Malawi blir SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • september 2007
    • 210

    Malawi blir SA

    Har lessnat på mitt 375 liters malawikar och har planer på att göra om det till ett SA-kar istället.
    Länk till bygget -> http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

    Anledningen till skiftet är flera:

    1: Mina malawi trivs inge bra
    2: Jag trivs inge bra med mina Malawi :-)
    3: Är inte nöjd med karet. Tycker inte att det är direkt tilltalande och som enda akvarie vill jag ha ett som ser lite mer intressant och inbjudande ut.
    4: Bakgrunden tar alldeles för mycket plats.

    Tänker därför riva ut all och börja om helt.
    (edit av Wilhelm , ingen annons i forumet)

    Bakgrunden ska därför rivas ur, och istället ska jag ha en blå eller svart bakruta med en hel del rötter och växter istället.
    Påsåvis kommer jag få ca 10 cm mer djup i karet (15cm på sina ställen).

    Har börjat klura på hur jag ska kunna gömma insug och utblås från filtrena.
    Planen är att gömma dessa i infrästa spår i några rötter. En del av slangar osv blir synligt, men det mesta blir dolt.

    Vad det gäller doppvärmaren så skulle jag helst strunta i denna och istället köra med värmekabel i botten. Någon som har erfarenheter av dessa? Tips om bra märken, antal watt, osv?
    Senast redigerad av Wilhelm; 03 november 2008, 22:04.
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    [QUOTE=MatCan;752088] editerad av Wilhelm. [QUOTE]

    Varför måste så många förnedra sig och bryta mot forumets regler när det gäller annonser? Är människorna så penningfixerade? Jag blir så less och föreslår nu att all annonsering släpps fri istället. Som det är idag verkar det vara fritt fram att smygannonsera på forumet. Släpp lös eländet så blir det i alla fall rättvist! Alternativet är att ha moderatorer som är här för det mesta och rensar samt visar att överträdelser inte lönar sig.

    Hur straffas överträdelser mot reglerna egentligen?
    Senast redigerad av Wilhelm; 03 november 2008, 22:06.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av Per Bjellert
      editerad av Wilhelm.

      Varför måste så många förnedra sig och bryta mot forumets regler när det gäller annonser? Är människorna så penningfixerade? Jag blir så less och föreslår nu att all annonsering släpps fri istället. Som det är idag verkar det vara fritt fram att smygannonsera på forumet. Släpp lös eländet så blir det i alla fall rättvist! Alternativet är att ha moderatorer som är här för det mesta och rensar samt visar att överträdelser inte lönar sig.

      Hur straffas överträdelser mot reglerna egentligen?
      Men Per...är du inte lite stingslig nu? Har inte läst reglerna i detalj (på ett tag ) , men ser egentligen inget fel med det inlägget. En hänvisning bara till annonsen -det är ju ändå uppenbart att tråden handlar om något annat än att sälja fisker. Men nu har både du och jag hypat just den meningen OCH så har vi bidragit till lite extra PR.

      Visst - regler är regler - men...

      Lycka till med byte av inriktning MatCan
      Senast redigerad av Wilhelm; 03 november 2008, 22:11.
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Lycka till med projektet!! Skitsmart ide med insuget i roten! Har du funderat ut några fiskar ännu? Tror du gör rätt som skippar bakgrunden, om du inte vill ha enfärgad plansch finns de grymt snygga bergsliknande (som ej är glansiga).

        Hoppas på mer bilder framöver!

        Kommentar

        • MatCan
          Användare
          • september 2007
          • 210

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert

          Varför måste så många förnedra sig och bryta mot forumets regler när det gäller annonser? Är människorna så penningfixerade?
          Sorry, tänkte mig inte för.
          Jag måste dock erkänna att det var väldigt länge sen jag läste igenom reglerna och tänkte överhuvudtaget inte på det.

          Tycker kanske att du överreagerar en smula när du vill börja bestraffa folk efter ett inlägg. Finns bra mycket värre överträdelser i dessa forum med på gränsen till personangrepp som får ligga kvar utan att någon reagerar nämnvärt.

          Du föreslår att annonseringen skall släppas fri... Med andra ord stör du dig överhuvudtaget inte på det jag skrivit utan snarare på att jag bröt mot en regel.

          Som sagt, ber om ursäkt. Var inte min mening att förarga någon.

          Kommentar

          • MatCan
            Användare
            • september 2007
            • 210

            #6
            Förövrigt framgår det nog rätt tydligt att jag inte är penningfixerad.....

            Struntsamma, det är inte det tråden ska handla om.
            Det dröjer nog ett tag innan det kommer mer bilder tyvärr, har ingenstans att börja inreda ännu.

            Vad det gäller fisk så blir det nog inget renodlat SA-kar förresten.
            Vill ha, scalarer, apistogrammor (njisseni ligger bra till) har en del ancistrus som nog får följa med och nått stort stim med nån tetra.

            Det är viktigt att det är fint att titta på, där kommer Tetrorna och scalarerna in. Apistosarna får stå för den intressanta biten :-)

            Behöver tips. Ska man köra värmekabel eller doppvärmare eller båda?
            Senast redigerad av MatCan; 04 november 2008, 11:14.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Ursprungligen postat av MatCan
              Sorry, tänkte mig inte för.
              Jag måste dock erkänna att det var väldigt länge sen jag läste igenom reglerna och tänkte överhuvudtaget inte på det.

