Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009

    Snart stundar ju sista månadsdeltävlingen och därefter årsfinalen.

    Inför kommande år (om nu beslut tas att fortsätta med tävlingen) så kan det vara intressant att veta om någon tycker att något moment i tävlandet, reglerna eller röstningen bör förändras, läggas till eller strykas.

    Dessutom skulle jag vilja ha feeback på om redovisnigen i Ciklidbladet fortfarande är intressant, eller om det är plats som tas upp i tidningen, som skulle kunna nyttjas bättre.

    Alla åsikter och feedback från er är välkommen.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________
  • CRAYLEONE
    Användare
    • maj 2003
    • 145

    #2
    Himla kul med fototävling men det är trist att mest jämt se samma namn dyka upp, kan man inte ha en regel som säger att om man hamnat på medaljplats så får man inte vara med igen under samma tävling? För att öppna upp för fler människor? Man kanske kan dela upp det i fler avdelningar, amatörer och mer eller mindre proffsfotografer? Sen är det ju generellt att den som har en kamera för 10' får bättre resultat än den som har en kamera för 2'? Då blir det ju lite snett.. Eller?

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Det där med olika klasser tyckte jag var en bra idé - så kan alla få vara med men på sina egna villkor. Lite som handikapp i golf...

      Jag älskar att se all fantastiska bilder/foton, men man blir ju nästan lite skraj när man sen själv bara ska posta ett foto i en tråd...för att inte tala om till tävlingen...

      Sedan är jag lite osams med mig själv avseende publiceringen i Ciklidbladet - det är kul att se bilderna, och inte minst åresentationen av fotograferna - samtidigt som den otvivelaktigt tar en del plats från det som skulle kunna vara 1-2 intressanta artiklar. Kanske skulle vinnarbilderna automatiskt kunna bli nästa års almanacka, med en liten presentation av varje fotograf där också?
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        Inte för att jag vart me nånting iår eller följt den, men kan ju komma med lite tankar ändå hehe..

        *Vinner man en deltävling tycker jag inte man ska få va me med fler bidrag, dvs får man bara ha med ett bidrag i årsfinalen.

        *Max få va me tre ggr om man kommer på medaljplats (tre ggr).


        Visst tar man bättre bilder med dyrare kamera, men Canon å Nikons billigaste systemkameror 350D, 400D, D60 osv kan man komma över billigt nu, ca 2500kr. Å de bör väl dom flesta ha råd med.

        Sen tycker jag fototävlingen är till för dem som är lite duktigare å dom seriösa amatörerna! Inte gamla tant Asta på 82år som har en gammal kompaktkamera


        Ursprungligen postat av joe
        ...samtidigt som den otvivelaktigt tar en del plats från det som skulle kunna vara 1-2 intressanta artiklar.
        Finns det artiklar som "inte får plats å slängs" då? De har jag svårt att tro.

        Jag tycker publicering av bilder/tävlingen är jättekul!
        Senast redigerad av Laesk; 23 oktober 2008, 18:59.
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • fishweed
          Användare
          • februari 2008
          • 434

          #5
          det är ju många som har malawi och tanganyika som lägger upp bilder jämnfört med syd och central/nordamerika och viktoriasjön. vet inte om det är kul om det skulle vara nån typ av tema för nån månad med bara en regions art, lite som ett kval system för att vara med i månadsfinalen, men det blir ju en hel del röstande med, men förhoppningsvis mer bilder. förutom sommarn då alla är ute... hehe
          hur googlar man efter ett liv?

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Frågan är om det blir så många kvar om man inte kan skicka in varje månad.

            -Men Tematävlingar tycker jag låter som ett bra exempel.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Laesk
              Inte för att jag vart me nånting iår eller följt den, men kan ju komma med lite tankar ändå hehe..

              *Vinner man en deltävling tycker jag inte man ska få va me med fler bidrag, dvs får man bara ha med ett bidrag i årsfinalen.

