Firefish inavlade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    Firefish inavlade?

    Har ett par firefish där jag härpm dan tömde honan. Av ca 25 yngel var ca 5 missbildade.

    En saknade ett öga, någon hade ihoptryckt kroppsform, någon hade sne rygg e.t.c.

    Är detta vanligt på firefish? Antar att det är inavel. Vad säger tex malawijanne?
    Frontosamarkus
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Barracudan
    Har ett par firefish där jag härpm dan tömde honan. Av ca 25 yngel var ca 5 missbildade.

    En saknade ett öga, någon hade ihoptryckt kroppsform, någon hade sne rygg e.t.c.

    Är detta vanligt på firefish? Antar att det är inavel. Vad säger tex malawijanne?
    Ja jag har inte fått ett enda missbildat yngel, på varken mina fire fish eller mina dragonblood.
    Och inte heller på mina firefish blandade med dragonblood.så inavel det är det inte.
    Men det är klart dom simmar runt i ett vatten som bara är matat med med min häxmix, jag byter vatten ofta, har inga nitrittoppar.
    Så problemet med dina firefish är att du tydligen har haft någon nitritopp när honan hade ynglen i munnen, och nitrit är samma som gift.
    Då blir ynglen missbildade, är du nöjd med mitt svar, förresten lägger upp en bild på min avelshanne och ett yngel som börjar färga, det roligaste av allt det är att alla hannarna från den honan blir lika fina.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 04 november 2008, 23:29.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Jag har heller inte sett några missbildade yngel från mina firefish.

      En och annan svart liten pigment fläck har jag sett men det e allt.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Är det inte så att Firefish är en Linje avlad fisk? Dvs. Inavlad i grund och botten precis som många Diskus?
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Är det inte så att Firefish är en Linje avlad fisk? Dvs. Inavlad i grund och botten precis som många Diskus?
          Jo den är troligtvis inavlad och urvalsodlad.
          Och jag tror att dom minst har blandat 2 st aulonocaror från början, och sedan fått fram en albino som dom sedan har urvalsodlat fram så röda som möjligt från den albinoaulonocaran.
          Det kommer aldrig fram några yngel som liknar mbunas., så därför tror jag inte att firefishen är blandad med mbuna.Janne

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja jag har inte fått ett enda missbildat yngel, på varken mina fire fish eller mina dragonblood.
            Och inte heller på mina firefish blandade med dragonblood.så inavel det är det inte.
            Den slutsatsen kan du inte dra. Barracudan kan ha en annan linje än den du har som inte är lika inavlad. Då har man inte fått bort lika mycke "skräp" ut arvsmassan hos linjen och då leder inavel till mer missbildningar. Nu säger jag bara hur det kan vara, inte hur det är.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Den slutsatsen kan du inte dra. Barracudan kan ha en annan linje än den du har som inte är lika inavlad. Då har man inte fått bort lika mycke "skräp" ut arvsmassan hos linjen och då leder inavel till mer missbildningar. Nu säger jag bara hur det kan vara, inte hur det är.
              Ja så var vi där igen Ola, om inavel.
              Jag säger så här istället, kan någon bevisa att dom har en malawiciklid som ger missbildade fiskar kull på kull, och att det beror på inavel.
              Ja, jag har har aldrig haft några problem med det.
              Och då har ändå hållt på med malawi stor skala i rätt så många år.
              Men däremot så kan speciellt aulonocaror, bli missbildade om dom går i dåligt vatten, det är sant.Janne

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja, jag har har aldrig haft några problem med det.
                Du räknas inte. Du kan ju det här med att odla fisk vilket bevisas med att du inte har problem...

                Men mat och vatten ger bra mycket oftare missbildningar. Inavel brukar nog snarare ge allmänt kass kondition och lekvillighet. Igen, om man inte sköter sin linje.

                Det enda jag ville säga är att just Barracudans fiskar skulle kunna ha samma kassa (trasiga om ni vill) gener och odlar man på syskon så är sannolikheten större att avkomman får dessa i dubbel uppsättning.

                MEN om vi nu låssas att det är så, och Barracudan bara odlar på frisk fisk (och inavlar) då är alla trasiga gener borta efter några generationer. ALLTSÅ har han blivit av med missbildningarna genom att inavla OCH selektera.

                (Efter detta drar en annan mekanism igång som kallas mullers ratchet och linjen är dömd till undergång, men det är en annan fråga).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  (Efter detta drar en annan mekanism igång som kallas mullers ratchet och linjen är dömd till undergång, men det är en annan fråga).
                  Wohoo sånt här tycker jag e intressant, mer info om mullers ratchet så e du snäll =)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    #10
                    Nitrit har jag inte.

                    Fiskarna är köpta i Nol.

                    Bor i nybyggt radhus (2 år) kan ha med koppar att göra?

