jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gogo
    Användare
    • februari 2008
    • 11

    jordätare

    Har ni några förslag till mitt 1250 kar?har geop+satanoperka i men det är lite tomt har försökt med rödnosar men geopagusarna gillar tydligen tetror!!!!
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Hur många geophagus/satanoperca har du för tillfället i ditt kar? Trots att karet är stort kanske du skulle komplettera med ciklid eller annan fisk som inte är lika bottenorienterande.
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av gogo
      Har ni några förslag till mitt 1250 kar?har geop+satanoperka i men det är lite tomt har försökt med rödnosar men geopagusarna gillar tydligen tetror!!!!
      Vad jag hört skall det höra till ovanligheterna att Jordätare äter annan fisk, men det j givetvis hända.. De är säkert så att om de får smak på dem så fortsätter de.

      Om du skall komplettera med ciklider så varför inte Choklad ciklider, de är både lugna snälla för det mesta. Dock så lär tetrorna bli mat efter ett tag, testa någon tetra med hög kroppsform så får de nog vara ifred.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Ciklicollector
        Användare
        • juni 2008
        • 129

        #4
        :d

        Varför inte satsa på någon ciklid ur laetacara släktet?

        Eller från aquidens?

        Kommentar

        • gogo
          Användare
          • februari 2008
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Vad jag hört skall det höra till ovanligheterna att Jordätare äter annan fisk, men det j givetvis hända.. De är säkert så att om de får smak på dem så fortsätter de.

          Om du skall komplettera med ciklider så varför inte Choklad ciklider, de är både lugna snälla för det mesta. Dock så lär tetrorna bli mat efter ett tag, testa någon tetra med hög kroppsform så får de nog vara ifred.
          Har funderat på några bilbukar men dom hoppar ju gärna ur karet ev kanske biotodoma,har för närvarande endast 4 geo och 3 satan har beställt mer satanoperca leco så dom blir 10.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Biotodoman är ju väldigt lugn och timid så om du skall ha dem med de andra Jordätarna så måste de vara mycket lugna, annars så stressas nog Bitodoman väldig lätt.
            Satanerna är nog de livligaste av de båda sorter du har? eller så har jag fel
            Bilbukar låter som en bra idé om du har täckglas.

            Jag har själv Geophagus Altifrons *4 Satanoperca Sp. ?? *7 1+1 Chokladciklid och 2+1 Crenicihla Regani + massa blandfisk som skall bort till helgen i mitt 720:e.
            Det funkar kanon enligt mitt tycke även om Satanerna är de sämsta föräldrar jag någonsin vart med om. Spelar inge roll om de bara är gruppen eller med andra fiskar så äter de alltid upp romen efter 3 dagar.
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • gogo
              Användare
              • februari 2008
              • 11

              #7
              blir nog någon ur laetacara som ciklidcollector skrev ,kanske fler satanoperca lecosticta om man får tag i några,ingen som sett några till salu?

              mvh andreas

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Välkommen till Ciklidforumet

                Ja hade kört med Uaru i ett så stort kar. En liten grupp på 6 djur som får växa upp o bli trygga i karet. En väldigt snäll, vacker och social ciklid.

                Vidare så hade ja satt i Boliviansk Fjärills ciklid. En lite robustare dvärj som tål jordätarna. Lättlekt och bra förälder som med sina munkamper förgyller ett akvarium.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Micke_720
                  Användare
                  • november 2003
                  • 368

                  #9
                  Hej

                  Hmm 1250 med Geophagus inte illa man blir sugen på att byta uppsig.
                  Då skulle jag kunna behålla alla altifrons...; -)
                  men nu behöver jag sälja av 2 G. Altifrons det börjar bli för trångt tyvärr.

                  Jag har ett 720 liters kar med 7 st VF G.Altifrons.
                  När man hittar fina djur av dessa är det bara att slå till men det är värt att vänta.
                  Mina älskar stora typ:tetror kjesartetra, dolkstyngstetra är det jag provat med..

                  Pansar malar är att rekomendera. går mkt bra jag har 14 st Sterbei.
                  Dessa vilar i grupp under någon rot och ger sig sedan ut på en tur till..

                  Jag skulle satsa på vanliga scalare jag har 2 lek par. De växer och blir mkt stiliga om man väljer rätt ungdjur. Jag matar med diskus granulat.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    "Ja hade kört med Uaru i ett så stort kar. En liten grupp på 6 djur som får växa upp o bli trygga i karet. En väldigt snäll, vacker och social ciklid"

                    Efter att jag haft Uaru i mitt 720 i ca 2 månader nu så vill jag säga att allt men hört om att de är såååå snälla blir plöstligt väldigt skevt i fröhållande till verkligheten.
                    Visst de slår inte ihjäl något, men de är helt klart de som bossar i mitt kar. Då går de med Geopagus, Satanoperca, Chokladciklider varav hanen är XL och han får vara ifred.
                    Uarun är väldigt vacker och helt klart social innom gruppen men betydligt tuffare än all literatur säger.
                    Skall sälja mina till helgen och köparen har haft Uaru innan oh ar precis samma erfarenheter som jag av dem.
                    När de känner sig hemma så bossar de i karet helt enkelt!
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Kul med akvaristik. Jag har nämnligen tvärt om erfarenhet av just Uaru.
                      Mina var hur lugna som helst.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • gogo
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 11

                        #12
                        Som sagt kul med funderingar o förslag,tar nog en tur till åleds o kollar vad som finnes.Vore kul o ha en fisk som rör sig i mellan o övre delen på karet.

                        mvh andreas

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Kul med akvaristik. Jag har nämnligen tvärt om erfarenhet av just Uaru.
                          Mina var hur lugna som helst.
                          Ja de har du helt rätt i!

                          De finns ingen enkel manual till hur det är eller skall vara
                          De märker man efter hand istället..
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...