3 meters CA kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yonaz
    Användare
    • januari 2006
    • 227

    3 meters CA kar!

    Håller på för fullt med att bygga ett 300x90 cm kar som ska bli vigt åt Centralamerikaner. Dock kommer det bara bli 3 st 70 cm breda frontglas, resten kommer att bli betong. Detta för att göra det så billigt och hållfast som möjligt.

    Får se vad det blir för arter men iaf några av de större. Har beställt hem lite fisk från Jocke(beast) men i dessa årstider vet man ju aldrig hur det går med fisktransporter.

    Karet byggs under mitt nuvarande 1600 liters kar som dock "bara" är 220 långt. Resten av 3 m karet kommer gå in under min lilla akvariehylla där några odlingskar står. Får väl ta några bilder när allt är klart så kanske ni fattar, men kul kommer det iaf att bli med ett 3 m CA kar!
    5000 liter hemma!
    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Yonaz
    Håller på för fullt med att bygga ett 300x90 cm kar som ska bli vigt åt Centralamerikaner. Dock kommer det bara bli 3 st 70 cm breda frontglas, resten kommer att bli betong. Detta för att göra det så billigt och hållfast som möjligt.

    Får se vad det blir för arter men iaf några av de större. Har beställt hem lite fisk från Jocke(beast) men i dessa årstider vet man ju aldrig hur det går med fisktransporter.

    Karet byggs under mitt nuvarande 1600 liters kar som dock "bara" är 220 långt. Resten av 3 m karet kommer gå in under min lilla akvariehylla där några odlingskar står. Får väl ta några bilder när allt är klart så kanske ni fattar, men kul kommer det iaf att bli med ett 3 m CA kar!
    Go man go - även om CA inte är hemmabanan så är det ju skithäftigt med ett så stort kar. Bilderna hoppas jag kommer som utlovat! All lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Ursprungligen postat av Yonaz
      Karet byggs under mitt nuvarande 1600 liters kar som dock "bara" är 220 långt.
      Under? BILDER!!

      Kommentar

      • Ciklicollector
        Användare
        • juni 2008
        • 129

        #4
        Köp

        Beast dovii ungar

        De lär bli snygga som attan i ett så stort akvarium.

        Som sagt var bilder, i mängder!!!

        Vad använder du för glas tjocklek?

        Förresten tänkte du försegla betongen med någe?
        Eller blir det betong o sen glasfiber med topcoat?

        Kommentar

        • Barracudan
          Användare
          • april 2005
          • 453

          #5
          Betongakvarie ? En given artickel i ciklidbladet!
          Frontosamarkus

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            Kul!! Skall bli intressant att följa.

            CA är grejer det

            Säger också som Patriks155, under?

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av Yonaz
              Håller på för fullt med att bygga ett 300x90 cm kar som ska bli vigt åt Centralamerikaner. Dock kommer det bara bli 3 st 70 cm breda frontglas, resten kommer att bli betong. Detta för att göra det så billigt och hållfast som möjligt.

              Får se vad det blir för arter men iaf några av de större. Har beställt hem lite fisk från Jocke(beast) men i dessa årstider vet man ju aldrig hur det går med fisktransporter.

              Karet byggs under mitt nuvarande 1600 liters kar som dock "bara" är 220 långt. Resten av 3 m karet kommer gå in under min lilla akvariehylla där några odlingskar står. Får väl ta några bilder när allt är klart så kanske ni fattar, men kul kommer det iaf att bli med ett 3 m CA kar!
              Som sagt Yonaz, detta vill vi se bilder på
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Yonaz
                Användare
                • januari 2006
                • 227

                #8
                Ja alltså eftersom jag endast har en lada på 4x5 meter där dessutom sambons hästgrejjer(hon har en ridskola på gården) ska rymmas så såg jag möjligheten i att bygga detta 3 m kar under mitt nuvarande 1600 kar. Dessutom står 1600 karet på en stomme av 10 cm tjocka stålbalkar vilket utgör en vältidgt stabil och bra grund att mura mot.

