Fjärilsfiasko

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #46
    Jag tror på det senare, samt med lågt pH och mjukt vatten!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #47
      Ursprungligen postat av c90368
      Hmm, definitionen på sterilt kar kanske inte är klockren?

      Men det jag är nyfiken på är om det är bättre med ett nystartat rent kar, eller ett väl inkört kar med god bakterie kultur.
      jag sätter min peng på det förstnämda, låg nivå på bakterier.....
      fungerar likadant med tröga scalarer som inte verkar kunna ta hand om sina små,prova nystartat akvariemed bra vatten..

      sterilt kanske var fel ord men rent då....
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #48
        Det borde baske mig funka med fjärilar i både nyinredda kar samt kar som är väl etablerade. Att få dem att leka i vilket som är ju inte svårt, det är efter leken som problemen har börjat för mig, och då inte med ynglen utan med problem mellan föräldrarna.

        Jag har inte en susning om jag har haft kassa ex (alltså arteficiellt uppfödda, osäker på om det spelar någon roll egentligen), eller bara otur eller utöver det att det varit något annat vajsing. Att klara ynglen när de väl tar artemia är inte svårt, om föräldrarna håller sams. Varför skulle föräldrarna bråka mer om det är mer bakterier i karet? Månne påverkar det ynglens uppväxt, och kanske kan det också vara sant, men jag hittar liksom inga argument för det. Samtidigt känner jag till en del fisk som funkar på samma sätt, är t ex leksubstratet gammalt så rengör man det, och då funkar det. Jag lägger helt klart till idéen med nystartat/bakteriefritt kar i det jag vill prova med nya fjärilar.

        Med VF har jag enbart berättat vad jag hört/läst, har inte alls testat dem själv. Om jag hittar sådana, plånkan är fet och plats finnes så återkommer jag med resultat. Jag menar definitivt inte att avråda någon från att testa VF fjärilar. Lågt pH och mjukt vatten är givet, Wilhelm.

        Peter, tack för ny input - vi dricker alldeles för sällan bira ihop.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 januari 2009, 23:19.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #49
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Det borde baske mig funka med fjärilar i både nyinredda kar samt kar som är väl etablerade. Att få dem att leka i vilket som är ju inte svårt, det är efter leken som problemen har börjat för mig, och då inte med ynglen utan med problem mellan föräldrarna.

          Jag har inte en susning om jag har haft kassa ex (alltså arteficiellt uppfödda, osäker på om det spelar någon roll egentligen), eller bara otur eller utöver det att det varit något annat vajsing. Att klara ynglen när de väl tar artemia är inte svårt, om föräldrarna håller sams. Varför skulle föräldrarna bråka mer om det är mer bakterier i karet? Månne påverkar det ynglens uppväxt, och kanske kan det också vara sant, men jag hittar liksom inga argument för det. Samtidigt känner jag till en del fisk som funkar på samma sätt, är t ex leksubstratet gammalt så rengör man det, och då funkar det. Jag lägger helt klart till idéen med nystartat/bakteriefritt kar i det jag vill prova med nya fjärilar.

          Med VF har jag enbart berättat vad jag hört/läst, har inte alls testat dem själv. Om jag hittar sådana, plånkan är fet och plats finnes så återkommer jag med resultat. Jag menar definitivt inte att avråda någon från att testa VF fjärilar. Lågt pH och mjukt vatten är givet, Wilhelm.

          Peter, tack för ny input - vi dricker alldeles för sällan bira ihop.

          Hilsen,

          P
          Jag har ju bara sett när en av sveriges bästa dvärgciklidodlare joddlat med vattnet och så till fjärilarna, dock har jag inte provat själv.

          men jag har gjort samma sätt till skalarerna i snart 15år, men har haft ett par mellanår med dem det visade sig att förmodligen berodde mina misslyckanden på att kommunen börjat med kloramin, när rommen inte klarade att utvecklas så bråkade mina skalarer oxå den ena trodde väl att det var den andras fel.....att de bråkar kan ju oxå bero på att den ena käkar rom.....

          men nu är jag igång igen med en ny osmosmaskin, har igång 2 par men har säker 50 avelsdjur till att tillgå och 10 lekburkar.... ska bara dra ut tummen där bak


          bira låter bra, platsen att dricka den på är ju svårare
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          Arbetssätt...