Hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jörgen Tumba

    Hur många?

    Hej!
    Har ett 250liters kar med mått 100*50*50. Tänkte befiska det med arterna A.calvus och A.compressiceps.Undrar om någon har erfarenhet av hur många fullvuxna fiskar man kan ha tillsamans.Akvariumet har mkt inredning.
    Har inga större krav på att fiskarna ska föröka sig.Har sett några filmer där man har ganska många fiskar av ovanstående arter tillsamans tex,som man gör med mbuna.Men djuren ska må bra(inga mobboffer i ytan).
    mvh Jörgen
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag tycker personligen inte att A. calvus och A. compressiceps gör sig bra att ha tillsammans då båda är liknande typ av arter. Jag skulle välja en av dessa samt att jag skulle "befiska" karet med andra arter av Tanganyikaciklider..och inte Malawi...men det går säkert. Frågan är bara om A. calvus och A. compressiceps verkligen kommer till sin rätt.

    Jag har liten erfarenhet av Tanganyika arter men har ju haft t ex Julidochromis, Tropheus och olika snäcklekare.

    Kanske skulle det fungera med A. compressiceps, J. reganii och N. leleupi...

    Om du är helt inne på att ha antingen A. calvus eller A. compressiceps som basfiskar i ditt kar så tycker jag att du ska bygga inredningen efter fiskarnas krav/önskemål snarare än att de får anpassa sig och sin natur till rådande miljö.

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • november 2005
      • 415

      #3
      Jag har ett 315L med två halv-vuxna A. compressiceps och tre lite yngre A. calvus tillsammans med ett par N. leleupi och ett gäng C. leptosoma. Det fungerar utmärkt. Altolamprologus växer ganska långsamt, enklast är väl om du skaffar två grupper med ungdjur ungefär samtidigt och låter dom växa upp tillsammans. Tänk på att dom kan bli upp åt en 15cm när dom är fullvuxna, honorna något mindre. 250L kanske blir lite trångt för ett helt gäng men varför inte ett par av varje art.

      Även om det är en ruskigt cool fisk så är den ganska statisk och gör inte så väldigt mycket väsen av sig. Planera gärna in ytterliggare någon art. Snäcklekare eller liknande funkar bra, men räkna inte med yngel...

      Håller med Malawe om inredningen, bygg upp med sten så att det finns gott om skrevor, tunnlar och gångar. Det gillar dom och ger flyktmöjligheter.

      Välkommen till forumet förresten!
      Micke

      Kommentar

      • Jörgen Tumba

        #4
        Hej!
        Har tre "små" calvus i karet och några snäcklekare.Funderar på att köpa tre compressiceps till gruppen.Så får man se hur det blir.
        Jo jag har mkt inredning som passar dessa arter.Men funderade lite på att göra som man ser i många Malawi kar!Överbefiskning och fiskar som söker skydd av varandras kroppar.Det blir ju lite terrorbalans.Har personligen inte sett skönheten av det under 28år som akvarist,men en kompromis ang inredning/mkt fisk skulle jag vilja prova.
        Tjusningen med calvus och compressiceps tycker jag är att dom liknar varandra och lever i samma biotop(djup,klippor,foder,area).
        Tycker det är härliga firrar som man aldrig tröttnar på.
        Jörgen

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Jag håller med om att calvus och compressiceps är häftiga fiskar men hade jag varit du hade jag hållit mig till de små calvusarna och kompletterat med ett par prinsessor. Ett högproduktivt lekpar av dessa i kamp med yngeltjuvar i form av calvus låter som ett häftigt actionkar!
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Kul att du fattat tycke för Altolamprologus!
            Vad gäller antal så är går det bra att ha flera djur i samma kar. Störst framgång har jag nått då jag hållit dem i kvartett: 1+3. Då har du ständigt någon hona som fläktar över en snäcka - en dylik grupp kan lätt producera över hundra yngel i månaden. Du kan eventuellt hålla två hanar i samma kar men då bör det vara stort (större än ditt).
            Att ha både compressiceps och calvus i samma akvarium är väl en lite originell idé (de lever som du skriver "i samma biotop" men aldrig vid samma lokal!) men risken för korsningar är trots allt ganska liten så länge du håller dig till utseendemässigt olika varianter. Personligen hade jag hellre kompletterat med någon Telmatochromis, Chalinochromis eller snäckskalslekande Lamprologus, men kör hårt.
            Glöm inte att rapportera om dina fram- och motgångar!

            PS. Köp vuxna djur om du inte vill vänta i åratal på yngel.

            Kommentar

            • Jörgen Tumba

              #7
              Hej på er!
              Tackar för era åsikter alltid värdefullt.
              Jag menade att jag har unga fiskar av calvus(black),ca 3cm.Utryckte mej oklart (inte van använda forum...skyller på det).Så det är ingen dvärgvariant av calvus.
              Det är ju så med våran hoppy att man vill exprementera ibland.Men inte till bekostnad av djurens vällbefinnade.Ett akvarium är enligt min mening alltid ett stycke "försök".
              Är lite sugen på att plocka ut fillterkammaren och bara köra med två "små"filter tuber till karets två pumpar(650liter*2).Till deta köra en luftpumps driven skummare(så många syrestenar som får plats och mkt luft) och sakta höja salthalten.Har ca 4dl salt i karet.
              Det skulle vara intressant hitta en saltbalans som fiskarna kan ta och givetvis må bra och där skummaren jobbar tillfredställande.Men men det fungerar väldigt bra som det är nu också.
              mvh Jörgen

              Kommentar

              Arbetssätt...