Kilesa i 540?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #16
    Vad sägs om följande uppsättning?
    2+4 Kilesa
    10-15 Leptosoma
    1 par T. Irsacae

    Blir säkert nån bråkig L. Ocellatus Eller Julle också.

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • oktober 2007
      • 355

      #17
      Jag har haft kilesa med Xenotilapia ornatipinnis, Callochromis macrops, Altolamprologus compressiceps, Cyprichromis leptosoma samt Lamprologus stappersi.
      Callochromis macrops var nog i mesta laget även om det funkade hyfsat.
      Resten av arterna var inga problem.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #18
        Lånar tråden lite. Hur funkar Kilesor i sällskap med C. furcifer eller C. foae ? Förutsätter en större balja då.
        Sen vill även jag rekommendera Tanganyika-Killis som alternativ till C. leptosoma. Makalös firre med härlig fart och inte alls lika tuff som leposomorna. Borde funka perfekt med Kilesor.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Ursprungligen postat av 56ovwal
          Sen vill även jag rekommendera Tanganyika-Killis som alternativ till C. leptosoma. Makalös firre med härlig fart och inte alls lika tuff som leposomorna. Borde funka perfekt med Kilesor.
          Har du några kvar? Rom till salu?

          Kan tyvärr inte hjälpa till med dina övriga frågeställningar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Ursprungligen postat av HenrikV
            Vad sägs om följande uppsättning?
            2+4 Kilesa
            10-15 Leptosoma
            1 par T. Irsacae

            Blir säkert nån bråkig L. Ocellatus Eller Julle också.
            Jag hade kört med mkt fler Kilesor. 5+5, minst! Och snäcklekare hade jag struntat i helt. Flera par av Irsacae är roligare än 1.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • mars 2004
              • 664

              #21
              Lite off topic då. Jo, av dom tjugo jag köpte finns idag 2+2 kvar. Rom blir där hela tiden, men bara 5-6 stycken varje gång jag tar. Har kläckt rommen några gånger, men p.g.a. att jag inte matar 7 dagar i veckan ( missar oftast söndagen ) så dör ynglen dagen efter utebliven matning. Rommen är också känslig för taskigt vatten, så sköter man inte vattenbytena som man ska möglar rommen. Vidare diskussioner om några rom till dig tar vi på telefon eller mail

              Nu återgår vi till ämnet.

              Ps. För att undvika gliringar om varför jag inte matar firrarna just om söndagarna så beror det inte på att jag anser det vara en vilodag.... Ds.
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                Ursprungligen postat av 56ovwal
                Lite off topic då. Jo, av dom tjugo jag köpte finns idag 2+2 kvar. Rom blir där hela tiden, men bara 5-6 stycken varje gång jag tar. Har kläckt rommen några gånger, men p.g.a. att jag inte matar 7 dagar i veckan ( missar oftast söndagen ) så dör ynglen dagen efter utebliven matning. Rommen är också känslig för taskigt vatten, så sköter man inte vattenbytena som man ska möglar rommen.
                Jösses! Verkar vara en riktig utmaning att odla såna!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #23
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Jösses! Verkar vara en riktig utmaning att odla såna!
                  Hej!
                  Har odlat den sen 2005 och ja det är en utmaning men en otroligt häftig fisk som förtjänar en plats i Tanganyika baljor trots att det är en killi.
                  Mvh Anders
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Jösses! Verkar vara en riktig utmaning att odla såna!
                    Har nu inte testat att odla den själv, men såvitt jag vet är odlingen rätt enkelt (dock svårare än Mbunas och många andra munruvare). De leker lätt och ynglen är relativt stora när de kläcks. Kruxet med Tanganyikakillin är transporter, att ALDRIG glömma täckglaset samt att de är känsliga för snabba ljusförändringar. Nattlampa och fasta rutiner rekommenderas. Nå, det luktar lite Danmarkstur snart, och hittar jag små ex landar kanske några även hos mig. Ruskigt grann firre.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 697

                      #25
                      10 kilesor i ett 540 tycker jag låter rätt trångt. Jag är inte så förtjust i akvarium typ: "Du kan ha mbunas i ett 100L, men då måste du ha massor för att sprida ut aggressioner".
                      Jag har hellre ett "Överdimensionerat" kar till mindre fiskar.

                      Jag tackar för tipsen och beslutet blir att jag inte skaffar Kilesa. Jag får starta en ny tråd om tips om invånare till mitt 540L.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #26
                        Mja... men det är skillnad på fisk och fisk. Ska du ha Kilesa så är det nog den fisken du får fokusera på att få att trivas, pga känslighet. Jag tror dock inte att karet kommer att upplevas som trångt om du kör ens en 10-15 Kilesa i det (det är arenalekare till skillnad från Mbunas som sätter en "fix" rangordning). Kruxet är att få plats till mer. Cyps funkar ok, de kör i de övre regionerna, men botten kanske du ska lämna i fred för Kilesorna. Tror du får mest utbyte av dem då, och ett gäng Kilesa i stöten är en syn för Gudarna, det kan jag lova. Ytterligare ett krux är att för att ha Kilesa i stöten nästan hela tiden, så får du alltid dra upp några kullar. Om jag fattat det rätt så slutar de leka vid en viss ålder, så det måste hela tiden ersättas fisk.

                        Nå, kanske du redan har bestämt dig, men jag måste bara slå ett slag för "sandsillarna". Sanslös fisk!!

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 november 2008, 22:54.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #27
                          Jag tänker mer på att kilesan har ju en rätt stor arena. Och då tror jag att mitt 540 inte räcker till 5 eller fler arenor.
                          Du behöver dock inte oroa dig för att det inte skulle bli sandsillar. Det finns fler arter... Callochromisen räknas väl som en?
                          Sen blir det med största säkerhet även X. Flavipinnis i ett kar och X. Ochrogenys i ett annat.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Oki, då är jag med i tänket - och visst räknas Callochromis till sandsillarna. De funkar också med lite tuffare fisk, men kan vara rätt jäkliga sinsemellan.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              #29
                              Ursprungligen postat av 56ovwal
                              Lånar tråden lite. Hur funkar Kilesor i sällskap med C. furcifer eller C. foae ? Förutsätter en större balja då.
                              Sen vill även jag rekommendera Tanganyika-Killis som alternativ till C. leptosoma. Makalös firre med härlig fart och inte alls lika tuff som leposomorna. Borde funka perfekt med Kilesor.
                              Kilesa med Foai är ingen bra kombo. Kilesan kommer inte kunna ta revir och de kommer med stor sannorlikhet att dö ganska snart.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • 56ovwal
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 664

                                #30
                                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Kilesa med Foai är ingen bra kombo. Kilesan kommer inte kunna ta revir och de kommer med stor sannorlikhet att dö ganska snart.
                                Det var ju lite trist. Hade varit tjusigt med dessa båda i samma balja. Får hitta annat lämpligt sällskap till mina Sibwesa-foae.
                                Pigge
                                Bygger ny akvarielokal:
                                http://ovwali.blogg.se/
                                Uppdaterad:2011-12-23

                                Kommentar

                                Arbetssätt...