Parachromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    #46
    Hej igen! Av de c:a 100 ynglen jag tog upp dog alla utom 18 inom en vecka. Dessa 18 är nu 3-4 cm och är vid prima liv. Det har inte blivit någon mer lek däremot en otäck olycka igår. Vid matning råkade hanen få i sig blåciklid honan som jag stoppade dit för att få ett yngelkar. Endast stjärten stack ut ur munnen. Jag tänkte inte så mycket mer på det men när jag tittade till karet efter två timmar var blåcikliden urspottat och simmade runt med endast halva skallen kvar, det såg riktigt skabbigt ut. Det var bara att ta fram håven och avliva stackarn.
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #47
      Ursprungligen postat av Laban
      Hej igen! Av de c:a 100 ynglen jag tog upp dog alla utom 18 inom en vecka. Dessa 18 är nu 3-4 cm och är vid prima liv. Det har inte blivit någon mer lek däremot en otäck olycka igår. Vid matning råkade hanen få i sig blåciklid honan som jag stoppade dit för att få ett yngelkar. Endast stjärten stack ut ur munnen. Jag tänkte inte så mycket mer på det men när jag tittade till karet efter två timmar var blåcikliden urspottat och simmade runt med endast halva skallen kvar, det såg riktigt skabbigt ut. Det var bara att ta fram håven och avliva stackarn.
      Hehe jaa sånt är inte ovanligt när man håller rovfiskar Jaa inte mycket annat man kan göra , bara ta bort den stackarn
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Laban
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 196

        #48
        Nu är ynglen avvecklade, av de 18 som överlevde 1:a veckan i yngelkaret klarade sig alla.
        Nu är det honan jag är orolig över. Sedan i somras blir hon bara tjockare och tjockare runt buken. Hon äter som vanligt men däremellan ligger hon mest och slappar på botten. Några gånger har jag sett lektendenser och att hon haft äggröret på väg ut men de har aldrig fullföljt leken. Det kan bero på JD paret som börjar bli stort c:a 18cm eller den elake lille eldbuk hannen som hunsar JD paret. Har ni några tips om hur jag ska kunna rädda henne?
        Cheers,
        Laban

        "We Fear No Foe" MFC

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #49
          Ursprungligen postat av Laban
          Nu är ynglen avvecklade, av de 18 som överlevde 1:a veckan i yngelkaret klarade sig alla.
          Nu är det honan jag är orolig över. Sedan i somras blir hon bara tjockare och tjockare runt buken. Hon äter som vanligt men däremellan ligger hon mest och slappar på botten. Några gånger har jag sett lektendenser och att hon haft äggröret på väg ut men de har aldrig fullföljt leken. Det kan bero på JD paret som börjar bli stort c:a 18cm eller den elake lille eldbuk hannen som hunsar JD paret. Har ni några tips om hur jag ska kunna rädda henne?
          Jag har ingen aning om hur mycket mat du ger dina fiskar.
          Men då du skriver "Sedan i somras blir hon bara tjockare och tjockare runt buken." så tolkar jag det som att hon får för mycket mat och nu helt enkelt är fet och trött.
          Loisellei är i allmänhet ingen speciellt aktiv fisk men dock ändå matglad, de har därför väldigt lätt för att bli feta. Ett annat tecken kan vara som du skriver "att hon haft äggröret på väg ut men de har aldrig fullföljt leken. " också det kan vara ett tecken på fetma.

          Min rekommendation är därför, mata mindre samt gå över till magrare foder. Såg tidigare i tråden att det snackades om laxfoder. Enligt min mening har man laxfoder för att driva upp fisk snabbt så att man fortare kan få ut de i frysdiskarna på varuhusen.
          Jag har själv kört med laxfoder men resultatet blev bara feta fiskar.

          För närvarande matar jag mina med hela gröna ärtor samt skalade räkor...och när jag är bekväm så blir det pellets (Aquatic Nature Excel). Mat blir det dessutom inte varje dag heller, är det pellets så blir det högst varannan dag.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Laban
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 196

            #50
            Tack för svaret Rickard! Jag matar en gång om dagen och alternerar veckovis med räkmix (50% räkor, 50% ärtor) 5 ggr, mysis 1 ggr och "vanliga" pellets 1 ggr. Jag har sett att honan inte är förtjust i pellets så jag ska pröva att mata 3ggr/ vecka med pellets i en månad och se vad som händer.
            Cheers,
            Laban

            "We Fear No Foe" MFC

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #51
              Ursprungligen postat av Laban
              Tack för svaret Rickard! Jag matar en gång om dagen och alternerar veckovis med räkmix (50% räkor, 50% ärtor) 5 ggr, mysis 1 ggr och "vanliga" pellets 1 ggr. Jag har sett att honan inte är förtjust i pellets så jag ska pröva att mata 3ggr/ vecka med pellets i en månad och se vad som händer.
              Om du kan klara dig utan pellets så gör det. Räkmix och mysis är bättre än pellets.
              Pellets är det kraftigaste fodret som du matar med så jag hade tagit bort det först och sen nöjt mig med att mata varannan dag.
              Till att börja med så hade de bara fått var tredje dag.
              Fiskar är ju växelvarma djur och behöver inte lika mycket mat som t ex däggdjur och fåglar.

              Jag tror att du efter ett tag kommer att se både mer aktivitet men också mer färg på fiskarna, ett tecken på att de mår bättre.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Laban
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 196

                #52
                Så var hon död. Hon har sett ut som en ballongmolly sista 2-3 månaderna men har hållit humöret uppe. Undrar vad det var hon led av... Hon vägde drygt 3hg. Nu har jag bara den fina hannen kvar, är det någon som har en hona över?
                Cheers,
                Laban

                "We Fear No Foe" MFC

                Kommentar

                Arbetssätt...