Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• MatCan
    svarade
    Kanterna fasades med en hobbykniv och hörnen nere vid botten rundades av med en surform, (gipshyvel, rasp).

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Har kapat ner alla tre sektionerna till rätt höjd och kapat de yttersta bitarna till rätt bredd.

De instruktioner jag sett säger att man ska skära och sedan bryta av bakgrunden, men jag tycker det var mycket enklare att såga med japansågen.

Den är ju så fintandad, så det var ingen risk att det trasar sönder sig, om man bara är lite lätt på handen.

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Har så smått börjat kapa och fixa till bakgrunden.
    Inget är monterat i karet än så länge

Har provat lite olika sätt att "layouta" bakgrunden och fastnat för följande:

Översta bilden visar högra sidan med modul 3 över skarven i bakgrunden.
    Nedre bilden blir vänstra sidan.
    Insug och utblås kommer döljas i den modulen.

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Ja, jag har läst fler som kört så. Hade du handtag och så kvar på tuben?
    Antar att man ska plocka bort det och ersätta med en avstängningskran istället.
    Ska man ändå göra det så tänkte jag att man lika gärna kunde ta bort stigarröret också.

Ursprungligen postat av Zombie
    Det fungerar fint även med stigrör i tuben, jag hade en 6kg tub till mitt 960l växtakvarie med 2 st reaktorer.
    Det är så lite mängd som man släpper ut så risken för att få flytande kolsyra/fruset är väldigt liten.

Lämna en kommentar:

• Zombie
    svarade
    Ursprungligen postat av MatCan
    Funderar på att köra med CO2 gödning i karet.

Tror jag kommer beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/pro...co2druckregler plus en bubbelräknare.

Planen är att leda in koldioxiden i insuget till ytterfiltret. Vill helst inte ha en reaktor i karet.

Någon som vet var man kan köpa begagnade kolsyresläckare i stockholms/uppsala området?
    Behöver en 6kg med borttaget stigarrör.

Pratade med Presto i Järfälla och dom var lite lagom pigga på det.
    När jag frågade om dom kunde tipsa om någon annan firma som kunde tänkas vilja hjälpa till, så sa dom att "dom självklart kunde fixa det"
    Jag fick uppfattningen att dom måste skicka ner den till katrineholm för påfyllning.
    Känns lite opraktiskt i sådana fall eftersom man blir av med koldioxiden så pass lång tid då.
    Det fungerar fint även med stigrör i tuben, jag hade en 6kg tub till mitt 960l växtakvarie med 2 st reaktorer.
    Det är så lite mängd som man släpper ut så risken för att få flytande kolsyra/fruset är väldigt liten.

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Funderar på att köra med CO2 gödning i karet.

Tror jag kommer beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/pro...co2druckregler plus en bubbelräknare.

Planen är att leda in koldioxiden i insuget till ytterfiltret. Vill helst inte ha en reaktor i karet.

Någon som vet var man kan köpa begagnade kolsyresläckare i stockholms/uppsala området?
    Behöver en 6kg med borttaget stigarrör.

Pratade med Presto i Järfälla och dom var lite lagom pigga på det.
    När jag frågade om dom kunde tipsa om någon annan firma som kunde tänkas vilja hjälpa till, så sa dom att "dom självklart kunde fixa det"
    Jag fick uppfattningen att dom måste skicka ner den till katrineholm för påfyllning.
    Känns lite opraktiskt i sådana fall eftersom man blir av med koldioxiden så pass lång tid då.

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Var och hämtade ut ett paket idag.
    Tre rockwall och 2 moduler från AquaTerra.
    Ser mycket bra ut. Detaljeringen är väldigt bra. Tror detta kan bli sketsnyggt.

Den stora modulen (bild tre) kommer få sitta nere vid botten upp mot bakrutan och den mindre (översta bilden) får sitta vid ytan för att täcka utblåset från filtret.

Funderade ett tag på att sätta insuget där med med vette tusan.
    Om jag gör det så vill jag ha rastret/insuget uppe vid ytan. Är det dumt? Bör man ha det längre ner?

Tänkte att det skulle vara enkelt att göra rent det om det sitter högst upp.

Alternativet blir att dölja insuget bakom en urfräst rot (se första inlägget i tråden). Lutar nog mer åt det.

Har även gjort om dom invändiga fogarna i karet. Är petig av mig och var inte nöjd med dom förra. Dom var inte tillräckligt spikraka. Nu är dom det

Lämna en kommentar:

• joe
    svarade
    OK - håller med om att planerandet och projektandet är halva nöjet, men blev lite förvånad när jag såg att det var det projektet som bytt inriktning. Nå, då är det väl bara att önska lycka till med det nya och att det blir mer till belåtenhet. Gonatt säger jag också!

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Yes, det stämmer bra det:
    Hej. Har precis startat bygget av mitt 375 liters malawikar. Jag har velat påbörja detta under en lång tid, men pga husrenovering och barn osv så har jag inte haft tid. Nackdelen med att det dragit ut på tiden är att jag nu under tiden vant mig vid stora kar (i och med att alla andra har så pass stora) så det känns inte

Hade alltid velat ha malawi, men hade inte haft plats tidigare.
    Det karet skulle bli så jäkla kul... trodde jag.