                Det negativa blir att karet kommer hamna väldigt nära golvet och dessutom får jag lite svårt att komma åt i karet då det bara kommer vara 40 cm upp till 1600 karet. Men det kan de ju vara värt när man får ett 3 m långt kar hehe.

                Bilder och kanske film kommer när karet är klart! Vilket jag hoppas ska vara i början på nästa vecka.
                Senast redigerad av Yonaz; 07 november 2008, 09:23.
                5000 liter hemma!
                http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                Kommentar

                • Yonaz
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 227

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ciklicollector
                  Beast dovii ungar
                  Förresten tänkte du försegla betongen med någe?
                  Eller blir det betong o sen glasfiber med topcoat?
                  Jag tänkte blanda i vattentätningsmedel, sånt som man har i bassänger. Sen kommer jag även måla insidan och lacka.
                  5000 liter hemma!
                  http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Verkar som om du optimerar de utrymmen du har. Men samma lokal som hästgrejor - lite freaky att titta på akvarier och det luktar häst! Du har inte funderat på sjöhästar ha, ha - har du aldrig hört förr, va?

                    Vi väntar med spänning på bilder OCH film!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Yonaz
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 227

                      #11
                      Ursprungligen postat av joe
                      Verkar som om du optimerar de utrymmen du har. Men samma lokal som hästgrejor - lite freaky att titta på akvarier och det luktar häst! Du har inte funderat på sjöhästar ha, ha - har du aldrig hört förr, va?
                      Hehe, men jag är van att det luktar häst så jag tänker inte så mycket på det Har faktiskt stått en häst några dagar i samma byggnad också då vi byggde om stallet. Var VÄLDIGT rädd att hon skulle sparka sönder 1600 baljan kan jag säga! Ganska mysko syn med en 700 kilo häst bredvid att 1600 liters akvarium. Kan säga att mina fiskar såg små ut då!
                      5000 liter hemma!
                      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                      Kommentar

                      • Cedor
                        Användare
                        • oktober 2008
                        • 11

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yonaz
                        Hehe, men jag är van att det luktar häst så jag tänker inte så mycket på det Har faktiskt stått en häst några dagar i samma byggnad också då vi byggde om stallet. Var VÄLDIGT rädd att hon skulle sparka sönder 1600 baljan kan jag säga! Ganska mysko syn med en 700 kilo häst bredvid att 1600 liters akvarium. Kan säga att mina fiskar såg små ut då!
                        Skulle knappast själv säga att dina fiskar ser små ut!

                        Följer bygget med stort intresse (och väntar otåligt på nästa "hemma hos" tillfälle som bjuds hos dig)!

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cedor
                          Skulle knappast själv säga att dina fiskar ser små ut!

                          Följer bygget med stort intresse (och väntar otåligt på nästa "hemma hos" tillfälle som bjuds hos dig)!
                          Välkommen till forumet Cedor Håller du också nån fisk?
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Cedor
                            Användare
                            • oktober 2008
                            • 11

                            #14
                            Ursprungligen postat av Beast
                            Välkommen till forumet Cedor Håller du också nån fisk?
                            Man tackar

                            Jajamen, är en glad nybörjare som fastnat för dvärgciklider, inte precis samma storleksklass som Yonas fina fiskar.

                            Men nu ska vi inte bli alltför OT i tråden, mer av Yonas akvariebygge!

                            Kommentar

                            • Yonaz
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 227

                              #15
                              Ja du är väldigt välkommen hem och kika på fiskarna nästa hemmahos möte Cedor! Eller alla är välkomna hehe.

                              Fredag och lördag har gått åt till att färdigställa nya platsen för mitt 290 kar som nu får stå ovanför 600 l karet. Sen har jag även sågat och donat för att kunna gjuta stora 3 m karet. Glaset kommer jag få hem på onsdag och då hoppas jag att allt annat är klart så jag bara kan trycka dit glasskivorna. Ska se om jag orkar ta några kort nu under bygget också, tiden verkar mest gå åt till att bygga och inte ta fina foton

                              Men kul är det iaf. Har räknat ut att jag kommer rymma 4480 liter vatten på en yta av 3x4 meter, de är väl ganska ok?
                              5000 liter hemma!
                              http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                              Kommentar

                              Arbetssätt...