkans tro och lära en helt annan sak. Dessa två, vetenskap och kyrkans tro kan inte blandas ihop.
          Man skulle också skilja mellan hur gud har skapat ( skapelsen ) och varför gud har skapat.
          Skapelseberättelsen i bibeln var enligt honom en religiös text som förklarar det svårbegripliga i en orientalisk språkdräkt.
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • Robin Floridan
            Användare
            • december 2007
            • 91

            #6
            Kan ju tillägga vad jag tycker, då jag gillar att diskutera sådant, jag är uppvuxen i ett väääldigt religiöst hem, och har även läst väääldigt mycket evolution!

            Jag varken säger att det ena eller andra är fel. Dock tycker jag att det är en sak som är väldigt intressant när man tittar på evolution och utveckling. Först och främst ska man skilja helt på dessa två. Då JAG ANSER (ingen annan) att utveckling inom en art förekommer men har svårt att se att detta skulle kunna leda till evolution, dvs att nya arter "skapas". (ursäkta om jag råkar blanda ihop uttrycken)

            Tänk t.ex scenariot, första gången ett öga enligt darwinismen blev till. Saker som utvecklas sakta (enligt darwinismen, vad som är mest lämpligt enligt omgivningen, miljön. Vad som gör en stark helt enkelt, "den starke överlever) Men vad i katten skulle det vara för fördel med ett "halvfärdigt" öga.

            Som sagt jag menar inte att det ena eller andra är rätt, men jag hoppas att alla har ett kritiskt öga på allt, då darwinismen allt som allt är en teori och absolut ingen exakt vetenskap, finns många motsägelser. (och då även inom "kreationismen")

            Har även svårt att se varför kreationism och utveckling skulle motsäga varandra. (dock vill jag inte blanda in evolution i detta sammanhanget)

            Hoppas ingen misstolkar vad jag egentligen menar.
            Jag är solipsist!

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Njae - misstolkar...men hängde kanske inte med helt här heller!

              Jag tänker så här att Nils har rätt (eller Nils katolske vän?) i att man inte ska blanda tro och vetenskap - men det förhindrar ju inte att tron kan gå ihop med vetenskapen. Jag menar att ha en tro på Gud behöver inte / borde inte göra att nån skulle per definition ifrågasätta vetenskapen (som kreationisterna ju gör!) För egen del så går tro och vetenskap alldelse utmärkt att kombinera som i t.ex skapelseberättelsen - det handlar helt enkelt om två olika sätt att beskriva verkligheten om man uttrycker sig lite snabbt. Skapelseberättelsen (eller berättelserna - det är faktiskt två!) har ingen ambition att tala om det vetenskapliga - deras fuktion är en helt annan, nämligen att tolka vad det är att leva som människa. Som jag ser det är det mer att jämföra med poesi, och inte så dålig poesi heller för den delen.

              Robert - visst är det så att evolutionen som teori har brister och den, som det mesta i vetenskapen, måste ifrågasättas...men att därifrån sluta sig till at kreationismen /ID skulle uppvisa ett vattentätare teoribygge är ju skrattretande. OBS - nu menar jag inte att du sa detta, bara förtydligar min egen ståndpunkt.

              Och jag tycker kanske inte att det är så kul att diskutera detta (för mig är det inte nåt större problem) men jag tycker det är viktigt för trovärdigheten att försöka mota Olle i grind med alla influenser som dras till svensk kristenhet från det, inte alltid så förlovade, landet i väster.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Robin Floridan
                Användare
                • december 2007
                • 91

                #8
                Joe, det jag menar är egentligen att alla borde se på saker med ett kritiskt öga, tycker att många helt enkelt tar saker lite för mycket för givet.

                Enligt mig finns det helt enkelt för mycket brister med evolution.
                Och enligt mig finns en hel del brister med kreationism också.
                Jag ser på allt med ett, ibland allt för kritiskt öga.

                Det var nog summan av det jag skrev innan!
                Jag är solipsist!

