175 liter tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonslusk
    Användare
    • oktober 2008
    • 18

    175 liter tanganyika

    är precis i uppstart av ett nytt kar, det var 2005 sist.


    några snabba frågor, bänken är vanliga reglar, obehandlade... bör jag behandla bänken? ska försöka undvika spill (självfallet), men undrar om jag bör (måste jag?) olja in/betsa/lacka eller om det är lugnt att bara köra på...


    sen vill jag ha åsikter om inredningen, ska jag ha ett stort röse (som planen ser ut nu) längst bak i karet, eller flera mindre?

    justja, det ska gå ca 10 multisar, ett par leleupi, ett par av någon hästnos och möjligtvis ett stim leptosoma (om dom får plats?)... förslag/ändringar på fiskuppsättning?

    bild på akvariumet innan uppstart...



    MVH
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    [QUOTE=simonslusk;751632]är precis i uppstart av ett nytt kar, det var 2005 sist.


    några snabba frågor, bänken är vanliga reglar, obehandlade... bör jag behandla bänken? ska försöka undvika spill (självfallet), men undrar om jag bör (måste jag?) olja in/betsa/lacka eller om det är lugnt att bara köra på...


    sen vill jag ha åsikter om inredningen, ska jag ha ett stort röse (som planen ser ut nu) längst bak i karet, eller flera mindre?

    justja, det ska gå ca 10 multisar, ett par leleupi, ett par av någon hästnos och möjligtvis ett stim leptosoma (om dom får plats?)... förslag/ändringar på fiskuppsättning?

    Att trä inte tål vatten är en myt så länge trät kan torka ut.
    Du behöver inte behandla din bänk.
    Fiskuppsättningen kommer funka kanon i det planerade akvariet. Själv skulle jag välja bort leleupi mot någon juliochromis ex regani, ornatus eller transcriptus. / Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Hoppa över leptosoma. Dom kommer inte till sin rätta i karet. Annars så blir det nog bra.

      Kommentar

      • simonslusk
        Användare
        • oktober 2008
        • 18

        #4
        varför kommer inte leptosoman till sin rätt? (för litet kar såklart), men vad är det som inte kan tillgodose den, stäcker den ut mkt eller jätterevirhävdande? har aldrig hållt några av fiskarna innan så är rätt så ovetande på deras beteende...


        hade sett fram emot ett stim av dom iaf.

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          #5
          Du behöver ett ganska stort stim om de ska komma till sin rätt. Möjligt att en hane och 20 honor kan funka bra i en mindre burk, men det blir fruktansvärt tråkigt att titta på. Hanarna håller ganska stor revir i öppet vatten och kan piska varandra ganska hårt. Jag tycker att de behöver vara åtminstone ett tiotal hanar för att komma till sin rätt. Icke-revirhävdande hanar och honorna går i stim så de behöver någonstans att ta vägen med och botten låter upptagen...

          En fisk som passar bättre i den storleken på burk är Paracyprichromis.
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Hej simonslusk o välkommen till Ciklidforumet

            Ska du ha lite snäckor i eller räknar du med att multisarna leker ändå?

            Ja har kört Cyps i ett 200 liters hörnkar och det funkade helt ok, kanske inte helt optimalt, men funkar det inte så är det bara att byta mot nått annat.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • simonslusk
              Användare
              • oktober 2008
              • 18

              #7
              tack LN!


              ska inhandla vinbergssnäckor imorrn... givna invånare i karet är iaf multisar och leleupi, sen får jag se om det blir leptosoma eller ej. en unggrupp hästnosar kommer inhandlas om en månad eller så...


              nu är det iaf vatten i och imorgon ska det i neontetror för att bajsa igång karet!


              bild på karet under uppstart...

              Kommentar

              • simonslusk
                Användare
                • oktober 2008
                • 18

                #8
                nu är det igång iaf.


                blev 9 multisar och 4 leleupi till att börja med. kommer bli en unggrupp hästnosar, ett stim blå neon 10-15 st å kanske nån mer fisk i framtiden, altolamprologus kanske.



                här är en bild på en av kungarna iaf: multis...



