Nybörjarfrågor om mitt 720l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • returburk

    Nybörjarfrågor om mitt 720l kar

    Har återvänt tillakvariehobbyn efter ett antal år.

    Har läst på detta och systerforumen varje dag i någon månad och är förvånad av vänligheten och den enorma kunskapen i forumet.


    Köpte mig ett 720l med btn moduler.

    Har ett par frågor.

    Eftersom jag inte rengorde modulerna ordentligt innan jag vattenfyllde det så har jag fått enorma problem med alger. Rengör jag botten från alger tar det 2-3 dagar innan det är helt grönt på 50% av botten. Har biltemabläster som bottensand.

    Hur blir jag av med det?

    Jag har en 1200l cirkulationspump Eheim i varje hörnmodul och fyllt med blå filtermatta.

    En 900l Rena cirkulationspump på ytan i en sidomodul till ytcirkulation.

    Ett Fluval 404 1300l ytterfilter med biobollar, makaroner och något svindyrt eheim substrat samt bytat ut orginal skumgummit mot en stor bit blå filtermatta och en näve filtervadd.

    Räcker det? För lite cirkulation? För lite filtrering?

    Tror att p.g.a av mitt förhatliga algangrepp så blir det grönt vatten iaf efter en vecka. Annars ska det väl räcka?

    Har 8st mbunor än sålänge och ett par ancistrus 7-8cm

    Tacksam för hjälp!

    /Elias
  • sverker
    Användare
    • november 2006
    • 12

    #2
    Jag har nyss gjort om start av ett likande kar 720 med så gott som enbart discus. CO2 MH Ljus och PMDD dvs mycket bra för växter och mycket näring med mycket animaliska födorester. Resultat = fullt med Grön Cyanoalger på allt som inte rör sig. Vad göra? Mycket snabb växande växter som konkurerar ut algerna. Mekanisk borttagning av cyanoalger med en sughävert under ett par veckor tills växterna har tagit över. I övrigt så tycker i alla fall jag att det bara är att vänta lite till så att vanliga växter har konkurerat ut växterna. det är vad jag gör i alla fall hoppas det även funkar för dig.
    sverker

    Kommentar

    • returburk

      #3
      Tack för tipsen men jag tänkte bara ha mbuna och inga växter, har rengjort med sughävert varannan dag i 7 veckor men det blir MER alger dom växer snabbare och snabbare.

      Måste finnas något annat sätt??????

      /Elias

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Ursprungligen postat av returburk
        Tack för tipsen men jag tänkte bara ha mbuna och inga växter, har rengjort med sughävert varannan dag i 7 veckor men det blir MER alger dom växer snabbare och snabbare.

        Måste finnas något annat sätt??????

        /Elias
        Kanske mörklägga karet en vecka eller mer. Sen köp mer små ansistrus kanske 7-10 st i ditt kar.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av returburk
          Har återvänt tillakvariehobbyn efter ett antal år.

          Har läst på detta och systerforumen varje dag i någon månad och är förvånad av vänligheten och den enorma kunskapen i forumet.


          Köpte mig ett 720l med btn moduler.

          Har ett par frågor.

          Eftersom jag inte rengorde modulerna ordentligt innan jag vattenfyllde det så har jag fått enorma problem med alger. Rengör jag botten från alger tar det 2-3 dagar innan det är helt grönt på 50% av botten. Har biltemabläster som bottensand.

          Hur blir jag av med det?

          Jag har en 1200l cirkulationspump Eheim i varje hörnmodul och fyllt med blå filtermatta.

          En 900l Rena cirkulationspump på ytan i en sidomodul till ytcirkulation.

          Ett Fluval 404 1300l ytterfilter med biobollar, makaroner och något svindyrt eheim substrat samt bytat ut orginal skumgummit mot en stor bit blå filtermatta och en näve filtervadd.

          Räcker det? För lite cirkulation? För lite filtrering?

          Tror att p.g.a av mitt förhatliga algangrepp så blir det grönt vatten iaf efter en vecka. Annars ska det väl räcka?

          Har 8st mbunor än sålänge och ett par ancistrus 7-8cm

          Tacksam för hjälp!

          /Elias
          Ja jag har aldrig haft cyano i mina baljor, men jag tror att det är det du har fått,
          Men jag vet att vi har haft rätt så många trådar om cyano.
          Så sök på cyano i forumet, så lär du hitta en massa tips, sedan får du försöka att härleda till din egna balja.Janne

          Kommentar

          • returburk

            #6
            Ursprungligen postat av Mattias777
            Kanske mörklägga karet en vecka eller mer. Sen köp mer små ansistrus kanske 7-10 st i ditt kar.
            Okej, låter skitbra, jag har typ 30 små ancistrus yngel på 1-2cm och föräldrarna leker för fullt igen. Den första kullen som kom har jag inte sett till på ett tag dock, har väl hamnat i ett filter eller nåt, men de här sista verkar klara sig.

            Men jag åker och handlar ett gäng imorgon och låter det vara släckt i en vecka.



            Mycket tackam för hjälpen.

            /Elias

            Kommentar

            • returburk

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja jag har aldrig haft cyano i mina baljor, men jag tror att det är det du har fått,
              Men jag vet att vi har haft rätt så många trådar om cyano.
              Så sök på cyano i forumet, så lär du hitta en massa tips, sedan får du försöka att härleda till din egna balja.Janne

              Aha nu när jag vet vad jävelskapet heter blev det lättare.

              Tack!!!

              /Elias

              Kommentar

              Arbetssätt...