                    De två senaste bytena har jag bara fyllt på med kallvatten. Har även beställt vattenberedningsmedel. Ska bli kul att se om kommande lekar ger friska yngel.
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Barracudan
                      Nitrit har jag inte.

                      Fiskarna är köpta i Nol.

                      Bor i nybyggt radhus (2 år) kan ha med koppar att göra?

                      De två senaste bytena har jag bara fyllt på med kallvatten. Har även beställt vattenberedningsmedel. Ska bli kul att se om kommande lekar ger friska yngel.
                      Ja jag hade köpte ett kolfilter, om jag hade haft en minsta misstanke om det är en förgiftning, vattenberedningsmedlet tycker jag är rent utav sagt skit, det är bara ett sätt för zooaffärer att tjäna pengar.
                      Och som sagt var, köper du in ett kolfilter så lär du snart tjäna in dom pengarna du lägger på vattenberedningsmedel plus att du får ett bra vatten, till skillnad om du håller på med vattenberedningsmedel.Janne

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jonas E
                        Wohoo sånt här tycker jag e intressant, mer info om mullers ratchet så e du snäll =)
                        Skadliga mutationer upstår hela tiden men i en linje med liten populationsstorlek, extremfallet är självbefruktning, så kommer dåliga mutationer att fixeras dvs. de är det enda som finns kvar. För varje fixering har det skett ett "klick" på spärrhaken (ratchet) som inte kan komma tillbaka - linjen är lite sämre. Varje klick är ett oundvikligt steg mot undergången dvs. att populationen/linjen inte är livskraftig längre. Mullers ratchet är förklaringen som de flesta föredrar till att kön är selekterat på kort sikt. Även om man är mycket uppmärksam på att endast odla på de friskaste fiskarna, så kommer denna mekanism att förgöra linjen till slut. Det är en naturlag (mutationer=kemi, fixering=statistik).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Lite OT, men eftersom ämnet kom upp:

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          vattenberedningsmedlet tycker jag är rent utav sagt skit, det är bara ett sätt för zooaffärer att tjäna pengar.
                          Jag har tidigare alltid resonerat på samma sätt. Klorerat kranvatten är skadligt för fiskarna, dock är kloret så flyktigt att det snabbt försvinner om du spolar upp det med ett duschmunstycke eller genomluftar eller har god cirkulation i akvariet. Har aldrig upplevt något behov av vattenberedningsmedel.

                          Men det stämmer inte längre! På många håll i Sverige har man bytt från att klorera med klor till att använda kloramin. Kloraminet har betydligt värre effekter än vanligt klor för akvariefiskar och i och med att det inte är lika lättflyktigt, så det går inte enkelt att lufta ut.

                          Ett citat från en amerikansk vattenverkssajt (http://www.ccwa.com/chloramines.htm) angående att de skulle införa kloramin istället för klor (fetstil av mig):
                          How do chloramines affect fish?

                          Chloramines are toxic to fish and must be removed from water, just as chlorine is toxic and must be removed. You may not have had to remove chlorine from your aquarium water, however, because it disappears rapidly on its own. This is not the case with chloramines and steps should be taken to remove chloramines. Most pet stores have sold dechlorinating agents for years and, generally, have recommended using them. The chemicals used to remove chlorine should work just as well for chloramines. Several manufacturers have been adding chloramine information on labels on their products for years.
                          Flera av de aktivare odlarna i MAF har upplevt mycket problem i samband med detta, med dödlighet och ägg som inte ville kläckas. När de förökte rätta till problemen genom att byta mer vatten blev det ännu värre.

                          Detta gäller naturligtvis bara om ditt vatten är klorerat med kloramin. Inte alla kommuner klorerar sitt vatten.

                          En länk till en diskussion på Ciklid.se i ämnet:
                          Jag och en polare har mer och mer fått upp ögonen för vad vattenverken trixar med när det gäller kloramin, och vi är övertygade om att vi har ett allvarligt akvaristiskt problem i många kommuner över hela Sverige. Flera odlare och vanliga hobbyakvarister har märkt att detta med att byta mer vatten när karet är i obalans


                          Men du har rätt i att ett kolfilter är en ännu bättre lösning än vattenberedningsmedel.
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 november 2008, 10:36.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Barracudan
                            Användare
                            • april 2005
                            • 453

                            #14
                            Har nu en ny kull med firefish som kommit till efter att jag övergått till att endast fylla på med kalt vatten, p.g.a kopparmistanken.

                            Av ca 35 yngel verkar det endast som om ett var missbildat. Det hade ihoptryckt kropp, typ papegojciklid.

                            Kanske det var kopparn då?

                            Honan tuggar igen, så det ska bli kul att se den tredje kullen.

                            Vatenberedningsmedel har jag inte tillsatt.
                            Frontosamarkus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...