Nytt akvarium, Röd Juvel Ciklid. Sambos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheKing

    Nytt akvarium, Röd Juvel Ciklid. Sambos?

    Hej.
    Tänkte kort skriva en liten input. Tänk på att man är rookie så "Feeeeeel" Undanbedes utan förklaring =)

    Jag började med att ta tag i mitt akvarium intresse för några månader sedan, Började med ett 40 liters som jag fick av en vän. Det läckte som ett såll så jag skyndade iväg och köpte ett 55liters kar. I detta började jag så klart med neon tetror, sedan blev det två palett ciklider. (jo jag vet, den gyllene nybörjar blandningen) Sedan tillkom det fyra odessa barber och fyra praktbarber.

    Efter att har börjat sukta efter lite större kar så åkte jag iväg till hornbach och köpte det största dom hade där som är på 250 liter.

    Då tillkom även Två Röda Juvel Ciklider. Som en naturlig gång så sållades mina små neontetror bort som väntat och de sista tre av de tidigare 15 adopterades bort till vännen som lurade in mig på akvariumens djupa vatten.

    Så i dagsläget har jag
    2 st Röda Juvelciklider
    2 st paletter
    4 st odessa barber
    4 st prakt barber
    1 st mal aktig liten krabat.

    Att jag förmodligen blandat fisk från hela världen är jag medveten om. Men tanken är att jag ska utgå från juvelerna och/eventuellt paletterna.

    Har läst lite angående vad som passar in till juvelerna och har inte kommigt fram till något vettigt alls. Snarare en massa "do not's"
    Har kommigt fram till att min önskade blandning av röda juvelciklider och fjärilsciklider bara är att slopa, även om detta vore ett dröm läge.

    Så Vilka firrar med lite färg täckning KAN jag ha med juvelerna?
    Mvh Jocke
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av TheKing
    Så Vilka firrar med lite färg täckning KAN jag ha med juvelerna?
    Jag skulle kunna tänka mig att paletter, odessabarber, praktbarber och kanske någon malaktig liten krabat skulle kunna funka...

    Din fisksammansättning är faktiskt inte helt fel och jag tror inte att du får plats med så mycket mer ciklider. När det gäller annan fisk som tetror och barber så är de högkroppade lite mer robusta att föredra. Om du gör dig av med cikliderna kan du testa med någon ciklid från släktet Cryptoheros (inte zebracikliden som nummera hör till Amatitlania). Thorichthys, t ex eldbuk, kan också funka.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 17 november 2008, 21:31.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • TheKing

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag skulle kunna tänka mig att paletter, odessabarber, praktbarber och kanske någon malaktig liten krabat skulle kunna funka...

      Din fisksammansättning är faktiskt inte helt fel och jag tror inte att du får plats med så mycket mer ciklider. När det gäller annan fisk som tetror och barber så är de högkroppade lite mer robusta att föredra. Om du gör dig av med palettcikliderna kan du testa med någon ciklid från släktet Cryptoheros (inte zebracikliden som nummera hör till Amamtitlania). Thorichthys, t ex eldbuk, kan också funka.
      Du menar att slopa både de röda juvelerna och paletterna då? Eller missförstår jag dig?
      Senast redigerad av Ola Svensson; 17 november 2008, 22:22.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av TheKing
        Du menar att slopa både de röda juvelerna och paletterna då? Eller missförstår jag dig?
        Jag menade att du kan ha de fiskarna du har. Jag skulle skaffa fler barber av båda arterna. Om du gör dig av med paletterna så skulle lämpligt sällskap till juvelcikliderna kunna vara en "liten" och "snäll" central- eller nordamerikan.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • TheKing

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag menade att du kan ha de fiskarna du har. Jag skulle skaffa fler barber av båda arterna. Om du gör dig av med paletterna så skulle lämpligt sällskap till juvelcikliderna kunna vara en "liten" och "snäll" central- eller nordamerikan.
          Då är jag med Då vet jag på ett ungefär i vilken ände jag skall börja i.
          Är ju lite av en google akvarist så jag får sätta mig å söka igenom ämnet lite och återkomma när jag hittat några alternativ

          Tack så mycket för hjälpen

          Kommentar

          • järnvägar
            Användare
            • mars 2008
            • 87

            #6
            Röd ciklid och Palett kan funka i ett 250 l kar, lite beroende på vad som menas med juvel o Palett. Hemichromis sp kolente och någon av Pelvicachromis "Pulcher" varianterna skulle kunna bli hur bra som helst. Så om du lägger ner lite tid på att hitta rätt under art och väljer en stimm fisk från Väst Afrika så har du till och med ett biotop kar

            Kommentar

            • TheKing

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Thorichthys, t ex eldbuk, kan också funka.
              Vad bör jag tänka på om jag bestämmer mig för att beskaffa med med en Meeki? Bör jag nöja mig med två, eller bör jag skaffa tre? Lite tips angående denna firre vore fint Ska även fortsätta söka information om arten. Men utifrån det artregister som finns här på hemsidan ligger nog eldbuken varmast om hjärtat!

              Tackar än en gång för tipset, detta livade upp tankarna för akvariet

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Det är inte så himla lätt att se skilnad på könen så antingen köper du ett gäng (minst fyra av rena sannolikhetskäl) eller ett par som redan lekt eller som tydligt parat ut i affären.

                Ps. jag ser nu varför du inte förstod mitt svar: Jag skrev "cikliderna" istället för "palettcikliderna". Jag har rättat i mitt inlägg samt stavat rätt till Amatitlania.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • TheKing

                  #9
                  Ursprungligen postat av järnvägar
                  Röd ciklid och Palett kan funka i ett 250 l kar, lite beroende på vad som menas med juvel o Palett. Hemichromis sp kolente och någon av Pelvicachromis "Pulcher" varianterna skulle kunna bli hur bra som helst. Så om du lägger ner lite tid på att hitta rätt under art och väljer en stimm fisk från Väst Afrika så har du till och med ett biotop kar
                  Du får jätte gärna utväckla ditt svar lite och tänka på att du får prata med lekmanna språk V8or och andra motorer kan du fördjupa dig i men fisk.. Kortsagt, tänk på att jag är i startgroparna med alla termer och länder sjöar och liknande

                  -Underart?
                  -Exemper på stimfisk?
                  Senast redigerad av Gäst; 17 november 2008, 22:34.

                  Kommentar

                  • TheKing

                    #10
                    Förstod nu att jag kanske vart lite otydlig i vad jag har för fiskar så för att klargöra lite så är det Pelvicachromis pulcher samt Hemichromis lifalili som badar i mitt kar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...