det funkar inte : (

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    det funkar inte : (

    Hejsan!

    Jag har haft mitt 310 liters kar igång i snart två månader nu. Jag lyckas inte bli av med all skit som flyger runt i akvariet. Jag trodde att vattnet skulle bli bra nu när jag skaffat ett ytterfilter (1000 l/h, 6 l filtervolym), men icke då. Matar med räkmix, och har försökt både ändra den och dra ner på mängden, samt variera den med annan mat. Inget hjälper.

    Partiklarna ligger i mittenskiktet och i ytan, och verkar bara cirkulera runt hela tiden. Eftersom väldigt många använder räkmix så måste det ju gå att få att fungera. Vad kan jag tänkas göra för fel? Har funderat på om det faktum att jag har insugen till pumpen nere vid botten i ett hörn, kan förhindra mittskiktet från att filtreras, eller om cirkulationen fortfarande är för liten.

    Har någon någon idé? börjar tröttna på att ha skitigt vatten hela tiden : (

    /Mikael
    /Mikael
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    jag tror alla har insuget i ett hörn längst ner så inte är det det.
    Räkmixen skitar ner väldigt mycket och du har ett ganska nytt filter som säkert inte orkar att ta hand om all skit ännu.
    vad har du för fyllning i filtret?
    har du väldigt mycket fisk?


    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Jag har cirka 20 mbunas och 5 placidochromis phenochilus, så det är nog inte de som skitar ner. Botten är inget större problem, utan det mesta ligger som sagt mitt i akvariet och vid ytan.

      Filtret har kerammakaroner, porös sten och filtermatta som fyllning.

      /Mikael
      /Mikael

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Du kanske matar med för mycket räkmix? Du borde inte ha speciellt mycket partiklar som cirkulerar i vattnet så länge som du tycks ha. Har du något innerfilter eller "powerhead"?

        Prova med att inte ge dina fiskar mat i ett par dagar och se om det försvinner...kanske behöver du mer cirkulation på vattnet när du matar med räkmixen. Då menar jag t ex att ett powerhead skulle kunna användas av dig för att få mer fart på cirkulationen.

        Jag har också problem med att räkmixen skitar ned...men det har lagt sig efter ca 30min och vattnet är kristallklart igen.

        Jag har en Eheim 2217 Ytterfilter, ett powerhead (aquaclear 301) plus ett innerfilter gömt bakom stenparti. Mitt akvarium är på 375L.

        Stefan, Skövde

        375L Malawi
        2st 100L
        Malawi

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          Hej igen.

          Jag tycker jag har testat att mata jättelite, och jag brukar mata rätt lite normalt, men det hjälpte inte. Ska låta dem svälta i några dagar så får vi se. Jag har funderat på om man skulle sätta i något innerfilter i karet, men tycker att det borde väl egentligen inte behövas ... eller?

          Partiklarna lägger sig inte på två dagar i alla fall, det har jag testat förrut, men kanske under en längre tid ...

          /Mikael
          /Mikael

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ytterfiltren byggs nog efter att klara av en viss del av nedsmutsning. När man matar med räkmix behövs troligen en betydligt större cirkulation på vattnet än om du bara matade med vanligt fiskfoder.

            Jag har troligtvis bra rening, men det som jag har bäst är just cirkulationen.

            Jag förstår din irritation över att inte ha rent i akvariet, men jag vet tyvärr ingen annan bot än det jag skrivit. Lycka till med ditt akvarium...och ge inte upp...*s*



            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 100L
            Malawi

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #7
              ja, jag får väl testa med lite mer cirkulation och kanske köpa ett litet innerfilter till. Har nyligen satt en liten pump på 240 l/h i ytan, för att se om det blir någon skillnad.

              Tusen tack för tipsen!!!

              /Mikael
              /Mikael

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                hmm, efter fem dagar, varav tre utan mat helt och resten med lite AN cichlid excel, med extra cirkulation dessutom, ingen skillnad. Vet inte riktigt vad man ska prova nu ... suck

                /Mikael
                /Mikael

                Kommentar

                • Robbe
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 527

                  #9
                  Haloj
                  Hur mycket och hur ofta gör du delvatten byte Har du rent på botten?Har du skitigt på botten så virvlar det ju upp när fiskarna gräver och bökar

                  Tropeus hälsningar Robin

                  Kommentar

                  • mikro
                    Användare
                    • november 2002
                    • 666

                    #10
                    tjing.

                    1/3 vattenbyte varje vecka, och inte mycket skit på botten. förstår mig verkligen inte på det här ...

                    /Mikael
                    /Mikael

                    Kommentar

                    • elof
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 225

                      #11
                      skulle det inte kunna vara sånnadär infusorier? läste nåt om det här på forumet förut, att dom uppkommer om nåt ruttnar i karet, döda fiskar, överbliven mat, döda växter, fiskbajs etc. och att man kan "döda" dom genom att ha nersläckt i karet några dagar och mata minimalt.




                      MVH Simon

                      ps. dom är inte farliga för fiskarna, bara fula.

                      ds.
                      MVH Simon

                      Kommentar

                      • mikro
                        Användare
                        • november 2002
                        • 666

                        #12
                        njäeee, jag vill inte tro att det är infusorier eftersom partiklarna är tillräckligt stora för att man enkelt ska kunna se dem. Infusorier är ju så små att de inte syns en och en i princip.

                        Satte in ett extra innerfilter häromdagen, ännu ingen märkbar effekt ... Ska fundera vidare på vad det kan vara : )

                        Tack för alla råd ialla fall!

                        /Mikael
                        /Mikael

                        Kommentar

                        Arbetssätt...