Ny importerad VF diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanW
    Användare
    • februari 2003
    • 127

    Ny importerad VF diskus

    Jag skulle behöva lite hjälp. Jag kom över en grupp VF grön Tefe i förra veckan genom en snubbe som importerat själv. jag har haft diskus i några år men inte på detta sätt. Jag kunde inte motstå dessa otroliga djur. 6 st stora som handbollar....
    Dom går givetvis i karantän nu....men jag undrar om det är något speciellt jag ska tänka på nu.
    Dom är förmodligen fulla med både hud/gäl/tarm parastiter. I vilken ordning ska jag angripa det hela???
    Dom går nu i 250 liter kranvatten med PH 6,5. 30 grader.
    Dom har börjat simma runt lite och alla har ätit utom en. Dom är fortfarande bleka i färgen men inte lika mörka som i förra veckan.
    Dom landade på arlanda i onsdags.....

    Tacksam för hjälp
    Johan

    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar
  • Melina
    Användare
    • juni 2002
    • 55

    #2
    Skulle vara kul om du kunde fixa nån bild på dina VF diskusar. De låter jättevackra. Kan odlade diskusar bli lika stora som VF?

    Mvh Melina
    Mvh Melina

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tjena...jag har haft mina Tefe green i snart´2 veckor.Jag hade kört igång ett kar tre veckor innan dom kom med ett riktig fint filter som hade gått i mitt sällskapsakvarium i ca två år..Höjde tempen till ca 32 grader tillsatte Salt i vattnet..efter en vecka körde jag dom i malakitgrönt..Sen dess har det bara gått super dom äter som hästar.
      & verkar trivas.Men tänkt på att det tar en långt tid innan man får helt ordning på dom låt dom gå i ett kar med endast lite sand på botten.så man kan se glaset..ha gärna några rötter & filtrera med
      torv var inte rädd
      för att använda vanligt Kranvatten & salt..Dom vänjer sig..Kolla över dom ofta morgon & kväll den närmaste tiden för dom är lite känsliga första tiden...
      Har lite bilder du kan få om du maila mig..

      Hoppas allt går bra nu..
      MVH Diskus Henrik mail...0520.14890@telia.com


      Kommentar

      • JohanW
        Användare
        • februari 2003
        • 127

        #4
        OK låter ju strålande. Saltade idag ganska kraftigt det brukar dom tåla.....samt bytte 40% vatten. Så nu får vi se.
        Dom blir väldigt rädda på morgonen när man tänder ljuset trots att jag har en liten natt lampa på.???

        Vi håller tummarna...

        Johan

        11 Pigeon blood
        9 VF nhamunda blue
        Ett gäng L-malar

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tjena igen...Jag försökte maila din adress men funka inte...

          Skippa nattlampan vänj dom vid att ljuset tänds & släcks.


          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            En sak jag inte förstår, det är vad ni håller på med när ni badar fiskarna i salt och massa kemikalier.Hade det inte varit bättre att låta fisken få i ro först och sedan om det behövs behandla fisken.Har hållit på med diskus sedan mitten av 70 talet,vanliga sötvatten fisk och har haft och har saltvatten fisk också,men har aldrig hanterat någon fisk på detta sätt,är era fiskar sjuka.När det kommer hem nya fiskar speciellt VF diskus höjer jag alltid upp tempen till 32-34gr., detta för att få igång ättandet,5,5-6 PH med torvfiltrering svag belysning och nattlampa.Nattbelyning har jag för alla mina fiskar för att undvika panik.Det som gäller för mig är att dämpa stressen och chocken som fisken är utsatt för så fort som möjligt.
            MVH Mats

            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • JohanW
              Användare
              • februari 2003
              • 127

              #7
              Jag håller självklart med men det är ju ingen vild gissning att VF diskus är belamrad med parasiter ffa efter några dygn i påsar och kanske veckor sedan dom gick i det vilda...............att dra på 34 grader i vattnet är ju oxå att mixtra med omgivningen??????
              Sätta lite salt i vattnet tycker inte jag är så konstigt....

              11 Pigeon blood
              9 VF nhamunda blue
              Ett gäng L-malar

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Se där ja!!ytterligare en teori..Men visst stämmer det!!det som Mats skriver men
                ibland måste man göra detta för att inte mista sina Guldkorn funkar fint för mig,tror även för många fler! Men jag tror inte på Nattlampe
                teorin mina fiskar har inga problem med att det släcks & tänds...
                men alla diskusar är inte lika *ler**

                Sköt om era Diskusar...

                MVH Henrik.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag måste säga att jag håller mig på "Mats" linje när det gäller detta. Jag använder också nattbelysning första tiden för alla nya fiskar vare sig de är VF, importerade eller odlade i Sverige. Jag har märkt att de blir betydligt mindre stressade av att ha nattlampa.
                  Jag har t o m dämpad belysning ett par dagar i början.

                  Stefan, Skövde

                  375L Malawi
                  2st 100L
                  Malawi

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Nattlampa eller ej.Glömde säga att i mina akv.med koraller finns ej någon nattbel.på grund av att mina koraller får för sig att dom skall föröka sig i månensken,då går vattnet åt skogen ,det är inte bra.
                    Hälsn. Mats

                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • JohanW
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 127

                      #11
                      Intressant att höra olika idéer och teorier...jag respekterar dom alla.

                      Hur lång tid tar det innan VF nyimpoterad diskus färgar ut ordentligt efter flygresan????Stressränderna är borta sedan länge men dom är lite mörka i fägerna......

                      Nattlampan fortsätter jag med ett tag till.....

                      11 Pigeon blood
                      9 VF nhamunda blue
                      Ett gäng L-malar

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 27

                        #12
                        använd ett vanligt parasit medel bara så är du smart

                        tja alla jag ska hjälpa er med frågor! fråga mig bara om hjälp jag svarar så fort jag bara kan då!
                        Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 27

                          #13
                          joo det kan ta typ en två-tre veckor som minst jag har en diskus den tog tv och en hal vecka att få fram färgerna

                          tja alla jag ska hjälpa er med frågor! fråga mig bara om hjälp jag svarar så fort jag bara kan då!
                          Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej .
                            Du undrar hur lång tid det tar för dina diskus att färga ut efter hemkomsten till dit akv.... Det tycker jag är en dum fråga , hur skulle du må den behandling som ni ger era fiskar.Själv köpte jag 3 st. VF Heckel i torsdag som nu färgar ut,men så stressar jag inte mina fiskar med massa öndiga stresfaktorer ,utan behandlar dom med omtanke på ett långt liv i mitt akv. tilsamans med övriga VF diskus och apistos.Man kan ju inte begära det omöjliga av de små liven.
                            Hälsn. Mats
                            Ps. Matar med röda mygglarver och artemia.Ds

                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • JohanW
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 127

                              #15
                              Bravo...heja Mats.

                              11 Pigeon blood
                              9 VF nhamunda blue
                              Ett gäng L-malar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...