222liter karet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    222liter karet..

    jag har den 222liter.. vad passar den för fiskar?? och jag har den rådasand specialsand 25kg 0.8-1.2mm 25kg..

    jag har den stenar heter "green rock" skifferstenar ..

    skall göra bakgrund röd slim-line bakgrund..

    eller har den nån annan stenar är faxer och svartkol och rötter mangero den...

    vilka passar den bäst?? jag tänker på malawiciklider eller viktoriaciklider eller tanganyiskaciklider för den två arter??

    vilka passar den gillar gömmer för skifferstenar?????

    jag har oxåå den filter och filtermattor den och filterpump heter den sun sun jp-025 1600liter per tim..

    jag har oxåå den en annan karet 375 liter med vita hålstenar där för malawiciklider..

    jag visa den den stenar är "green rock" skifferstenar där först och andra bilder..

    nu kör jag den med vita hålstenar den idag den 375 liter där den tredje och fjärdje bilider den..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Hej Classe!
    Jag skulle köra röd slimline (kolla det finns lite olika nyanser - mer eller mindre röd) och ta den som är lite mindre "röd". Och jag skulle behålla / göra ett skiffer sten"röse", men kanske lite mer ojämnt än det som du visar på bilderna - blir nästan lite för perfekt. OCH jag skulle naturligtvis satsa på Victoriaciklider - har sett att du skaffat dig bra bakgrundskunskap om dessa på ciklider.se. Jag skulle nog ha lite mer växter (typ vallisneria eller anubias) i karen också - men det är ju väldigt mycket en smaksak och absolut inte nödvändigt. Fortsätt där och visa bilder efterhand. Lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      Ursprungligen postat av joe
      Hej Classe!
      Jag skulle köra röd slimline (kolla det finns lite olika nyanser - mer eller mindre röd) och ta den som är lite mindre "röd". Och jag skulle behålla / göra ett skiffer sten"röse", men kanske lite mer ojämnt än det som du visar på bilderna - blir nästan lite för perfekt. OCH jag skulle naturligtvis satsa på Victoriaciklider - har sett att du skaffat dig bra bakgrundskunskap om dessa på ciklider.se. Jag skulle nog ha lite mer växter (typ vallisneria eller anubias) i karen också - men det är ju väldigt mycket en smaksak och absolut inte nödvändigt. Fortsätt där och visa bilder efterhand. Lycka till!
      är den passar för viktoriaciklider för med den skifferstenar??? elller hur då??
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av classe
        är den passar för viktoriaciklider för med den skifferstenar??? elller hur då??
        Njae, det vet jag inte om just skiffer är mer passande än annat - min kommentar byggde mer på estetiska grunder. Jag är övertygad om att det fungerar dock - men som sagt bygg lite mer oregelbundet så får du dessutom en del gömställen extra - det passar väl de flesta ciklider.

        Nu kommer väl Albin strax och säger att skiffer inte passar - men det får vi väl ta!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av joe

          Nu kommer väl Albin strax och säger att skiffer inte passar - men det får vi väl ta!
          Det är upp till betraktaren att avgöra jag som passar och inte. Funktionsmässigt är det väl inget problem med någon sten.

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Det är upp till betraktaren att avgöra jag som passar och inte. Funktionsmässigt är det väl inget problem med någon sten.
            den passar för faxstenar och svart kol stenar där?`jag har själv den nån i mina hemma källare oxåå och har rötter den heter nån brun den mangero..
            kan den passar till viktoriaciklider???
            är skifferstenar den passar till malawiciklider????
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av classe
              den passar för faxstenar och svart kol stenar där?`jag har själv den nån i mina hemma källare oxåå och har rötter den heter nån brun den mangero..
              kan den passar till viktoriaciklider???
              är skifferstenar den passar till malawiciklider????
              Som jag sa tidigare - och Albin så snabtt instämde i - det handlar helt (nästan) om vad du själv vill ha och tycker är snyggt. Men alltför ljus sand (vit) och ljusa (vita) stenar skulle jag undvika för att slippa att fiskarna inte färgar ut helt! Men gör ditt eget val classe - är övertygad om att det blir bra vilket du än väljer!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                Som jag sa tidigare - och Albin så snabtt instämde i - det handlar helt (nästan) om vad du själv vill ha och tycker är snyggt. Men alltför ljus sand (vit) och ljusa (vita) stenar skulle jag undvika för att slippa att fiskarna inte färgar ut helt! Men gör ditt eget val classe - är övertygad om att det blir bra vilket du än väljer!
                Nu har jag bestämmt mig den skall bli skifferstenar och den skall bli klart med tre arter mbuna där i 222liter mindre 15 tal fiskar.. så skall ha ps.polit, ps.saulosi och cyn.afra där.. så ser den vacker passar med skifferstenar.. så jag har dålig med delar viktoriaciklider så vill veta först den så får lite vänta det framtid.. men kul se dem mbuna igen med 222 liter där som den andra malawiciklider oxåå 375 liter där... jag har börjar lima med slim-line röd aqua-rockwall.. där så passar den med skifferstenar green rock..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Så bra att du bestämt dig - men den där tänketiden är ändå bland det bästa. då får drömmarna flöda fritt utan alltför mycket störande moment som möjligheter och ekonomi etc.

                  Ser fram emot bilder på karet när det rullar igång..

                  Och - som sagt i tidigare tråd - vi ses i Göteborg nästa helg!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av joe
                    Så bra att du bestämt dig - men den där tänketiden är ändå bland det bästa. då får drömmarna flöda fritt utan alltför mycket störande moment som möjligheter och ekonomi etc.

                    Ser fram emot bilder på karet när det rullar igång..

                    Och - som sagt i tidigare tråd - vi ses i Göteborg nästa helg!
                    jaa jag har tre bilder där nu så lugnt den så halv kvar den klart så skall foto den alla avslutar där bara två delar kvar den till två delar.. ser nöjd ut där.. jaa men jag ta lite tid om viktoriaciklider så tänker den på det.. men ta i malawiciklider så den mbuna tre arter för tufft.. jaa den stämmer jag vill ha den skifferstenar där så sätta den malawiciklider..så den passar den..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      visa foto den vad gjort jag med min projekt den 222liter där..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        mer bilder den.. skall mera snart den benstället , frigolt och svartfilm på bekgrund den...
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          ja jag gjort den ordenligt den i torsdags kväll.. den där så den är snart klart alla den den .. o ordenligt med skifferstenar den och bägg-vatten den så rätt alla den med alu-benställa den.. alla den..
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #14
                            jag visa den gjort med den idag alla den tvättat och sköljer den sand där heter den rådasand 0.8-1.2mm där och sen ordenligt med filtermattor den och testa med den nya filter sunsun yp 025 1600 liter per tim.. och alla är den klart med alla och den går bra där nya vatten där med kallare den där med fungera bra filter där... snart skall jag ha fiskar och växter den om en el två veckor men får se den hur testa med vatten värdes ph o kh..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Det blir fint Classe!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...