              Tycker kanske att du överreagerar en smula när du vill börja bestraffa folk efter ett inlägg. Finns bra mycket värre överträdelser i dessa forum med på gränsen till personangrepp som får ligga kvar utan att någon reagerar nämnvärt.

              Du föreslår att annonseringen skall släppas fri... Med andra ord stör du dig överhuvudtaget inte på det jag skrivit utan snarare på att jag bröt mot en regel.

              Som sagt, ber om ursäkt. Var inte min mening att förarga någon.
              Jag ber också om ursäkt och medger att jag överreagerade. Det var inte bara ditt inlägg som jag gav utlopp för här, det har bara blivit så vanligt med smygannonsering så jag fick liksom nog av regelöverträdelser just då och just här.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Slagskott
                Användare
                • maj 2007
                • 180

                #8
                Riktigt häftig ide´att fräsa ur en rot.
                Lycka till med resterande
                – Säger man Mark eller Marc?
                – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                ---
                Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                Kommentar

                • MatCan
                  Användare
                  • september 2007
                  • 210

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Jag ber också om ursäkt och medger att jag överreagerade. Det var inte bara ditt inlägg som jag gav utlopp för här, det har bara blivit så vanligt med smygannonsering så jag fick liksom nog av regelöverträdelser just då och just här.
                  Hmm okej då

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Tycker precis som tidigare skribenter att rot idén är briljant!!
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Jag ber också om ursäkt och medger att jag överreagerade. Det var inte bara ditt inlägg som jag gav utlopp för här, det har bara blivit så vanligt med smygannonsering så jag fick liksom nog av regelöverträdelser just då och just här.
                      Per, blev du aldrig polis eller är du bara en helt vanlig människa som älskar paragrafer.Janne

                      Kommentar

                      • MatCan
                        Användare
                        • september 2007
                        • 210

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        Tycker precis som tidigare skribenter att rot idén är briljant!!
                        Ja, jag hoppas det.
                        Jag har haft två stycken hemgjorda frigolitbakgrunder och båda har dragits med samma problem, nämligen stopp i insugen. Dvs de hål i bakgrunden där vattnet skall cirkulera igenom "geggar igen" alldeles för fort med följden att det blir tomt på vatten bakom bakgrunden och filtrena därför står och suger luft. Har provat både grov filtermatta och myggnät som "fiskblockerare" i hålen, men båda sätter igen alldeles för fort.

                        Tanken med rötterna är att insugsrören inte ska vara fastmonterade utan det ska enkelt kunna tas bort för rengöring.

                        Kommentar

                        • MatCan
                          Användare
                          • september 2007
                          • 210

                          #13
                          Sådär. Nu är alla gamla fiskar sålda.
                          Fick några hundra för dom, plus tre rötter. Rent ekonomiskt är det en katastrof men jag är nöjd ändå. Jag blev ju av med dom snabbt. La ut annonsen i torsdags kväll och i morse hämtades samtliga fiskar.

                          Nu kan planerandet och genomförandet börja på allvar.

                          Jag sa tidigare att jag inte skulle ha någon bakgrund, men är lite sugen på en ändå.
                          Funderar på Aqua Terras Rockwall (motsvarigheten till BTN's slimline) plus ett par moduler för att dölja tex filterutblåsen. Kan bli snyggt, och tar inte speciellt mycket yta eller vattenvolym. Verkar dessutom väldigt prisvärda och är snygga.

                          Fortfarande ingen som har erfarenhet av värmekabel? Kom igen nu :-)

                          Kommentar

                          • MatCan
                            Användare
                            • september 2007
                            • 210

                            #14
                            Äntligen igång

                            Nu är man igång.
                            Karet har flyttats ut i garaget efter att ha tömts på vatten och sand.
                            Luktade sump i hela kåken, mysigt.

                            Stagen på ovansidan av karet skars bort och sedan gav jag mig på bakgrunden. Hade räknat med att få slita ut den i bitar men jag fick faktiskt ut den hel.
                            Fiskkniven från köket var perfekt. Den saknar tänder så risken att repa glaset var inte så stor.
                            Kunde skära ner till halva karets höjd plus att jag fick ner kniv och hand i filterfacken så jag kom åt nästan överallt. Efter det var det bara till att välta bakgrunden framåt, så släppte den från botten.

                            Skönt. Hade räknat med många timmars slit, men efter ca 1½ timme så var nästan allt klart, inkl frigoliten på botten.

                            Har bestämt mig för en Aqua Terra bakgrund. Får bli Rockwall och två moduler i röd/brunt. Inte biotopiskt korrekt, men det kommer bli grymt snyggt (tror jag)
                            Funderar på att antingen halvera modul 4 (http://www.akvarieprofilen.se/files/R4.jpg) och sätta den ena halvan uppe vid ytan, för att på så sätt kunna gömma utblås från ytterfilterna och den andra halvan vid botten mot bakrutan, tillsammans med modul 3 (http://www.akvarieprofilen.se/files/R3.jpg)
                            Det andra alternativet jag klurar på det är att sätta modul 3 uppe vid ytan och även kunna gömmma doppvärmare där, tillsammas med utblåsen.
                            Insugen får inte bli där. Pallar inte en massa små raster som geggar igen.
                            måste ju i och för sig ha nått flöde genom modulen för att doppisen ska göra någon nytta.

                            Får klura lite på det.

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #15
                              MatCan - när jag ser bakgrunden du skurit ut ringer det klockor...visst hade du en tråd för inte så länge sedan om hur du byggde akvarium? och bakgrund? Gick det så fort över med den skapelsen? Eller blandar jag ihop dig med nån annan?
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...