              *Max få va me tre ggr om man kommer på medaljplats (tre ggr).


              Visst tar man bättre bilder med dyrare kamera, men Canon å Nikons billigaste systemkameror 350D, 400D, D60 osv kan man komma över billigt nu, ca 2500kr. Å de bör väl dom flesta ha råd med.

              Sen tycker jag fototävlingen är till för dem som är lite duktigare å dom seriösa amatörerna! Inte gamla tant Asta på 82år som har en gammal kompaktkamera




              Finns det artiklar som "inte får plats å slängs" då? De har jag svårt att tro.

              Jag tycker publicering av bilder/tävlingen är jättekul!
              Jag skrev ju att jag med är fundersam kring detta - och kanske är det så att det faktiskt inte finns artikelmaterial OCH då är det ju inget att snacka om. Men vad säger du om att publicera vinnarna i kalendern istället?

              Sen så kan jag hålla med om att fototävlingen är för de lite mer seriösa/duktiga fotograferna (tvivla på att Asta 82 ens läser på forumet), men tycker ändå att man kan överväga åtminstone två klasser. En "pro" och en "amatör/nybörjare" - alla måste ju börja nånstans och då är det ju inte kul kanske att alltid bli utkonnkurrerad av de som tar bättre bilder...

              Sen tycker jag...nä, vi tar det en annan gång!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Låt vinnarbilderna gå till en omröstning de tio bästa får vara med på nästa års NCS almenacka. Lägg sedan till två bilder från celibriteter typ Ad Konnings o låt dem signera ex antal almenackor. Möjligt det höjer statusen lite.
                Senast redigerad av kaj.p; 23 oktober 2008, 21:34.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Tycker att det ska vara som det är..Med de bästa blir det ju lite utmaning för oss som är nybörjare..

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av AORFISH
                    Tycker att det ska vara som det är..Med de bästa blir det ju lite utmaning för oss som är nybörjare..
                    Det är ju i och för sig sant...kanske det ändå är bäst. Men jag vet inte om det gynnar tillströmmningen av fotografer - man ska va´rätt kaxig för att ge sig in i det gänget!

                    Jag gjorde det när jag först hade upptäckt NCS-forum (för några år sen nu!) och inte begrep bättre - sedan har jag snällt avstått!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      #11
                      Ursprungligen postat av joe
                      Sen så kan jag hålla med om att fototävlingen är för de lite mer seriösa/duktiga fotograferna (tvivla på att Asta 82 ens läser på forumet), men tycker ändå att man kan överväga åtminstone två klasser. En "pro" och en "amatör/nybörjare" - alla måste ju börja nånstans och då är det ju inte kul kanske att alltid bli utkonnkurrerad av de som tar bättre bilder...
                      Min synpunkt.

                      Att något bör göras för att öka intresset för tävlingen anser jag är helt klart. Det har ju minskat den senaste tiden. Kan det vara lågkonjukturens fel..eller.

                      Något som även har minskat är bildkommentarer, vilket jag tycker är synd. För om de kommer från duktiga fotografer så kan de vara mycket lärande. Har själv lärt mig massor genom att titta på bilder samt läsa bildkommentarer från tidigare tävlingar.

                      Att dela in tävlingen i två klasser anser jag vara fel, vem ska dra gränsen för vem som är vad. Själv var jag helt oerfaren nybörjare i Feb -08, hade aldrig anv sytemkamera tidigare, är jag amatör då ? , när jag köpte min utr som är av lite dyrare prisklass, eller är jag Pro? Men min avsikt var att skaffa mig en hobby till.

                      Konnkurrens är nyttigt det ökar motivationen att lära sig mer om fotografering.. Bara för att man har tagit en kanonbild i eget tycke så är det inte säkert att man vinner det är ju trots allt de röstande som bestämmer..

