Frysande Troffar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Frysande Troffar...

    Hej,

    Hur gör ni med vattenbyten så här i vintertider? Bara kallvatten blir rätt kallt om man byter 50% i ett 375. Mina Troffar ligger just nu på hög i en klippskreva och försöker värma sig så gott det går. Vattentemp fn 18C pga vattenbyte. Gjorde en paus för att temperaturen skall stiga lite innan jag fortsätter fylla på.

    /Johan

    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    varför fyller du inte på med varmare vatten då?

    MVH Simon

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      använd varmare vatten, 18 grader är på tok för kallt åt troffarna!
      fyll på med samma temp som du har i akvariet.

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4
        Vaför byta 50 % med kallvatten ,,byt 15% 2-3 ggr i veckan istället om du nu måste använda kallvatten. 18 grader är väldigt skadligt för troffarna (stressas enormt av detta) jag rekomenderar att du byter ut vatten omedelbart med varmare vatten..

        Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag byter ca 40-50% vatten varje vecka och gör precis som MrGadget. Min temp är också väldigt låg direkt efter vattenbyte och jag har alltid varit lite orolig över att det är skadligt för fiskarna.

          Är det skadligt att vrida på både varmvatten och kallvatten när man fyller på? Jag har hört att bakteriefloran är högre i varmvattnet och att det eventuellt kan vara skadligt.
          Om det nu inte är skadligt så skall jag göra markering på kranarna och ha på lite varmvatten också.

          Stefan, Skövde

          375L Malawi
          2st 100L
          Malawi

          Kommentar

          • hakan

            #6
            Jag har alltid blandat kallt och varmt vatten från kranen får att få rätt temperatur till mina Malawi (har aldrig haft Tanganyica) och har alrig haft några problem med det. Tror det är betydligt mer skadligt med för låg temperatur.

            Hälsningar Håkan Johansson

            Kommentar

            • Kjell K
              Användare
              • april 2002
              • 128

              #7
              En gammal "sanning" är att man skall undvika att fylla på varmvatten vid vattenbyte. Detta beror på att varmvattnet har värmts upp lokalt i värmesystemet. Beroende av skicket på värmesystemet och kopparledningarna som vattnet leds i, får man mer eller mindre utfällningar av metaller och metallföreningar (mest koppar förstås) samt diverse andra otrevligheter. Ju lägre PH vattnet har, desto benägnare är det att reagera och "fräta" på vattenledningarna med föroreningar i vattnet som följd. Den bästa vattenkvalitén får man alltid om man använder kallvattnet direkt utan att det går igenom någon uppvärmning.

              Detta sagt, så är utfällningen av föroreningar i varmvatten i de flesta fall mycket liten. Vattenverken försöker av naturliga skäl hålla vattnet så icke-korrosivt som möjligt och nyare hus har bra värmesystem. De flesta kan därför använda inblandning av varmvatten vid vattenbyte utan problem för fisken.

              Tråkigt nog finns det undantag. Om man har egen brunn så kan det hända att man har "agressivt" vatten som löser ut metaller. Det kan också hända att ledningssystemet i huset man bor är kasst. En annan problematisk situation är om man tar varmvatten via ett system med låg vattenomsättning. Varmvattnet har i detta fall haft längre tid på sig att reagera med ledningarna och har högre metallkoncentration.


              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                I ett hus med "aggresivt" vatten får du problem även med kallvatten i sådana fall. Jag bor i ett hus med egen brunn och kopparrör, och fyller mitt discuskar med 30° varmt vatten direkt från kranen. Jag har aldrig upplevt att det har varit något problem över huvud taget. Om ni har gröna kopparavlagringar i handfat och dusch bör ni skaffa ett filter omgående, för eran egen och för era fiskars skull.

                # 374
                // Magnus
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Jag anser att lägre tempratur inte stressa djuren.Utan i låg tempratur dra ner deras aktivitet ganska markant
                  Sen att fylla med varmvatten är både för oc´h nackdelar vramt vatten inehåller ju mindre syre

                  Den som har flets prylar när han dör vinner

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Att varmvatten har mindre syre kan knappast ha någon inverkan eftersom du bör fylla på med vatten av samma temperatur som du har i karet. Det är ju inte för att tillsätta syre som vi byter vatten (även om det såklart blir en syrekick när man gör det).

                    Min uppfattning av vad stress hos fiskar innebär är dessutom inte att det är synonymt med mycket aktivitet. En fisk som blir stressad kan mycket väl visa nedsatt aktivitet.

                    mvh,

                    Fredrik H.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Ota
                      Användare
                      • april 2002
                      • 11

                      #11
                      JAg gör precis som du Mr Gadget. JAg byter ca 30% en gång i veckan. Då jag bara har kallvatten att tillgå så får det bli det. Vist blir Troffarna lite slöa när tempen sjunker ner mot 16°C men det tar doppvärmaren hand om. Det tar någon timme tills dess att tempen kommer upp över 20°C strecket, men det verkar fungera. Har haft Troffarna i ca 3år och inte mist en ända däremot så ynglar de som bara den. Så tat lungt, men att byta 50% på en gång låter som lite väl mycket. Det rubbar vattenkemin ganska så mycket. Om du vill så kan du ju ta 30% 2ggr i veckan istället som någon tidigare påpekat, men 30% en gång i veckan räcker. Hur ofta du ska byta beror på hur många troffar du har i karet. Jag anser att låg temp innom rimlighetetens gränser inte skadar fisken medan hög temp är direkt dödlig.

                      Lycka till!

                      mvh

                      Ota

                      OV
                      OV

                      Kommentar

                      • David Johansson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 581

                        #12
                        Jag skulle inte utsätta mina fiskar för temperaturer under 20 grader, går det ner kring 16 grader tror jag att detta kan skapa allvarliga skador även om fiskarn överlever.

                        Byt i så fall mindre vatten i taget eller fyll på i flera omgångar så att vattnet hinner värmas upp något. Själv använder jag vatten direkt från kranen som har en temperatur krin 15-20 grader och får därmed inte en sådan kraftig temperatursänkning. Vill man inte värma vattnet i tunnor vid varje vattenbyte eller byt väldigt ofta ser jag inga alternativ.

                        David
                        David

                        Kommentar

                        • -Anton-
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 66

                          #13
                          Ett bra sätt är att kolla upp era varmvatten beredare om dom har koppar skikt inuti eller något annat. Är man rädd om sina fiskar bör man byta denna om den är i koppar. Ledningarna är ju ett problem om dom är i koppar isåfall kan man testa om vattnet drar med sig föroreningar genom att tappa upp ett glas varmt vatte och placera en lök ovanpå och om rötterna söker sig ned i vattnet så är det bra tvärt om är jätte dåligt.

                          MVH:///Anton

                          Kommentar

                          Arbetssätt...