Bygga filterhörna, insug genom raster eller sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • färjekarlen

    Bygga filterhörna, insug genom raster eller sanden?

    Hejsan.

    Tänkte sätta upp btn slim line i ett 100l kar längs bakrutan och ena kortsidan. I ena hörnet lägger jag den tvärs över så att en triangulär filtermodul skapas.

    Tänkte fylla den med skum men hörde även att sand var bra som filtermaterial. Antingen gör jag ett hål och sätter in ett raster nära botten eller så lyfter jag upp underkanten på filterhörnan några cm så att det blir ett sug under sanden nära botten på akvariet och vattnet sugs genom sanden.

    Hjälper detta till att filtrera eller är det bara merjobb? Hur skulle ni gjort?
    Måste jag ha en starkare pump om den ska klara av att suga vatten genom blästersand?

    karlen...
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av färjekarlen
    Hejsan.

    Tänkte sätta upp btn slim line i ett 100l kar längs bakrutan och ena kortsidan. I ena hörnet lägger jag den tvärs över så att en triangulär filtermodul skapas.

    Tänkte fylla den med skum men hörde även att sand var bra som filtermaterial. Antingen gör jag ett hål och sätter in ett raster nära botten eller så lyfter jag upp underkanten på filterhörnan några cm så att det blir ett sug under sanden nära botten på akvariet och vattnet sugs genom sanden.

    Hjälper detta till att filtrera eller är det bara merjobb? Hur skulle ni gjort?
    Måste jag ha en starkare pump om den ska klara av att suga vatten genom blästersand?

    karlen...
    Välkommen till forumet - även om det är inlägg nummer 2

    Jag skulle inte krångla till det - gör filterhörnan som du tänkt men inga raster och sand etc. Kolla in tråden där jag just meckat ett kar (åttakantigt iofgs, men principen stämmer):http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59652

    Och orginalidén fick jag fråm Micke på ciklider.se i länken: http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

    Detta räcker mer än väl för 100 liter tror jag!

    Lycka till och fixa gärna nån bild!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • färjekarlen

      #3
      Tack så mycket...

      Det var snyggt så du fått till det.. ska nog försöka få det något åt det hållet..
      Lovar att lägga upp lite bilder.. kan tyvärr inte fylla upp det förräns slutet på januari då jag är bortrest tills dess men ska lägga upp några bilder på bakgrunden när den är fastsatt...

      karlen

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av färjekarlen
        Tack så mycket...

        Det var snyggt så du fått till det.. ska nog försöka få det något åt det hållet..
        Lovar att lägga upp lite bilder.. kan tyvärr inte fylla upp det förräns slutet på januari då jag är bortrest tills dess men ska lägga upp några bilder på bakgrunden när den är fastsatt...

        karlen
        OK - ta det lungt, eftertanke innan! man sätter ihop prylarna brukar löna sig - det bli iallafall bra mycket mindre jobb!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • färjekarlen

          #5
          Vad tror ni om denna lösningen?... (hade lite tid över)

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Räcker det med att ha ett insug nära botten och ett pumphuvud längst upp och filtermatta emellan? Ska man gå efter regeln 6 x akvariets volym i timman?

          karlen

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av färjekarlen
            Vad tror ni om denna lösningen?... (hade lite tid över)

            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


            Räcker det med att ha ett insug nära botten och ett pumphuvud längst upp och filtermatta emellan? Ska man gå efter regeln 6 x akvariets volym i timman?

            karlen
            Verkar väl som en OK lösning - du knycker inte alltför mycket volym från karet. Se bara till att du inte gör filterfacket för trångt för pumphuvud och att du kan få ner en hand om det skulle behövas! Sex gånger volymen låter som lite overkill på mig, blir det inte lite "som stormen river öppet hav"? 3-4 gånger räcker alla gånger!

            Fundera lite till innan du limmar i bakgrunden - och så gör du som du hade tänkt... - ställtid är aldrig fel och det hade du bestäm lite av?!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...