Ny mix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangen
    Användare
    • oktober 2008
    • 11

    Ny mix?

    Har fått ett väldigt bra pris på 1+1 Cynotilapia afra och 1+1 Melanochromis johannii fullvuxna från min lokala inhandlare. Funderar på om jag kan ha dessa med 1+2 golden i mitt lilla akvarium. Ingen av dom blir ju speciellt stora.

    Dock har jag även en venustus(stor miss) i akvariet oxå. Funderar dock på att göra mig av med den pga platsbrist.

    Hoppas ni har några bra tips om hur det kan gå.
    Senast redigerad av Bangen; 28 oktober 2008, 16:16.
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #2
    Ursprungligen postat av Bangen
    Har fått ett väldigt bra pris på 1+1 Cynotilapia afra och 1+1 Melanochromis johannii fullvuxna från min lokala inhandlare. Funderar på om jag kan ha dessa med 1+2 golden i mitt lilla akvarium. Ingen av dom blir ju speciellt stora.

    Dock har jag även en venustus(stor miss) i akvariet oxå. Funderar dock på att göra mig av med den pga platsbrist.

    Hoppas ni har några bra tips om hur det kan gå.
    Hoppas du får ett bra pris på ett större akvarium också av din snälle zoohandlare, annars kan det gå illa. Både cynotilapia och melanochromis är väldigt aggresiva arter. Men som sagt du har inte beskrivit storleken mer än att säga att karet är litet. Har du minst ett 250l kar kan det fungera?

    Kommentar

    • Bangen
      Användare
      • oktober 2008
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av rent vatten
      Hoppas du får ett bra pris på ett större akvarium också av din snälle zoohandlare, annars kan det gå illa. Både cynotilapia och melanochromis är väldigt aggresiva arter. Men som sagt du har inte beskrivit storleken mer än att säga att karet är litet. Har du minst ett 250l kar kan det fungera?
      Nej har bara ett litet 112 liters. Har dock inte plats för ett större så det är där det klämmer, skulle annars snabbt införskaffat ett större.

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • november 2005
        • 530

        #4
        Ursprungligen postat av Bangen
        Nej har bara ett litet 112 liters. Har dock inte plats för ett större så det är där det klämmer, skulle annars snabbt införskaffat ett större.
        I ett 112L skulle jag bara ha kanske 1+3 av Golden, och ett par ancistrus inge annat.

        Kommentar

        • Bangen
          Användare
          • oktober 2008
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av rent vatten
          I ett 112L skulle jag bara ha kanske 1+3 av Golden, och ett par ancistrus inge annat.
          Detta måste funderas på. Tänkte nämligen bara köra en 1+2 Golden och hoppades på att jag iaf kunde få in en till art i akvariet. Och när denna chans kom. Mest pga att dom inte vill ha fisken så tyckte jag att det kanske var ett bra alternativ.

          Gärna lite mer kommentarer från några andra om min idé.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Vad är "fungera"? Jag tror faktiskt det skulle kunna gå om "fungera" i det här sammanhanget betyder att de ska överleva. Utifrån det resonemanget så är till exempel 1+2 samt 1+1 sämre än 1+2, 1+1 och 1+1 som du ju föreslår. Ju fler fiskar - ju bättre terrorbalans. Tricket med Malawi (och exempelvis Tropheus) är ofta att överdosera en smula i fiskmängd.

            Trots allt så skulle jag hellre hålla andra arter om jag bara hade plats för ett 112-liters akvarium. Att akvarieaffären släpper fiskar till dig billigt är ju ett riktigt dåligt skäl för att sätta samman ett antal arter i ett visst akvarium, eller hur? Var glad att du inte fick erbjudande om 50 frontosor för ett par hundringar.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Du har en bra burk för yngel, möjligen skulle du kunna ha lite snäcklekare.

              Köp en större burk så får både du och fiskarna lite roligare.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • rent vatten
                Användare
                • november 2005
                • 530

                #8
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Vad är "fungera"? Jag tror faktiskt det skulle kunna gå om "fungera" i det här sammanhanget betyder att de ska överleva. Utifrån det resonemanget så är till exempel 1+2 samt 1+1 sämre än 1+2, 1+1 och 1+1 som du ju föreslår. Ju fler fiskar - ju bättre terrorbalans. Tricket med Malawi (och exempelvis Tropheus) är ofta att överdosera en smula i fiskmängd.

                Trots allt så skulle jag hellre hålla andra arter om jag bara hade plats för ett 112-liters akvarium. Att akvarieaffären släpper fiskar till dig billigt är ju ett riktigt dåligt skäl för att sätta samman ett antal arter i ett visst akvarium, eller hur? Var glad att du inte fick erbjudande om 50 frontosor för ett par hundringar.
                Du får tolka "fungera" hur du vill för mig.

