Bildkritik...
Kollaps
X
-
haha, nu sitter jag hemma igen...på jobbet såg det ut som det var nästan helt svart bakom fisken och det svarta smälte ihop med med det blå. Lurigt detta med olika skärmar! Kanske inte ens går att byta bild...Senast redigerad av Niklas Olsson; 11 November 2008, 23:17. -
Johan F: ser du ändrat bilden..blev rejält mycket bättre. Kanske kunde "burna" upp de ljusaste partierna mitt på kroppen för att få fram lite av fjällen där. Om det går att få fram nosen lite kanske det kunde vara bra också. Du kanske skulle göra nå´t liknande som Laesk gjort i inlägg #16, lägga till lite bakgrund. Skulle vilja få känslan av att den kommer nerifrån vänster hörn och simmar uppåt höger. Alltså mer space uppåt höger än nere till vänster.
Hälsningar
JohanLämna en kommentar:
-
Johan F: ser du ändrat bilden..blev rejält mycket bättre. Kanske kunde "burna" upp de ljusaste partierna mitt på kroppen för att få fram lite av fjällen där. Om det går att få fram nosen lite kanske det kunde vara bra också. Du kanske skulle göra nå´t liknande som Laesk gjort i inlägg #16, lägga till lite bakgrund. Skulle vilja få känslan av att den kommer nerifrån vänster hörn och simmar uppåt höger. Alltså mer space uppåt höger än nere till vänster.
Lämna en kommentar:
-
Tycker också att ljuset var mkt bättre i orginalbilden men de andra sjusteringarna var bra. Stiffe: Det dova ljus du ofta har i dina bilder är ett positivt signum för dig =)
Jag har inte börat fota med blixt ännu men slänger in en bild som jag e ganska nöjd med Psedotropheus Saulosi. Kom med åsikter...
Provar på något jag aldrig själv gjort, att ge kritik på någon annans foto.
Jag tycker att ditt foto är riktigt bra och fisken är mycket snyggt utfärgad.
Det som jag har att anmärka på, nu efter att ha lärt av mina egna kritiker, är väl att det svarta nere i vänstra hörnet måste klonas bort.
Som sagts en mycket lärorik och kul tråd detta..Senast redigerad av stiffe; 11 November 2008, 07:17.Lämna en kommentar:
-
-
Tycker också att ljuset var mkt bättre i orginalbilden men de andra sjusteringarna var bra. Stiffe: Det dova ljus du ofta har i dina bilder är ett positivt signum för dig =)
Jag har inte börat fota med blixt ännu men slänger in en bild som jag e ganska nöjd med Psedotropheus Saulosi. Kom med åsikter...Lämna en kommentar:
-
Vad tycker ni...ska vi ha en egen tråd här där vi kan ge kritik, både positiv och negativ?
Jag kan känna ibland att i t.ex. trådarna som ligger idag ges det inte kritik mer än kanske att man säger att "den bilden var cool" eller liknande positiva omdömen. Känns lite som risken finns att trampa nå´n på tårna även om man ger konstruktiv kritik.
Jag uppskattar mycket om jag får kritik på saker andra ser som jag inte tänkt på som jag kan göra bättre. Sedan finns ju inget rätt eller fel natuligtvis men det är ju det som är kul, detta kanske kan få igång lite diskussioner kring bilder som i sin tur kan leda till bättre bilder. Självklart ska det inte bli massa påhopp som att "den bilden var helt värdelös" utan tanken är att vi ska utvecklas.
Vet inte om det finns en sån här tråd innan men inte hittat nån iaf.
Konstruktiv bildkritik tycker jag är mycket lärande.
Mvh GöranLämna en kommentar:
-
-
Mitt bidragLämna en kommentar:
-
Här är en nyframkallad bild jag gillar bruset i och även bokehn från ytglittret, och även om jag vet att brus inte ligger högt i kurs här så kan det vara kul med lite växtbilder bland firrarna:
The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!
Abberationen på vissa blad blev överdriven och gick inte på något sätt att få bort vid framkallningen i ACR, men jag tycker inte det stör jättemycket. Däremot stör bladen i framkant som är ur fokus.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Jag kommenterade ju precis nå´t jag totalt saknar erfarenhet av (fiskfotografering)Man kan ju faktiskt tycka om eller ogilla sånt man normalt inte sysslar med.
Det jag ville med denna bilden var att ge en lite glamorös, ren och lite gammaldags känsla på det hela, därav gråskalan ihop med hennes utstyrsel. Den tajta beskärningen tycker jag funkar bra på denna bild, inte "politiskt" korrekt men tycker inte alltid det är det bästa att följa de färdiga reglerna.
Mitt bidragLämna en kommentar:
-
Appropå studiobilden på tjejjen så är den artistiska och udda vinkeln bilden är tagen från inte jättesmickrande och jag tycker även studiobilder har en tendens att visa för mycket - att man ser varenda skrynkla och ljuset blir överväldigande och kommer från alla håll och kanter. Man liksom tar bort alla former av naturliga skuggor. Det kan vara coolt när man fotar klockor och bilar, men människor blir liksom för "utsatta" och "nakna".Lämna en kommentar:
-
Jätteintressant tråd! Jag tror också det vore kanon om man även säger lite vad man ville få fram från bilden.
Ang. cikliden så är den jäkligt välexponerad, snyggt ljus och snygga färger. Skarp såklart. Det enda som stör mig lite är bakgrunden, och jag vet hur svårt det är att välja den med rörliga objekt. Hade varit helt okej med lite berg i bakgrunden, men nu liksom omfamnar berget nosen på firren och nosen är så karaktäristisk för den där.
Jag gillade inte uppljusningen så mycket, men jag verkar ha en ganska ljust kalibrerad skärm och är superallergisk mot utfrätta högdagrar. Originalexponeringen/ljuset gillade jag mer. Jag hade nog istället för ljusat upp firren burnat ner bakgrunden. Kloningstricket gillade jag. Lägga till lite arbiträr bakgrund som ändå inte inverkar på huvudsubjektet.
Här är en nyframkallad bild jag gillar bruset i och även bokehn från ytglittret, och även om jag vet att brus inte ligger högt i kurs här så kan det vara kul med lite växtbilder bland firrarna:
The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!
Abberationen på vissa blad blev överdriven och gick inte på något sätt att få bort vid framkallningen i ACR, men jag tycker inte det stör jättemycket. Däremot stör bladen i framkant som är ur fokus.Lämna en kommentar:
-
Fan de är nog svårt för oss alla att kommentera å ge kritik på en sån bild då de inte är nån på forumet som har "mkt erfarenhet av sån typ av fotografering"...
Man kanske skulle velat ha en liten fotnot från din sida vad du vill säga med bilden. Ne jag vet inte?! Nån typ av känsla eller tanke osv?Man kan ju faktiskt tycka om eller ogilla sånt man normalt inte sysslar med.
Det jag ville med denna bilden var att ge en lite glamorös, ren och lite gammaldags känsla på det hela, därav gråskalan ihop med hennes utstyrsel. Den tajta beskärningen tycker jag funkar bra på denna bild, inte "politiskt" korrekt men tycker inte alltid det är det bästa att följa de färdiga reglerna.Senast redigerad av Niklas Olsson; 10 November 2008, 22:45.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: