Liten eller stor grotta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Liten eller stor grotta?

    Ska förbereda ett inredning i nytt akvarium med bland annat J Regani. Vad vet vi om storleken på de grottor som julidocromisar föredrar. Trånga, vida, långa, korta, "platta", höga...?
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Camenius
    Ska förbereda ett inredning i nytt akvarium med bland annat J Regani. Vad vet vi om storleken på de grottor som julidocromisar föredrar. Trånga, vida, långa, korta, "platta", höga...?
    Det som brukar föreslås är en skiffersten (platt!!) som läggs mot botten eller bakgrund (se till att den står stadigt) med en liten springa (1-2cm) bakom.

    Jag har i mitt 310 lagt en skiffersten (1 x 2 dm) på bottensanden mot två stenar så det blir en liten glipa att komma under vid. Där stortrivs mina J. Marlieri och har grävt ut något efter deras tycke och smak. De är inne på fjärde kullen i detta "bo"!

    Lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #3
      Har räknat med att göra något i den stilen. Bland annat bygga en "hög" med skiffer mot en av akvariets sidor.

      Hade för några år sedan telogramma Depressum (extremt långsmal ciklid från Kongofloden) i ett akvarium som jag inredde med flera stenrös, en del skiffer samt pvc rör (cirka 50 mm diameter) nedgrävda/täckta av sand och sten. Fick lek, men exakt var, vet jag inte, men tror att de föredrog mycket smal grotta.

      Tänkte att någon kanske visste exakt vilken slags grotta som jullar fördrog, men de kanske inte är så nogräknade. Regani kan väl bli lite större än en del andra jullar, så jag får väl skapa lite olika slags grottor. Även firrar vill väl ha "valfrihet".

      Är regani svåra att hitta i lite större storlek, alltså snudd på fullvuxna?

      Tack för svaret, förresten! *L*
      Senast redigerad av Camenius; 30 oktober 2008, 11:32.
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Inga grottor till Jullar. Däremot, som redan nämnts,små trånga glipor. Av skiffer,kruk-skärvor el liknande. Får du tag på modell större jullar kan det vara knivigare att få dem att acceptera varann. Bättre att börja med ett gäng mindre så de får välja partner själva.Med lite tur kan du då få fler par. Jag tycker Regani är lättare än Marlieri. Sp "Gombi" (Transcriptus?) är lite roligare ,mer stationära,men tyvärr inte lika snygg.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Mina Regani Kipili leker i ganska stora, genomgående grottor som skapats av runda sandstenar som är mellan 20 och 40 cm i diameter.

          I dessa oskyddade grottor fladdrar nu omkring en massa yngel i storleken runt 6-8 mm. När det då och då kommer en fullvuxen T. Duboisi insimmandes i "grottan" så slutar det ofta med att ett yngel och dubben står och glor på varandra på två centimeters avstånd i några sekunder innan dubben backar ut igen. Reganiföräldrarna är i närheten men ids inte ens attackera dubbarna.

          De skrevor jag iordningställt av några platta stenar inför regani-inflyttningen ratades.

          Ytterligare ett exempel på att våra ciklider inte läser samma akvarielitteratur som husse och matte!
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Mina marlieri har alltid lekt i springor istället för grottor. Jag har aldrig sett dem läsa böcker.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Varm tack för så intressanta svar! Passar därför på att fråga nu när ni som har erfarenhet, finns "här":

              Vilka är era erfarenheter av att blanda två olika julidocromis i samma akvarium (ett 720), exempelvis regani och dickfeldi?
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              Arbetssätt...