Strömförande akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    Strömförande akvarie

    Har ibland lagt märke till att det pirrat lite i fingrarna precis när jag stuckit ner händerna i akvariet.

    Nyss när jag bytte vatten fick jag regäla stötar av rampen, riktigt obehagligt.

    Jag drog ut doppvärmaren - ingen skillnad. Har även ett eheim kraftpaket som komplement till mina ytterfilter. Drog ut det, och vipps var det strömfritt.

    Aldrig mer innefilter!!!! Kan tilläggas att filtret var nog 15 år gammalt, men ändå.

    Undrar hur fiskarna mått?
    Frontosamarkus
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    När jag bodde i England var det där standard. Det byggs upp spänning i systemet sas. Jag vågar inte gissa om det är ofarligt eller inte men jag har aldrig varit med om det i Sverige.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #3
      Fiskarna är inte jordade men det är du...om du inte hade kraftiga gummistövlar på dig
      Akvariet leder ingen ström så länge det inte är jordat, när du stoppade ner handen så anslöt du akvariet till jord och strömmen tog vägen genom din kropp till jord. Om du hade haft en jordfelsbrytare ansluten centralt så hade den löst ut när du stoppade ner handen i akvariet.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        Ursprungligen postat av Barracudan
        Har ibland lagt märke till att det pirrat lite i fingrarna precis när jag stuckit ner händerna i akvariet.

        Nyss när jag bytte vatten fick jag regäla stötar av rampen, riktigt obehagligt.

        Jag drog ut doppvärmaren - ingen skillnad. Har även ett eheim kraftpaket som komplement till mina ytterfilter. Drog ut det, och vipps var det strömfritt.

        Aldrig mer innefilter!!!! Kan tilläggas att filtret var nog 15 år gammalt, men ändå.

        Undrar hur fiskarna mått?
        Ganska vanligt fenomen om man har filterkammare och powerheads av lite " mindre bra" kvalite. Kan nog säga att jag har det fenomenet i en del baljor och vad jag förståt så e det inget jag e ensam om
        Har flera bekanta med sama fenomen i baljorna. Stäng av pumpen när du pillar i karet så e det löst.
        Får man ström av ljusramper e det lite värre
        Men det e inget som firrarna tar skada av presic som en annan talare här skriver.
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • Santa
          Användare
          • december 2006
          • 93

          #5
          Jag har så i vissa av mina kar där inte ljusrampen är jordad,då har jag fixat till en kontakt som bara det är en kabel till jorden och en krokodilklämma i andra ändan som jag fäster i akvariumet..
          Malawi i massor

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Har haft "kittlande" kar i över 15 år. Har alltíd trott att det varit tämligen normalt ...iom att det inte gör ont!
            Det har alltid varit armaturen som spökat. De ggr en pump el termostat har gett en kyssar el fått proppen att gå så har jag slängt dessa.

            Oden; varför är det värre om strömmen kommer från ljusrampen?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Har haft "kittlande" kar i över 15 år. Har alltíd trott att det varit tämligen normalt ...iom att det inte gör ont!
              Det har alltid varit armaturen som spökat. De ggr en pump el termostat har gett en kyssar el fått proppen att gå så har jag slängt dessa.

              Oden; varför är det värre om strömmen kommer från ljusrampen?
              För då då kan du få 230 Volt i dig. Går det via vattnet försvinner mycket av strömmen om du inte har saltat ditt vatten.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Å fan!
                Tror tamejfan att alla mina ramper ger lite "bzzzt" om de är på när jag är i med armarna å glötar. Åas sidan har man ju hört att en å annan blivit botad med lite elchocksbehandling....
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • tummen
                  Användare
                  • maj 2007
                  • 20

                  #9
                  elrespekt

                  Ursprungligen postat av ozric
                  Å fan!
                  Tror tamejfan att alla mina ramper ger lite "bzzzt" om de är på när jag är i med armarna å glötar. Åas sidan har man ju hört att en å annan blivit botad med lite elchocksbehandling....
                  har aldrig skrivit i detta forum förr så detta är premiär.
                  jag skulle nog inte använda utrustning som "pirrar lite". detta tyder på att
                  fasen har kontakt med vattnet. går säkert bra så länge man inte är ordentligt
                  jordad. MEN om man på något sätt håller i nåt som är jordat tex.en lampa,
                  diskbänk eller ett element. då står man inte upp längre. man får 240 volt genom den ena handen till den andra dvs genom hjärtat. livsfarligt.
                  så är ljusrampen jordad och det är pumpen som är trasig så räcker det med en hand i vattnet och en på ljusrampen så är man rökt. jordar man en sak
                  så ska resten va jordat med. var rädd om er när det gäller el.
                  strömmen tar alltid lättaste vägen.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    gör det lätt för er, skaffa jordfelsbrytare. Händer något så slipper ni lösa in livförsäkringen. Jag satte jordfelsbrytare på hela min akvariehörna som jag hade hemma hos mor o far efter en mindre explosion i en lysramp i början av min "karriär". Sen hade jag inga strömförande kar längre =P
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • job
                      Användare
                      • december 2006
                      • 30

                      #11
                      Doppvärmare

                      Har haft samma upplevelse i mit akvarium. Kändes lite som att det sved i händerna när jag gjorde rent. Först trodde jag att det var småsår då jag hade tanganyikaciklider och ganska mycket salt i akvariet. Märkte så småningom att det var doppvärmaren som gått sönder. Märkligast av allt är att jag har jordfelsbrytare installerad (och den fungerar).

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av job
                        Har haft samma upplevelse i mit akvarium. Kändes lite som att det sved i händerna när jag gjorde rent. Först trodde jag att det var småsår då jag hade tanganyikaciklider och ganska mycket salt i akvariet. Märkte så småningom att det var doppvärmaren som gått sönder. Märkligast av allt är att jag har jordfelsbrytare installerad (och den fungerar).
                        Det finns olika jordfelsbrytare, vissa för maskiner o andra för människor
                        och man ska inte överskatta motståndet hos människor.

                        sedan ska man förstå var strömmen tar vägen............bra fråga

                        går den till nollan inget jordfel
                        men springer den till skyddsjord kan ev jordfelsbrytaren lösa ut

                        saltvatten är extra knepigt då salt kryper o flyger överallt vilket då gör en installation extra svår.......typ du har ingen ström
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        Arbetssätt...