Nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskus

    Nystart

    Jag har tänkt mig att börja hålla ciklider, närmare bestämt Melanochromis joanjohnsonae. Jag har tidigare mest hållt mig till labyrintfiskar och sällskapsakvarium, och har således ingen erfarenhet av ciklider från de stora afrikanska sjöarna.

    Mitt kar är nog i minsta laget, dvs. runt 130L eller så, och jag har för tillfället varken råd eller möjlighet att skaffa något större (även om det inte är omöjligt att det sker inom det närmaste halvåret/året).
    Jag har inga planer på att hålla någon annan fisk överhuvudtaget än tidigare nämnda (förutom några zebrafiskar eller liknande för att kicka igång akvariet), och jag hade heller inte tänkt mig att ha mer än 1 hane och 2 eller 3 honor.
    Enligt den litteratur och de informativa sidor jag frekventerat så verkar det som om Melanochromis joanjohnsonae är en ganska lättskött fisk, och inte överdrivet bräcklig. Men jag är ändå aningen orolig då jag efter läsning på diverse forum fått uppfattningen av att, om man inte har ett monsterfilter så har man ingen chans att hålla ciklider vid liv någon längre period. Jag har defenitivt inte råd att införskaffa något sådant (och jag är inte heller säker på vad jag har för utrustning liggande för tillfället, har inte tillgång till den just nu, men skall kolla upp imorgon), så ni får gärna dementera mina farhågor.

    Så ska jag försöka mig på det här, eller bör jag lägga ner idéen innan jag börjat slösa pengar på det?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Hej och välkommen.

    130L är ligger nog på gränsen skulle jag tippa, går går det, det vet jag men sen hur skoj det blir är ju svårt att säga.
    Du behöver absolut inte ha ett "monsterfilter"

    Du kan ta lite filtermatta och göra ett filter i ena hörnet som du driver med luftpump.
    Det behöver inte kosta skjortan, du kanske redan har en del saker som går att använda. Lägg inte ner iden =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    Arbetssätt...