nystart 220 liter, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    nystart 220 liter, tips?

    Hej, har just införskaffat ett 220-literskar. 110cm långt. Har sett andra göra denna typen av inlägg, och jag skulle tycka det var kul med tips på hur jag kan befolka, eller befiska detta kar.

    Jag skulle gärna vilja ha sydamerikanska ciklider, eftersom jag de senaste åren bara haft malawi och tanganyika, så jag är ganska ny på sydamerika. Därav detta inlägg!

    Kan säga också att jag inte är intresserad av fiskar som är väldigt dyra, typ diskus.

    Alla tips på fisksammansättning och inredning välkomnas!

    /Anders
    960 liter...snart!
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    #2
    Har själv ett 222L som tuffat på ett tag.
    Mitt tips är att kolla runt på nätet googles bildsök-funktion eller på andra akvariesidor eller böcker.

    Något som kan funka är Stora rötter som du binder fast mossa/anubias/javaormbunke på som når upp mot ytan, någon större Svärdsplanta (Echinodorus) vissa blir väldigt stora och funkar som solitär, det finns en uppsjö av olika former och de röda är ju snygga.
    Några stenrösen och cocosnötskal/krukor som grottor är populärt bland fiskarna.

    Börja enkelt och fyll på allt eftersom du hittar inspiration (det är svårt att lyckas på första försöket).

    Fiskar: Ett stort stim av någon tetra 20-25st och en grupp av någon dvärgciklid, typ Apistogramma cacatuoides. Några corydoras-malar och en sugmal (ancistus eller snyggare L-mal).

    Lycka till!

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Hej Elvin. Jag är också SA-nybörjare och har startat upp ett 222-liters för en och en halv månad sedan.

      Jag har två dvärgciklidpar som utgångspunkt, ett par Apistogramma pulchra som håller till i den vänstra delen och ett par A. panduro som har tagit den högra tredjedelen till sin. I mitten är det ett naturligt revir som är ledigt eftersom några M. ramirezi strök med efter några veckor. Jag funderar på att testa med någon ytterligare dvärgciklid där framöver men låter det vara så länge.

      I övrigt befolkas karet av ett stim röda fantomtetror och ett gäng otocinclusar. Min ursprungsplan var att ha ett stim corydoras av något slag men alla avrådde mig eftersom jag vill kunna dra upp yngel i akvariet. Så fort jag hittar stänktetror ska jag skaffa en liten grupp av dem, jag saknar aktivitet högst upp vid ytan.

      Mitt råd blir alltså att du skippar pansarmalar och har otocinclus istället. Ha någon typ av stimfiskar som går högt upp, tetror eller levandefödare, så att de andra fiskarna känner sig trygga. Inred akvariet utifrån revirtänkande (dela upp med rötter eller sten så det blir naturliga avdelningar). Lycka till och berätta hur det går vartefter.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #4
        Tack för snabba och väldigt bra svar! Jag ska försöka uppdatera här. En fundering som jag får är: är det svårare att lyckas med ett SA-kar, än med malawi? Har inte tänkt så innan, men är det mer att ta hänsyn till vad gäller revir, växter osv? Kanske är större risk att olika arter ryker ihop och slåss tex?

        /Anders
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • april 2002
          • 219

          #5
          troligen inte

          Har inte haft Malawi eller Tanganyika men får man det bara att rulla så brukar det gå av sig själv med växter, trivs växterna så konkurerar de med algerna och man får en bra balans.

          Beronde på fisk val så går det ju att få en större variation i ett SA och man behöver väl inte välja 4 arter av revirhävdande ciklider. Man kan ju dela in akvariet med naturliga avgränsare så det finns grottor mm på olika stäälen i burken. Någon rot eller större växt som delar av synfältet.

          Kommentar

          • elvin
            Användare
            • oktober 2005
            • 252

            #6
            Nu bor det ett par Palettciklider, två blodtetror, och två ancistrus i karet. Flyttade över dem från ett liitet kar. Tips på kompisar till dessa?
            960 liter...snart!

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Lejonhuvuvudsciklider och ett gäng kejsartetror kanske? Jag har haft båda dessa arter "förra gången", det vill säga för 25 år sedan, och gillade dem väldigt mycket. Kejsartetran är mer ciklid än tetra i beteendet om jag minns rätt.

              Kolla vilken storlek på akvarium som gäller med en sådan kombination om du tycker förslaget är intressant, det har jag inte riktigt koll på.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av elvin
                Nu bor det ett par Palettciklider, två blodtetror, och två ancistrus i karet. Flyttade över dem från ett liitet kar. Tips på kompisar till dessa?
                De är ju inte SA fiskar direkt - nå! Pers förslag är inte så tokigt, Lejonhuvudscikliden är grymt fräck med en hel del attityd, men borde funka bra i ett såpass stort kar. Gräver en del innan den har nittat/bestämt bohåla (mina iallafall). Annars kan du ju prova med "kusinen" S.tinanti som också är särskild...och ditt akvarium räcker till fullo för dessa båda. Kejsartetror är kanske intressanta - har aldrig haft några - prova dem även om de inte är från Afrika va? Jag hade däremot ett gäng Kongotetror i mitt tillsammans med cikliderna, men det var verkligen skittråkiga fiskar.
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                Arbetssätt...