Nyss köpt ett 600l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rawen75

    Nyss köpt ett 600l

    Har blivit sugen på ciklider från sydamerika efter att ha sett lite bilder på internet.

    Vilka skulle passa?

    Har bara akvariumet och två innefilter (fluval 4) samt en ramp med 2st lysrör.
    Vill helst ha några lätt skötta ciklider som man kan få lek på framöver.

    Ni får gärna rekommendera foder och övrig inredning.

    Några arter jag ej vill ha är diskus och de ni kallar för jordätare.
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    #2
    men är du intresserad av små eller stora ciklider?
    och gillar du mycket växter eller inte? =)
    hur googlar man efter ett liv?

    Kommentar

    • Rawen75

      #3
      Beror

      Lätt skötta och lagom färggranna.
      Antingen många mindre eller större och färre.

      Mest av allt att de är lättskötta och sällan eller aldrig äter andra fiskar.

      De bör ej vara så revir hävdande då jag vill slippa kaos med jakt i akvariet.

      Mycket eller normalt beväxt.

      Sand eller grus, passande de föreslagna arterna.

      Funderade på om jag skulle satsa på ett ytterfilter då jag misstänker att mina fluval 4or kommer klägga igen, vad för ytterfilter skulle passa isåfall?

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • november 2007
        • 555

        #4
        Du behöver ha mer lyse för att får fart på växterna. Jag rekommenderar minst 0,5w/l. Ska du ha pansarmalar så kan det vara bra med finkornig sand, olika fiskar fördrar olika färg och storlek på underlaget så du måste nog först bestämma vilka fiskar du vill ha. Kolla artregistret, och en stor fisk äter nästan alltid en liten fisk om den går in i munnen..
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Lätta och lätta. Jag börjar mer och mer luta åt att egentligen alla fiskar är lätta om man bara gör rätt på huvudsakerna. Rätt PH, rätt hårdhet/mjukhet, rätt temperat på vattnet och fin miljö(sten, växter eller vad just arten gillar). Sen lirar allt.

          Lättlekta sydamerikaner som är snälla är ju Kurvciklider och andra Aquidens. Apistogrammor och dvärgciklider är lite svårare och kan vara ettriga mot varandra. Skalarer ett vågspel, ibland snälla och ibland rena psychon. Diskus är fina firrar mer. Det finns massor.

          Jag tycker du ska ta och bläddra i en fiskbok och kika ut vilka som du tycker är finast och sen utgå från det.

          PS. Bottenlevande typ Fjäril och Apistogrammor har svårt att klara några yngel om du vill ha malar.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Ciklicollector
            Användare
            • juni 2008
            • 129

            #6
            .

            600liter med sand som bottensubstrat, ej ljuskrävande växter, några rötter.

            Jag föreslår:
            Blåciklider
            Nyckelhåls ciklider
            Flaggciklider
            Flavilabris
            Några malar:
            Ancistrus
            bulldogmal


            Jag tycker du bör byta ut ett av fluval 4 mot ett ytterfilter som sköter den biologiska reningen.
            Eventuellt ett fluval 405 eller am-top 3338, eheim pro 3 eller classic varianterna.

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Kan inte fluwals innerfilter, men varför inte skaffa en BTN modul och stoppe in en av dem i så får du ett stort biologiskt filter som dessutom ser snyggt ut.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Ciklicollector
                Användare
                • juni 2008
                • 129

                #8
                .

                Tar inte en bakgrund plats från den egentliga akvarievolymen?

                Visst är det ett sätt att få ett bra fungerande filter men han kan ju lika gärna göra som mig, köpte tunn marinplywood och sen valnötsfaner på den och satte utvändigt som bakgrund.

                Fördelen är att det ser snyggt ut och det tar inte upp någon plats i akvariet.
                Vattnet gör så man får en viss 3d känsla.
                Skulle man tröttna så kan man ju byta ut faneren mot något annat.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Smaksak, själv har jag tröttnat på planschen, korkbark, bakgrundsboxar och sånt. Visst tar en modul lite volym, men jag tycker det ser trevligt ut när fiskarna har nåt att simma runt.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ciklicollector

                    Jag tycker du bör byta ut ett av fluval 4 mot ett ytterfilter som sköter den biologiska reningen.
                    Eventuellt ett fluval 405 eller am-top 3338, eheim pro 3 eller classic varianterna.
                    Jag kan bara hålla med där. Jag bytte för ett tag sedan ut ett eheim classic ytterfilter mot ett fluval4 innerfliter (har nu tre på 540 liter) och det resulterar i att innerfiltren sätter igen mycket mycket snabbare. Ytterfilter är fina grejer.
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • Ciklicollector
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 129

                      #11
                      .

                      Finns ju hörnmoduler som man kan ha som filter och som inte tar upp hela bakglaset.
                      Finns även filterpelare tydligen som man kan placera typ precis vart som.

                      Kommentar

                      • Rawen75

                        #12
                        Ursäkta

                        Har haft lite annat för mig.

                        Tror jag skippar det där med bakgrund för tillfälligt då pengar behövs på annat håll.

                        Däremot funderar jag på om inte arterna:
                        Nyckelhålsciklid, Flaggciklid, Kurvciklid samt kanske Fjärilsciklid kan vara en bra kombination.
                        Vad tror ni om det?

                        Har fått erbjudande om att köpa en liten lysramp med två lysrör i som tyvärr bara täcker halva akvariet.
                        Är det värt att investera då jag kan ha lite mera ljuskrävande växter?

                        Nu är iallafall sanden inköpt och det blev en kombination av fog, sättsand utblandat med svart grus(för kontrast).

                        Kommentar

                        Arbetssätt...