Räkmix fördelar och nackdelar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Ska man använda gelatin, så är det bättre att använda agar agar istället för det vanliga gelatinet som är gjord av Gris. Tycker jag , är väl bäst att tillägga!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Håwen
      Användare
      • februari 2009
      • 29

      Vad är agar agar gjort av?

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        (E 406 Agar) som utvinns ur vissa rödalger.

        Klipp från she net

        Ett nytt bindemedel har kommit i handeln under namn af agar-agar, bengaliskt husblås, japanskt eller kinesiskt gelatin; det erhålles af sjöalger, som växa i den ostindiska arkipelagen; de beredas och torkas och utgöra då färglösa, genomskinliga hinnor, som låta upplösa sig i vatten och gifva ett tjockt gelé, utan lukt eller smak, hvarför det blifvit rekommenderadt framför gelatin, som icke sällan lemnar en obehaglig smak af lim. Användningen är i öfrigt densamma.
        Hvem vet om icke de ostindiska svalorna förstå att använda dessa alger vid byggandet af sina som läckerhet berömda bon, hvilka hufvudsakligen bestå af en gelatinös massa, som man dock hittills trott vara af mera animalisk än vegetabilisk natur.
        "Charles Emil Hagdahl berättar om "substans av agar-agar" i sin berömda kokbok 1879:"
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          Vad tror ni om min mix?


          400gr räkor hälften skalat hälften oskalat

          100gr musslor

          100gr spenat

          100gr ärtor

          2 klyftor vitlök

          astantaxhin

          gelatin

          fishtamin höftat i underkant

          Låter det som en bra mix?
          fiskarna älskar den så de känns som att det är en hit
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            Jag matar Cyprichromis och kilesa med det, tanken är att mina Redback Scalarer skall få det med....
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Vad tror ni om min mix?



              Låter det som en bra mix?
              fiskarna älskar den så de känns som att det är en hit
              Lägg in ditt recept här istället och sedan radera detta,

              Räkmix är ofta ett hett och omdiskuterat ämne i många trådar på detta forum. Olika användares recept har därmed blivit spridda på massor av olika ställen, och har därmed blivit svåra att hitta. Därför tycker jag att det vore praktiskt om vi kunde samla de olika recepten i en och samma tråd. Obs endast recept.... inga
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Håwen
                Användare
                • februari 2009
                • 29

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                (E 406 Agar) som utvinns ur vissa rödalger.

                Klipp från she net

                Ett nytt bindemedel har kommit i handeln under namn af agar-agar, bengaliskt husblås, japanskt eller kinesiskt gelatin; det erhålles af sjöalger, som växa i den ostindiska arkipelagen; de beredas och torkas och utgöra då färglösa, genomskinliga hinnor, som låta upplösa sig i vatten och gifva ett tjockt gelé, utan lukt eller smak, hvarför det blifvit rekommenderadt framför gelatin, som icke sällan lemnar en obehaglig smak af lim. Användningen är i öfrigt densamma.
                Hvem vet om icke de ostindiska svalorna förstå att använda dessa alger vid byggandet af sina som läckerhet berömda bon, hvilka hufvudsakligen bestå af en gelatinös massa, som man dock hittills trott vara af mera animalisk än vegetabilisk natur.
                "Charles Emil Hagdahl berättar om "substans av agar-agar" i sin berömda kokbok 1879:"

                Tack.
                Låter som bättre än gris ja...

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  Ursprungligen postat av Håwen
                  Tack.
                  Låter som bättre än gris ja...
                  Ja det låter som att vi ska bli muslimer alla, det är absolut inga problem att använda gelatin, i rimlig mängd.Janne

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    Hahaha, du är skön Janne.

                    Jag har upptäckt att Tetras Diskus Bits håller ihop mixen OTROLIGT bra! Vet inte om det är enbart Tetra Bitsen eller om annat granulat fungerar lika bra, men har mest gjort mix till carnivora firrar, då främst diskus. Och det funkar klockrent. Bra proteinboost dessutom.
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • Håwen
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 29

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja det låter som att vi ska bli muslimer alla, det är absolut inga problem att använda gelatin, i rimlig mängd.Janne
                      Ja vad är det du brukar skriva.... och alla är vi saliga i vår tro? eller något liknande?