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin Floridan
                  Joe, det jag menar är egentligen att alla borde se på saker med ett kritiskt öga, tycker att många helt enkelt tar saker lite för mycket för givet.

                  Enligt mig finns det helt enkelt för mycket brister med evolution.
                  Och enligt mig finns en hel del brister med kreationism också.
                  Jag ser på allt med ett, ibland allt för kritiskt öga.

                  Det var nog summan av det jag skrev innan!
                  Gött - det kritiska ögat finns här med. Då är vi nog ganska överens. Viktigt att sakerna diskuteras fortlöpande, men det blir lite jobbigt att skriva sina åsikter hela tiden (men fördelen är att man få tänka igenom lite innan - det kan ju hjälpa - åtminstone mig). Höres nån annan gång!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Ola, känner du till några aktiviteter som kan vara aktuella i samband med detta jubileum?
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Ola, känner du till några aktiviteter som kan vara aktuella i samband med detta jubileum?
                      Inte en aktivitet men Staffan Ulfstrand som brukar skriva läsvärda böcker ger ut en bok om Darwin. Ett av kapitlen i boken heter Cichliders mångfald.
                      Upptäck vårt sortiment för en inspirerande vardag! Hitta nästa läsupplevelse, allt för ditt kreativa projekt och barnens lek. Alltid bra priser, fri frakt från 299 kr och snabb leverans. Välkommen in till Adlibris!
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Grabbar,vad säger ni om... http://www.zeitgeistmovie.com/.
                        och... http://video.google.com/videoplay?do...05277695921912
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Inte en aktivitet men Staffan Ulfstrand som brukar skriva läsvärda böcker ger ut en bok om Darwin. Ett av kapitlen i boken heter Cichliders mångfald.
                          http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171398201
                          Aha, intressant! Givetvis måste jag ju ta tillfället i akt att rekommendera min egna artikel om detta ämne, evolution och ciklider.

                          Inte så vetenskapligt kanske men ändå lite kul läsning (kanske) för er som missat den. Artikeln har publicerats i Ciklidbladet men ligger nuförtiden på ciklider.se:

                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Tycker mycket av det du skriver verkligen är tänkvärt. Jag tror defenetift inte världen,universum uppkommit utan en skapare men man kan fråga sig vad denna skapare håller hus. Han är ju inte hos dom som säger sig representera honom det kan ju ett spädbarn förstå, klart att det kan finnas undantag men kyrkan är nog en av det mest förjugna instutioner som har funnits i världshistorien.

                            För att inte tala om Islam, vilket dårhus och Sverige låter dessa komma hit och sprida sin dynga utan att granska vad dom gör med ett kritiskt öga. Jag hatar religion mer än nåt annat men jag tror att om GUD finns så är han nånstanns utanför denna galenskap.
                            Kyrkan och religionen företräds av människor - med fri vilja - det kan varken du, jag eller Gud göra värst mycket åt. Sedan är det praktiskt ibland att ta till religion som täckmantel för andra mål...och det har gjorts ända från begynnelsen via Gustav Vasa till konflikten på Nordirland, bara för att ta några exempel.

                            Och det finns ingen anledning att dra alla inom Islam (eller nån annan religion för den delen) över en kam - det finns galningar/fundamentalister i alla sammanhang och det gäller även också utanför religionen t.ex ateister. De allra flesta muslimer ser inte på världen mycket mer annorlunda än de flesta andra. Så ta igen dig - lite mer nyanserad världsbild gynnar de flesta av oss!

                            Men det som Victor försökte var ju att återföra tråden till ciklider - och jag ber om ursäkt för mitt utvik i OT land. Mer av Darwinjubileum och knytningen till ciklider nu!
                            Senast redigerad av joe; 28 november 2008, 10:38.
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Jag tycker inte vi skall göra detta till en religiös diskussion. Det finns lixom inget slut på en sådan debatt. Det finns andra forum för det där...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...