Småsniglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polle
    Användare
    • maj 2008
    • 197

    Småsniglar?

    Vad är detta för skumma kryp jag fick med en bit javamossa?

    Dom är sådär 3-4 mm.
    Verkar inte få något skal.
    http://img84.imageshack.us/img84/6210/snc2aco7.jpghttp://img84.imageshack.us/img84/6210/snc2aco7.jpg

    Är det något malaviciklider skulle kunna äta?
    I så fall ska jag försöka fånga någon ur ett annat akvarium och sätta på gödning.

    De förökar sig som sjutton.
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Små snäckor - kommer inte på vad de heter just nu - det som förvånar mig är att du aldrig sett såna förr (eller så har du det och jag bara tolkar dig fel!?, sorry i så fall!)

    Vilka Malawi som käkar dessa är jag inte kapabel att svara på - nån gör det säkert. Men om jag inte är helt felinformerad så gillar botior att kalasa på dessa små gynnare - visserligen ingen ciklid, men snygga och roliga gynnare!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • polle
      Användare
      • maj 2008
      • 197

      #3
      Jag har aldrig sett dom förr.
      Att jag undrar om malawisar äter dom är för jag försökte fånga en för att testa, men fick inte tag på någon(fisk alltså).

      Säger någon att malavi gillar småsnigel då försöker jag lite seriösare. Det är himla tjurigt att fånga fisk i akvarium fullt med gömslen.

      Jag ska läsa på lite om botia.
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        #4
        Jag kör med ett gäng praktbotior för att hålla sniglarna borta i mitt malawikar.
        Annars är det "bara" att att hitta en malawi som käkar sniglar.
        //Robert

        Kommentar

        • polle
          Användare
          • maj 2008
          • 197

          #5
          Ursprungligen postat av RobbanG
          Jag kör med ett gäng praktbotior för att hålla sniglarna borta i mitt malawikar.
          Annars är det "bara" att att hitta en malawi som käkar sniglar.
          Har du något förslag, jag har crabro och rödzebra?
          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av polle
            Jag har aldrig sett dom förr.
            Att jag undrar om malawisar äter dom är för jag försökte fånga en för att testa, men fick inte tag på någon(fisk alltså).

            Säger någon att malavi gillar småsnigel då försöker jag lite seriösare. Det är himla tjurigt att fånga fisk i akvarium fullt med gömslen.

            Jag ska läsa på lite om botia.
            Om du aldrig har sett dem förr har du haft tur - de brukar emellanåt följa med växter man köper (ofta som ägg och svåra att upptäcka inna det är försent!)

            Kollade lite i ciklidboken på malawisar - observera att detta bara är teoretisk kunskap! - och där fanns eventuellt en grupp som jag kunde se (kanske finns fler?) som åtminstone emallanåt åter sniglar (om det gäller dessa små vet jag dock inte!). Gruppen var Lethrinops och innehåller bl.a just Lethrinops men också t.ex Aulonocara gertrudae och A. rostratum - så om du ha dessa så prova.

            Sedan finns det Victorior som äter sniglar (oftast större än dessa då, men man vet aldrig!?) som t.ex Astatoreochromis allaudi och Ptyochromis arter. Men några sådan har du ju inte tillgång till (är inte så lätta att få tag i heller!)

            Seadn finns fällor, mekaniska saker att köpa, se länken: http://www.pwss.se/product.php?produ...9&cat=0&page=1

            Men, som tidigare sagts, den säkraste och roligaste metoden är nog att skaffa några botior - det finns några att välja på.
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...