                      Jag saknar som även en del andra, fiskar från SA,CA mm i tävlingarna.

                      Kanske olika tävlings Teman kan vara modellen, det funkar ju på Zoopet ex.

                      Att utesluta tävlingsdeltagare bara för att de vunnit tidigare känns fel, får säkert den effekten att det blir mindre deltagare...



                      Jag hoppas bara innerligt att tävlingen får vara kvar för det finns ett stort intresse bland olika forumsdeltagare ang akvariefotografering.....eftersom det har blivit billigare på senare tid att köpa bra digitala sytemkameror.

                      kaj.p Låt vinnarbilderna gå till en omröstning de tio bästa får vara med på nästa års NCS almenacka. Lägg sedan till två bilder från celibriteter typ Ad Konnings o låt dem signera ex antal almenackor. Möjligt det höjer statusen lite.
                      Tycker jag låter som en bra ide.

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #12
                        Något som kanske kunde utnyttjas mera är ett samarbete mellan Artreg och inskickade bidrag till fototävlingen..

                        Det finns ofta många fina artbilder bland tävlingsbidragen som trots att de kanske inte vinner ändå kanske kunde platsa i artreg. Detta kan ju ses som ett bonuspris som man borde göra lite reklam för.

                        För övrigt så finns det många svarta luckor i artreg som man borde kunna fylla ut om alla hjälps åt..

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Något som kanske kunde utnyttjas mera är ett samarbete mellan Artreg och inskickade bidrag till fototävlingen..

                          Det finns ofta många fina artbilder bland tävlingsbidragen som trots att de kanske inte vinner ändå kanske kunde platsa i artreg. Detta kan ju ses som ett bonuspris som man borde göra lite reklam för.

                          För övrigt så finns det många svarta luckor i artreg som man borde kunna fylla ut om alla hjälps åt..

                          Mvh Göran
                          Vilken bild? Jag har gått igenom alla tävlingsbilder och fyllt på med i artregister.

                          Därimot håller jag med dig om att folk med ovanlig fisk gärna får lägga upp bilder på sina fiskar så det kan finnas bild på i artregister.

                          Kommentar

                          • fishweed
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 434

                            #14
                            tror när det kommer till fotografering så sitter dom som har tangyanika och malawi lite mera flitigt än dom med CA och SA. Känns som det är mer populärt rakt igenom och om CA eller SA är med i tävlingarna så röstar jag tyvärr hellre på dom, för man själv håller på med de. Oftast så vinner ju rätt bild i slutändan men för vi in teman på olika månader och för annonserat så folk kan förbereda en bild eller åtminstone sätta sig å jobba med å få tag på nån bra i sina kar så.

                            sen är väl lite frågan hur mycker folk ska få sitta med photoshop å sånt, själv är jag helt noobish på det och bara förminskar dom bilderna jag tagit i paint, och om det ska spela in lite oxå i teman eller om man ska ha det för mera "amatör" tävling eller vad man ska kalla oss nybörjare.

                            ska man utveckla tävlingen så blir det lite jobb och vad nu än som bestäms så hoppas jag att nån är glad och tar pinnen och löper i mål med det nya.
                            hur googlar man efter ett liv?

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              För att ha bilderna i kalendern krävs väldigt mycket extra jobb från Ciklidbladetredaktionens sida. Bilderna som tävlar är 1000 pixlar breda och för att bilderna ska bli bra i kalendern behövs 3000-3500 pixlar. Dvs bra mycket större bilder. Att samla in dessa kommer bli ett problem och är det så att någon inte har sin bild i den storleken faller hela konceptet då ALLA vinnare inte är med i kalendern. Det kan jag tycka.

                              Däremot kan jag tycka att en sammanslagning av de 2-3 bästa (efter årets slut) fotograferna får möjlighet att göra bilder till nästkommande års kalender. Dvs prispallen 2008 får ställa upp med 4 bilder vardera till kalender 2010.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...