Panik! Fiskarna dör som flugor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Oldtimer burkar är inget jag saknar eller det akvaristiska kunnandet på den tiden. Men roligt var det. / Anders
    Jag saknar inte heller dom, för jag har 4 stycken. 2 stora o 2 små. En av dom är lyxvarianten. Redigt snygga! De är silikonerade invändigt numera.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #17
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Jag saknar inte heller dom, för jag har 4 stycken. 2 stora o 2 små. En av dom är lyxvarianten. Redigt snygga! De är silikonerade invändigt numera.
      finns nog ett ståendes på högkant här om du vill samla in ett till som jag sa sist vi sågs
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Jag tycker att Christers inlägg är klockrent, du har helt enkelt bytt för lite vatten förhållande till dom fiskar du har.
        Ja, jag håller med. Jag har varit en dålig människa. Tur att vi har oldtimers som kan förklara att det enkla oftast är det rätta. Det är lätt att glömma bort det faktiskt.

        Jag tycker mig se vissa tendenser här på forumet, att vi kan sluta byta vatten på våra baljor.
        Ja, och det är lite det som är problemet. I flera månader nu så har man kunnat läsa på forumet att det är dåligt att byta vatten eftersom det är så mycket kloramin i vattnet... Det är sånt som ligger och maler i bakhuvudet. Sen ser man att fiskarna inte blir så bra, men då tänker man "Nej, men dom blir bara mer stressade av vattenbyte pga kloramin! Bäst att inte byta vatten..."

        Fast av erfarenhet så vet jag att fiskarna (åtminstone mina fiskar) mår jättebra av vattenbyte.

        Alltså: Större burkar, färre fiskar, mer vattenbyten, och framför allt: tänk själv.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #19
          Ursprungligen postat av dinajel
          Ja, och det är lite det som är problemet. I flera månader nu så har man kunnat läsa på forumet att det är dåligt att byta vatten eftersom det är så mycket kloramin i vattnet... Det är sånt som ligger och maler i bakhuvudet. Sen ser man att fiskarna inte blir så bra, men då tänker man "Nej, men dom blir bara mer stressade av vattenbyte pga kloramin! Bäst att inte byta vatten..."

          Fast av erfarenhet så vet jag att fiskarna (åtminstone mina fiskar) mår jättebra av vattenbyte.

          Alltså: Större burkar, färre fiskar, mer vattenbyten, och framför allt: tänk själv.
          Jag skulle vilja säga att det som gäller är storvattenvolym per gram fisk. Vill man ha en Osckar ensam i ett tusenliters, fine. Vill man ha 40 Apistogrammor i samma 1000 liters, fine. Och då med NOLL vattenbyte och storfiltervolym. Men går man upp i antal gram fisk och minskar baljans storlek och matar mycket, japp då måste man byta vatten, ingen tvekan. Själv har jag nu ett kar med små firrar och noll vattenbyte samt ett mindre med 5 diskusar och där byter jag vatten.

          Kloramin är ett eländes elände, men med kol eller osmosfilter kan man nog byta oförskräckt om man vill.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          Arbetssätt...