Lite frågor innan uppstartandet av mitt första ciklidakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rillle

    Lite frågor innan uppstartandet av mitt första ciklidakvarium.

    Halloj!!

    Jag är precis ny här, men har varit inne och kikat runt lite. Jag ska starta upp mitt första ciklidakvarium och tänkte ställa en del frågor för att inte göra fel i början.

    1. Jag tänkte köra med Biltemas blästersand då jag hört att många gör det. Frågan är bara hur många 25 kg säckar ska man ha i ett 250liters akvarium.

    2. Sedan är jag inne på att försöka bygga en egen bakgrund typ BTN. Jag var i en färgaffär och frågade om lack osv. Han sa att han rekommenderade att göra en form av frigolit och sedan klä in den med golvspackel som man har i färgpigment i om man vill ha den färgad. Sedan brände man bort frigoliten pga flytkraften. Enligt honom behövdes då ingen lack. Är det någon som använt sig av golvspackel med lyckat resultat. Om jag förstått det rätt så äter ciklider en del av bakgrunden och jag vill ju inte att den ska gå sönder.

    3. Tänkte eventuellt skita i BTN bakgrund och bara köra med en plansch eller liknande. Någon som vet ett tips för att få ett djup i akvariet. Akvariet är idag 45 cm djupt. Väggen bakom akvariet är en brun putsad vägg, kanske kan man använda sig av den och få typ stenbakgrund??

    4. Tänkte även bygga en del stenrös i akvariet och funderar bara på, hur mycket sten vågar man lägga i. har hört att man kan lägga en frigolitskiva i botten??

    5. Till akvariet följer ett innefilter, vill hellre ha ett ytterfilter och har en liten tanke. Jag har ett poolfilter över till en trädgårdspool. Funderar på att köra med det i akvariet som ytterfilter. Någon som gjort liknande??

    Ja det var väl allt just nu, återkommer med mer frågor om jag kommer på. Tanken är att ha Malawiciklider.

    Richard
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av rillle
    Halloj!!

    Jag är precis ny här, men har varit inne och kikat runt lite. Jag ska starta upp mitt första ciklidakvarium och tänkte ställa en del frågor för att inte göra fel i början.

    1. Jag tänkte köra med Biltemas blästersand då jag hört att många gör det. Frågan är bara hur många 25 kg säckar ska man ha i ett 250liters akvarium.

    2. Sedan är jag inne på att försöka bygga en egen bakgrund typ BTN. Jag var i en färgaffär och frågade om lack osv. Han sa att han rekommenderade att göra en form av frigolit och sedan klä in den med golvspackel som man har i färgpigment i om man vill ha den färgad. Sedan brände man bort frigoliten pga flytkraften. Enligt honom behövdes då ingen lack. Är det någon som använt sig av golvspackel med lyckat resultat. Om jag förstått det rätt så äter ciklider en del av bakgrunden och jag vill ju inte att den ska gå sönder.

    3. Tänkte eventuellt skita i BTN bakgrund och bara köra med en plansch eller liknande. Någon som vet ett tips för att få ett djup i akvariet. Akvariet är idag 45 cm djupt. Väggen bakom akvariet är en brun putsad vägg, kanske kan man använda sig av den och få typ stenbakgrund??

    4. Tänkte även bygga en del stenrös i akvariet och funderar bara på, hur mycket sten vågar man lägga i. har hört att man kan lägga en frigolitskiva i botten??

    5. Till akvariet följer ett innefilter, vill hellre ha ett ytterfilter och har en liten tanke. Jag har ett poolfilter över till en trädgårdspool. Funderar på att köra med det i akvariet som ytterfilter. Någon som gjort liknande??

    Ja det var väl allt just nu, återkommer med mer frågor om jag kommer på. Tanken är att ha Malawiciklider.

    Richard
    Hej och välkommen på forumet - några svar kan jag ju försöka ge.

    1. Har aldrig använt blästersand - men dock en del annan sand/grus - och såvitt jag kan bedöma så bored väl en 25 kilos säck räcka gott och väl. jag tror inte att du ens ska använda allt i en säck, men det är väl också lite en fråga om tycke och smak!

    2 - 3. Ytterligare en variant på byggnation av frigolitbakgrund - och söker du lite i forumet så kommer du få upp x antal trådar om detta med användbara tips. MEN jag tycker kanske inte att du ska bygga en bakgrund av frigolit i ett kar som inte är djupare...du avgör själv, men en sån bakgrund knycker rätt mycket volym. Kanske skulle du satsa på nån slimline variant istället och ev. nån/några små moduler. (Och visst är flytkraften i frigolit betydande - men det är inga problem att hålla nere den med siliconinfästning, bara man är noggrann och inte snålar!)

    4. Klipp till och lägg ett liggunderlag under stenarna - bygg röset (och jag tror inte at du kan ha för mycket sten egentligen) - och skicka sist i sanden så att röset säkert vilar på liggunderlaget. Jag använder liggunderlag - funkar kanon - men om du hellre vill så ta en tunn frigolit. Fäst båda i botten med några klickar silicon - det är inte så snyggt eller kul när liggunder-lag/friggoskiva plötsligt stiger upp ur sanden och heller inte så enkelt att åtgärda i ett fyllt kar!

    5. Jag skulle behålla nån form av innerfilter/cirkulationspump OCH skaffa ytterfilter - men det är också tycke och smak. Vad avser dammfilter har jag inte en susning och hoppas andra kan hjälpa dig med detta!

    Om du inte redan gjort det - sök lite fokuserat på de olika "problemen" i forumet. Du kommer att hitta mängder av svar, problemet blir att sålla vilka du vill lyssna på

    Lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    Arbetssätt...