GCG och GAF på Universeumbesök den 11/11

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    GCG och GAF på Universeumbesök den 11/11

    I går kväll fick delar av Göteborgs Ciklidgrupp och Göteborgs akvarieförening en guidad "stortur" på Universeum i Göteborg. Guide var Lasse Forsberg och turen var megaintressant med diverse avstickare bakom kulisserna.

    1. Vi började i entrén
    2. Förväntansfulla
    3. En av Universeums mest kända innevånare - trivsam pippi om man känner den som Lasse gör - annars bits den!!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Sedan fortsatte turen iner genom biotoperna - Universeum är uppbyggd så att man startar i fjällmiljö och till sist kommer ner i regnskog, via de stora "oceanakvarierna".

    4. Vandring på gallerbrygga ovanför!! hajakvariet. Vad händer om man trillar i? (Man blir blöt!)
    5. Annat än fisk såg vi också - här en Sandhuggorm, giftig sydeuropé.
    6. Jo, Nemo var också på plats - bokstavligt talat. Nedsatt i anemonen för ett tag sedan och där stannar vi!!
    7. Korall - kar
    8. Liten variant på Drakfisk - sisådär 15 cm
    Senast redigerad av joe; 12 november 2008, 13:06.
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Hoppas ni hade trevligt

      Kan ni inte i fortsättningen slänga ut en blänkare på forumet innan man missat det?
      Tony Englund

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Väl nere i regnskogen fann vi också en del mer välkända formationer bakom glasen och sedan kom vi in i Universeums hjärta - pump/reningsanläggningen. Svårt att beskriva, men häftigt och här talar vi inte om liter, här talar vi om kubikmeter!

        Hela stället är byggt för att vara "klimatsmart" och man arbetar med värme/kylpumpar i olika kombinationer för att dra nytta av överskott på ett ställe i bygget för att annat! För övrigt är hela entréhallen - där vi började - byggd som en "skorsten" med fungerande självdrag! Finesserna är många och styrs via en central datorhjärna som naturligtvis också kan övervakas på distans! Detta var också Lasses skötebarn - vilket tydligt märktes. Med rätta stolthet i rösten när han förkunnande att nu fungerade det kanon - men inkörningen hade inte varit nån dans på rosor!

        9. Regnskog
        10. Nån sydamerikan - jordätare - satanaoperca? (heter de så??)
        11. Maskin/pump/filterrum...hjärtat i Universeum
        12. Rejäla reglage!
        13. Datacentralen - Universeums hjärna!?
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Allra sist landade vi i källaren och Anaconda träsket. Här simmade en hel del fisk - och storleken var rätt OK!?, även om en del ännu var bara "barn".

          14. I förgrunden en Arapaima - världens största sötvattensfisk. Denna var "bara" ca. 60-70 cm, men kan bli uppemot 3.5 meter!!! I bakgrunden syns några Pacu, de var i 15 kg klassen.

          15. Delar av Göteborgs Ciklidgrupp efter besöket planerande kommande akvarieauktion 29/11 - dit alla naturligtvis är varmt välkomna!

          Kolla in tråden om auktionen: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59345

          Stort tack till Universeum och Lasse Forsberg för en intressant och lärorik kväll!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Ursprungligen postat av Tony
            Hoppas ni hade trevligt

            Kan ni inte i fortsättningen slänga ut en blänkare på forumet innan man missat det?
            Ja det kanske är bättre, för att ringa dig så där dagen innan, samma dag och dagen efter på din mobiltelefon verkar ju inte hjälpa
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Tony
              Hoppas ni hade trevligt

              Kan ni inte i fortsättningen slänga ut en blänkare på forumet innan man missat det?
              Självklart kunde det gjorts - och brukar ju göras. Jag vet inte varför det missades denna gån Tony. Det blir nog fler gånger får vi hoppas!

              Byttorp hann före - han borde ju veta (och visste?)
              Senast redigerad av joe; 12 november 2008, 13:34.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • februari 2003
                • 1156

                #8
                Håller med, det var en kanonrundtur vi fick av Lasse. Kul att du lägger ut lite dokumentation från gårdagen. Åsså är det ju aldrig fel att träffa å prata med personer man förstår vad dom säger
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ursprungligen postat av Byttorp
                  Ja det kanske är bättre, för att ringa dig så där dagen innan, samma dag och dagen efter på din mobiltelefon verkar ju inte hjälpa
                  Näe, mobilen försöker jag använda så lite som möjligt. Mail funkar alltid mycket bättre

                  Hur som helst, själv hade jag inte kunnat gå med igår, men det finns ju fler potentiella akvarienördar som kanske vill gå med om de vet vad som är på G.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Byttorp
                    Användare
                    • november 2003
                    • 1585

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Näe, mobilen försöker jag använda så lite som möjligt. Mail funkar alltid mycket bättre

                    Hur som helst, själv hade jag inte kunnat gå med igår, men det finns ju fler potentiella akvarienördar som kanske vill gå med om de vet vad som är på G.
                    Om du är hemma i kväll så kanske jag mailar förbi dig så kan vi gå igenom auktionslistan inför nästa möte. jag kan maila mig ut till dig i bilen när som helst under kvällen.
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Kul bilder Joe! Det va riktigt roligt att gå till Universeum nu igen, även om jag nog varit där 8-9 gånger nu tror jag...

                      Klart det skall upp en blänkare på forumet, men det har ju funnits ett höstprogram på gcg.se sedan augusti också...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Klart det skall upp en blänkare på forumet, men det har ju funnits ett höstprogram på gcg.se sedan augusti också...
                        Jag missade det... Eftersom det alltid finns blänkare på forumet så utgår ju jag från att det gör det fortsättningsvis också...
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Niklas Olsson
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1156

                          #13
                          Denna gång kanske det beror på att det var föranmälningar till detta event beroende på platstillgång...tror det varit fullt sedan en tid tillbaka.
                          //Niklas

                          www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook
                          ____________________________________

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                            Denna gång kanske det beror på att det var föranmälningar till detta event beroende på platstillgång...tror det varit fullt sedan en tid tillbaka.
                            Helt korrekt - det var en max.gräns satt för antalet anmälda deltagare och den gränsen överskreds på senaste GCG/GAF-mötet.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Folk får la skriva ut www.gcg.se/html/program.html och hänga på kylskåpet. Även om jag anser att GCG bör skriva en blänkare på forumet om alla möten så kan man inte förutsätta det.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...