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        Ursprungligen postat av Håwen
                        Ja vad är det du brukar skriva.... och alla är vi saliga i vår tro? eller något liknande?
                        Ja där satte du pricken på iet, vi är alla saliga på våran tro, när det gäller fiskar, och jag kanske är lite udda, för att det är många saker jag har gjort, bara för att testa, och det kommer jag att fortsätta med.
                        Mitt nästa mål är att få fram aulonocarar honor att vara helt röda, och jag har redan en hona som är lika röd som mina röd zebra, det gäller bara att få fram lite mera honor som ser ut som henne.
                        Ja det är ungefär samma sak när jag började odla mina hongie, jag fick fram en hona som var ruskigt röd, ja den honan, är grunden till min stam utav hongie, det vill säga att jag har inte tagit några yngel från någon annan hona till min stam.
                        Senast redigerad av malawijanne; 14 mars 2009, 00:52.

                        Kommentar

                        • Håwen
                          Användare
                          • februari 2009
                          • 29

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja där satte du pricken på iet, vi är alla saliga på våran tro, när det gäller fiskar, och jag kanske är lite lite udda, för att det är många saker jag har gjort, bara för att testa, och det kommer jag att fortsätta med.
                          Mitt nästa mål är att få fram aulonocarar honor att vara helt röda, och jag har redan en hona som är lika röd som mina röd zebra, det gäller bara att få fram lite mera honor som ser ut som henne.
                          Ja det är ungefär samma sak när jag började odla mina hongie, jag fick fram en hona som var ruskigt röd, ja den honan, är grunden till min stam utav hongie, det vill säga att jag har inte tagit några yngel från någon annan hona till min stam.
                          Och så lite häxmix? Jag har ju tyvärr bara sett dina fiskar på bild, men vackra är dom, och ruskigt röda

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Håwen
                            Och så lite häxmix? Jag har ju tyvärr bara sett dina fiskar på bild, men vackra är dom, och ruskigt röda
                            Ja tyvärr så, så verkar det att en del här på forumet tror att det är enbart på grund utav att jag matar med min häxmix, så blir mina fiskar röda.
                            ja försök själva så kommer ni nog till insikt.
                            Jag har hållit på med mina rödzebran och hongie i mera än 20 år, och målmedvetet sorterat ut dom fiskarna ur varje kull, som jag har tyckt vara kvalificerade att odla på, nu pratar vi om flera tusen yngel.
                            Och jag känner mig rätt så nöjd när det gäller rödzebran och hongin.
                            Jag har även bedrivit urvalsodling när det gäller korallzebran, snyft dom sålde jag, dom tyckte jag att jag kommit en bit på vägen.
                            Även eurekan urvalsodlade jag några år, ja dom blev riktigt röda till slut.
                            Röd rubin vet jag att jag har en bra stam utav, så det lär komma fram en kanonhanne till slut, jag har haft tre stycken kanonhannar, så jag vet att det kommer, det gäller bara att ha lite tålamod.
                            Sedan när det gäller mina fire fish, jag letade länge innan jag fick tag i mina avelsdjur, och jag kommer att fortsätta inaveln så att även den vanliga akvaristen kan köpa riktigt röda firefish i sina zooaffärer.Janne

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja tyvärr så, så verkar det att en del här på forumet tror att det är enbart på grund utav att jag matar med min häxmix, så blir mina fiskar röda.
                              ja försök själva så kommer ni nog till insikt.
                              Jag har hållit på med mina rödzebran och hongie i mera än 20 år, och målmedvetet sorterat ut dom fiskarna ur varje kull, som jag har tyckt vara kvalificerade att odla på, nu pratar vi om flera tusen yngel.
                              Och jag känner mig rätt så nöjd när det gäller rödzebran och hongin.
                              Jag har även bedrivit urvalsodling när det gäller korallzebran, snyft dom sålde jag, dom tyckte jag att jag kommit en bit på vägen.
                              Även eurekan urvalsodlade jag några år, ja dom blev riktigt röda till slut.
                              Röd rubin vet jag att jag har en bra stam utav, så det lär komma fram en kanonhanne till slut, jag har haft tre stycken kanonhannar, så jag vet att det kommer, det gäller bara att ha lite tålamod.
                              Sedan när det gäller mina fire fish, jag letade länge innan jag fick tag i mina avelsdjur, och jag kommer att fortsätta inaveln så att även den vanliga akvaristen kan köpa riktigt röda firefish i sina zooaffärer.Janne
                              imponerande! i synnerhet det du skriver mellan raderna att "try and error" utförs under, vad jag förmodar, en längre tid!?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Nu så återgår vi till "Räkmix fördelar och nackdelar"

                                Urvalsodling får diskuteras i en egen tråd!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...