Med facit på hand så måste jag tyvärr säga att Malawi var trist. Fick dom inte att trivas speciellt bra, färgade inte ut något vidare, en hel del som dog... Kändes inge kul. Dessutom blev karet inge snyggt. Jag har bara ett kar och i och med det så vill jag ha ett som är riktigt snyggt att titta på och som inte bara är en stor stenhög

Anledningen till att bakgrunden åker ut igen är att den tar för mycket plats.
    Jag är nöjd med den och den funkade bra, sånär som på insug som blev igensatta väldigt snabbt.

Känns faktiskt inte jobbigt att riva ut den. Det var jäkligt roligt att göra den och för mig är planerandet och framförallt genomförandet halva nöjet med hobbyn.

Nu får det bli växter och mindre fisk igen. (plus några scalarer).

Nu ska jag gå och drömma om ett stim med ett 50-tal tetror som simmar omkring i mitt nya kar... :-)

Gokväll

Ursprungligen postat av joe
    MatCan - när jag ser bakgrunden du skurit ut ringer det klockor...visst hade du en tråd för inte så länge sedan om hur du byggde akvarium? och bakgrund? Gick det så fort över med den skapelsen? Eller blandar jag ihop dig med nån annan?

Lämna en kommentar:

• joe
    svarade
    MatCan - när jag ser bakgrunden du skurit ut ringer det klockor...visst hade du en tråd för inte så länge sedan om hur du byggde akvarium? och bakgrund? Gick det så fort över med den skapelsen? Eller blandar jag ihop dig med nån annan?

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Äntligen igång

Nu är man igång.
    Karet har flyttats ut i garaget efter att ha tömts på vatten och sand.
    Luktade sump i hela kåken, mysigt.

Stagen på ovansidan av karet skars bort och sedan gav jag mig på bakgrunden. Hade räknat med att få slita ut den i bitar men jag fick faktiskt ut den hel.
    Fiskkniven från köket var perfekt. Den saknar tänder så risken att repa glaset var inte så stor.
    Kunde skära ner till halva karets höjd plus att jag fick ner kniv och hand i filterfacken så jag kom åt nästan överallt. Efter det var det bara till att välta bakgrunden framåt, så släppte den från botten.

Skönt. Hade räknat med många timmars slit, men efter ca 1½ timme så var nästan allt klart, inkl frigoliten på botten.

Har bestämt mig för en Aqua Terra bakgrund. Får bli Rockwall och två moduler i röd/brunt. Inte biotopiskt korrekt, men det kommer bli grymt snyggt (tror jag)
    Funderar på att antingen halvera modul 4 (http://www.akvarieprofilen.se/files/R4.jpg) och sätta den ena halvan uppe vid ytan, för att på så sätt kunna gömma utblås från ytterfilterna och den andra halvan vid botten mot bakrutan, tillsammans med modul 3 (http://www.akvarieprofilen.se/files/R3.jpg)
    Det andra alternativet jag klurar på det är att sätta modul 3 uppe vid ytan och även kunna gömmma doppvärmare där, tillsammas med utblåsen.
    Insugen får inte bli där. Pallar inte en massa små raster som geggar igen.
    måste ju i och för sig ha nått flöde genom modulen för att doppisen ska göra någon nytta.

Får klura lite på det.

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Sådär. Nu är alla gamla fiskar sålda.
    Fick några hundra för dom, plus tre rötter. Rent ekonomiskt är det en katastrof men jag är nöjd ändå. Jag blev ju av med dom snabbt. La ut annonsen i torsdags kväll och i morse hämtades samtliga fiskar.

Nu kan planerandet och genomförandet börja på allvar.

Jag sa tidigare att jag inte skulle ha någon bakgrund, men är lite sugen på en ändå.
    Funderar på Aqua Terras Rockwall (motsvarigheten till BTN's slimline) plus ett par moduler för att dölja tex filterutblåsen. Kan bli snyggt, och tar inte speciellt mycket yta eller vattenvolym. Verkar dessutom väldigt prisvärda och är snygga.

Fortfarande ingen som har erfarenhet av värmekabel? Kom igen nu :-)

Lämna en kommentar:

• MatCan
    svarade
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    Tycker precis som tidigare skribenter att rot idén är briljant!!
    Ja, jag hoppas det.
    Jag har haft två stycken hemgjorda frigolitbakgrunder och båda har dragits med samma problem, nämligen stopp i insugen. Dvs de hål i bakgrunden där vattnet skall cirkulera igenom "geggar igen" alldeles för fort med följden att det blir tomt på vatten bakom bakgrunden och filtrena därför står och suger luft. Har provat både grov filtermatta och myggnät som "fiskblockerare" i hålen, men båda sätter igen alldeles för fort.

Tanken med rötterna är att insugsrören inte ska vara fastmonterade utan det ska enkelt kunna tas bort för rengöring.

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Per Bjellert
    Jag ber också om ursäkt och medger att jag överreagerade. Det var inte bara ditt inlägg som jag gav utlopp för här, det har bara blivit så vanligt med smygannonsering så jag fick liksom nog av regelöverträdelser just då och just här.
    Per, blev du aldrig polis eller är du bara en helt vanlig människa som älskar paragrafer.Janne

Lämna en kommentar:

• Crenicichla
    svarade
    Tycker precis som tidigare skribenter att rot idén är briljant!!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...