                Kommentar

                • Bangen
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 11

                  #9
                  Det är självklart inte för att jag fick en bra affär i första del. Dock var det därför frågan kom upp här tidigare än vad jag hade tänkt.

                  Har suttit och kollat lite vad andra har i sina kar. Finns dock inte så många som har lite små kar som mig. Men det finns ju ett par som har 200-300 liter kar. Och om man kollar vilken mängd fisk dom har i sina och tar 50% respektive 33% så borde det väl även fungera i mitt eller?

                  Om detta resonemang fungerar så borde jag kunna ha 5-6 fiskar i karet i den storleken som de fiskarna som jag undrar över är.

                  Kommentar

                  • Hogan1
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 149

                    #10
                    Har själv i ett 150-liters för närvarande:
                    1+3 Afra
                    1+3 Johanni
                    2+4 Saulosi

                    Den enda av dessa som är över 5 cm är 1+1 Johanni - de andra 3-4 cm.

                    Sen har jag också tillfälligt 2+2 C. Azureus, 1+2 Lithobates och 1+1 Aulonocara Firefish i samma akvarium. Dessa sitter dels i utvisningsbåset (Firefish) och dels återhämtning efter sjukdom (Azureus). Lithobates är där för att generera yngel (har haft en lek redan). Dessa är någorlunda vuxna fiskar.

                    Kungen i akvariet är Johannihanen och honan är drottningen. Inga problem med afrorna och ingen jakt på haplisarna heller. Ett hyfsat harmoniskt kar - dock med tillfällig besättning även om dessa Mbuna förmodligen får gå kvar under överskådlig tid.

                    Vad jag vill ha sagt med ovan är att det mycket väl kan funka med afra och johanni i samma kar.
                    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                    Kommentar

                    • Bangen
                      Användare
                      • oktober 2008
                      • 11

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hogan1
                      Har själv i ett 150-liters för närvarande:
                      1+3 Afra
                      1+3 Johanni
                      2+4 Saulosi

                      Den enda av dessa som är över 5 cm är 1+1 Johanni - de andra 3-4 cm.

                      Sen har jag också tillfälligt 2+2 C. Azureus, 1+2 Lithobates och 1+1 Aulonocara Firefish i samma akvarium. Dessa sitter dels i utvisningsbåset (Firefish) och dels återhämtning efter sjukdom (Azureus). Lithobates är där för att generera yngel (har haft en lek redan). Dessa är någorlunda vuxna fiskar.

                      Kungen i akvariet är Johannihanen och honan är drottningen. Inga problem med afrorna och ingen jakt på haplisarna heller. Ett hyfsat harmoniskt kar - dock med tillfällig besättning även om dessa Mbuna förmodligen får gå kvar under överskådlig tid.

                      Vad jag vill ha sagt med ovan är att det mycket väl kan funka med afra och johanni i samma kar.
                      Om jag köper Afra och johanni så har dom redan gått i samma kar från förra ägaren. Affären bytte in dom samtidigt och frågade om jag ville köpa dom som dom var. Så den mixen borde fungera, för båda såg väldigt fina ut.

                      Det är om dom får plats i karet som jag är mest orolig för.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        Du får tolka "fungera" hur du vill för mig.
                        Tack rent vatten, det gör jag ju också. Jag har ju egentligen inte någon åsikt som avviker från din utan diskuterar mer kring vad man egentligen vill få ut av sitt akvarieintresse.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          Användare
                          • november 2005
                          • 530

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bangen
                          Om jag köper Afra och johanni så har dom redan gått i samma kar från förra ägaren. Affären bytte in dom samtidigt och frågade om jag ville köpa dom som dom var. Så den mixen borde fungera, för båda såg väldigt fina ut.

                          Det är om dom får plats i karet som jag är mest orolig för.

                          Plats får dom, du får säkert plats med ett par tusen fiskar, men kommer de till sin rätta i ett så litet kar? Kommer de att trivas? Ger du dem bra förutsättningar? Jag tror inte det?

                          Kommentar

                          • Bangen
                            Användare
                            • oktober 2008
                            • 11

                            #14
                            Ursprungligen postat av rent vatten
                            Plats får dom, du får säkert plats med ett par tusen fiskar, men kommer de till sin rätta i ett så litet kar? Kommer de att trivas? Ger du dem bra förutsättningar? Jag tror inte det?
                            Det är självklart det jag menar med om dom får plats. Känns som att det är nånstans där på gränsen.

                            Om man kollar vad andra har rekommenderats i större på ca 250 liter så är det mer än dubbelt av det jag hade tänkte stoppa in i mitt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...