"håvning"+stress

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dan_ne
    Användare
    • oktober 2007
    • 41

    "håvning"+stress

    Hej Hej.
    har ett sällskaps malawi kar som flyter på bra.
    MEN, såfort jag håvar en fisk(vilket inte sker ofta) av nån anledning,så börjar nån fisk "må dåligt" efteråt.
    senast häromdan håvade jag upp en tuggande hona, vilket resulterade i att en annan firre nu ser förstoppad ut o andas häftigt(BVS?)

    är väl inte nån "Superhåvare"direkt,men det va inte heller nån "jätte jakt".
    Hur ska jag bete mig för att stressa dem minimalt vid håvning?

    mvh Danne
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det kan knappast bero på håvandet i sig. Fiskar är instinktivt relativt vana vid att bli jagade i perioder. Däremot kanske du kan fundera på du använt din håv till något annat eller i ett akvarie med sjuka fiskar? Kanske har fått för dig att tvätta håven med något medel?

    Du skall dock ALLTID håva med två håvar, varav den ena används som "infångare" och den andra används som "framdrivare". Du skall lugnt och försiktigt lura in fisken i en håv med den andra. Sedan om det alltid funkar så i praktiken är en annan femma
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • dan_ne
      Användare
      • oktober 2007
      • 41

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Det kan knappast bero på håvandet i sig. Fiskar är instinktivt relativt vana vid att bli jagade i perioder. Däremot kanske du kan fundera på du använt din håv till något annat eller i ett akvarie med sjuka fiskar? Kanske har fått för dig att tvätta håven med något medel?

      Du skall dock ALLTID håva med två håvar, varav den ena används som "infångare" och den andra används som "framdrivare". Du skall lugnt och försiktigt lura in fisken i en håv med den andra. Sedan om det alltid funkar så i praktiken är en annan femma
      hmm...
      fiskade upp en sjukling för några månader sen i ett annat akvarie.
      Men tvättade håven i hett vatten o sedan dess har den legat torrt.
      borde inte bakterierna,eller va det är dö efter så lång tid?

      måste man köpa ny håv varje gång?eller hur ska man sterelisera den?

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av dan_ne
        hmm...
        fiskade upp en sjukling för några månader sen i ett annat akvarie.
        Men tvättade håven i hett vatten o sedan dess har den legat torrt.
        borde inte bakterierna,eller va det är dö efter så lång tid?

        måste man köpa ny håv varje gång?eller hur ska man sterelisera den?
        Borde ju vara OK, tycker jag. Men annars kan man ju ha olika håvar till olika kar, förutsatt att man inte har alltför många kar alltså! Och det du skriver stämmer ju inte på detta heller - "när jag håvar brukar alltid nån fisk må dåligt efteråt" - alltså inte bara denna gång...njae, håven var nog OK!

        Men använd alltid två håvar - som Zaphi skriver - i vissa fall är det nästintill omöjligt annars och för övriga går det ju orehört mycket kvickare!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Tedde
          Användare
          • september 2006
          • 100

          #5
          Jag har sett skräckexempel... liten håv med finmaskigt nät i ett stort kar, kan nog stressa sönder vilken fisk som helst Bra håvar finns att köpa utanför Halmstad
          I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

          Kommentar

          • dan_ne
            Användare
            • oktober 2007
            • 41

            #6
            håven i sig är det nog inget fel på i detta fall.
            även jag har sett"skräck exempel" där håvar har fått klippas sönder för att fisken ska komma loss...
            Det där med att "mota" in fisken i en annan håv försöker jag med varje gång,men ger alltid upp...

            en egen håv till varje akvarium ska fixas,har tänkt tanken länge men det har inte"blivit av"

            håva med lyset av eller på?kvittar det?
            har nästan alltid gjort det med lyset av.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av dan_ne
              håven i sig är det nog inget fel på i detta fall.
              även jag har sett"skräck exempel" där håvar har fått klippas sönder för att fisken ska komma loss...
              Det där med att "mota" in fisken i en annan håv försöker jag med varje gång,men ger alltid upp...

              en egen håv till varje akvarium ska fixas,har tänkt tanken länge men det har inte"blivit av"

              håva med lyset av eller på?kvittar det?
              har nästan alltid gjort det med lyset av.
              Håva med lyset på! - däremot kan det vara idé att göra det sent på natten - tidigt på morgonen - då fiskarna sover. Om man då slår på lyset har man oftast ett par minuter på sig innan de "fattar" vad som händer. Pannlampa är ju också ett alternativ! Lycka till, detta är ett outsinligt ämne!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ett bra sätt är att plocka ofta i karet så att fiskarna blir vana (eller iallafall kommer på att inte få dödsångest varje gång) vid att du är i karet o rotar.

                Mina Discus var dödsrädda i början men nu för tiden så kan ja plocka dom utan håv.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • dan_ne
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 41

                  #9
                  tack för era tips

                  "handmatning"(handen långt ner i akvariet) i terapuetiskt(stavning?) syfte kan det va något?
                  Normalt sett så får jag nästan knuffa undan dem för att få ner handen,men så fort underarmen dyker ner så blir dom skraja

                  Kommentar

                  Arbetssätt...