                PEAS

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av simonslusk
                  nu är det igång iaf.


                  blev 9 multisar och 4 leleupi till att börja med. kommer bli en unggrupp hästnosar, ett stim blå neon 10-15 st å kanske nån mer fisk i framtiden, altolamprologus kanske.



                  här är en bild på en av kungarna iaf: multis...



                  PEAS
                  ser ut som du har similis tycker jag, inte multifasciatus
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • simonslusk
                    Användare
                    • oktober 2008
                    • 18

                    #10
                    det borde vara multisar, såldes iaf som multisar på affärn. vad är skillnaden förutom färgen? är det inte samma fisk bara att den återfinns på olika delar i sjön? är enda skillnaden att similis är ljusare?

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av simonslusk
                      det borde vara multisar, såldes iaf som multisar på affärn. vad är skillnaden förutom färgen? är det inte samma fisk bara att den återfinns på olika delar i sjön? är enda skillnaden att similis är ljusare?
                      snarare tvärtom multisen är ljusare, lägger upp två bilder så får du jämföra själv multis först similis sist
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Jupp ja hade satt en peng på similis. Det gör absolut inget bara alla firrarna är av samma sort. Du ser det på det extra bandet på skallen.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • simonslusk
                          Användare
                          • oktober 2008
                          • 18

                          #13
                          tack för snabba svar, då blev det helt plötsligt similis. haha!!!


                          har klurat lite på andra fisk i karet och snubblade över den här artikeln. undrar om det är en jättekass idé att köra ett par duboisi i burken. eller om det faktiskt kan gå bra. den är bara 100cm lång, men har mycket gömställen... bör man isåfall börja med en grupp ungfisk, eller köra på en vuxen hade och hona?


                          MVH

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Ursprungligen postat av simonslusk
                            tack för snabba svar, då blev det helt plötsligt similis. haha!!!


                            har klurat lite på andra fisk i karet och snubblade över den här artikeln. undrar om det är en jättekass idé att köra ett par duboisi i burken. eller om det faktiskt kan gå bra. den är bara 100cm lång, men har mycket gömställen... bör man isåfall börja med en grupp ungfisk, eller köra på en vuxen hade och hona?


                            MVH
                            Jag har försökt med en liten grupp orangemoori ( 2+8 ) i ett 220-liters och det gick käpprätt åt helsike på grund av bukvattensoten. De var VF och sjukdomen utvecklades med en väldig fart så jag tror i och för sig inte att det har att göra med att det var en liten grupp. En sådan liten grupp av någon sort som är snällare än blackvarianterna kan säkert gå bra men du har lite för litet akvarium tycker jag, framförallt med tanke på sällskapet.

                            En hane och en hona av T. duboisi går säker jättebra - eller åt helsike! Jag tror det beror mycket på vilka individer man får tag på (tänker mest på hanen). Jag har en del snälla hanar och en del terrorister, några har dessutom ändrat attityd över tid. Ska du ha en chans måste du nog ha gott om gömställen. Dessutom tycker jag inte att similis och leleupi är några idealmedinvånare, du får välja foder med omsorg så det passar alla. Dessutom kan du överge alla eventuella planer på att det blir några duboisiyngel kvar i ett sånt akvarium.

                            Varför inte göra det lätt för dig själv och vara lite traditionell i artsammansättningen? När du behärskar de traditionella konventionerna kan du börja bryta mot dem (som en lärare sa till mig för några år sedan).
                            Senast redigerad av Per B; 16 november 2008, 20:37.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • simonslusk
                              Användare
                              • oktober 2008
                              • 18

                              #15
                              jag gillar utmaningar.


                              det blev en unggrupp dubbar, 11 stycken. har haft troffar förut; ikola, men då en stor grupp på runt 40 stycken i en tank på över två meter. så jag är inte helt färsk på fisk. har bara haft ett uppehåll på några år. dubbarna matades med en 50/50 mix i affären så det ska nog gå alldeles utmärkt om man tänker på tarmarna. håller tummarna iaf.


                              tror det får bli ett par hästnosar sen är det stopp på fisk i denhär burken, sen får dom leva sina liv i sitt hem i mitt hem. slänger upp lite bilder om en månad eller så då algerna tagit fart på riktigt.


                              peas!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...