Varför nanokar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Varför nanokar?

    Lyfter en fundering som kom upp hos mig i tråden "Vilka föredrag vill du höra?" - där det mot slutet snackas en hel del om nanokar. Och det har det ju gjorts tidigare också då och då i trådar.

    Jag tror jag vet vad ett nanokar är - minimalaste minimala - och jag anar att utmaningen är att få det lilla, lilla att fungera. Själv är jag mer inne på att få större kar eftersom - men är ju rätt nyss återkommen till hobbyn. Och många som pratar om/har nanokar verkar ha hållit på en stund.

    Kan det vara så att det är en naturlig? "utvecklingskurva" att först gå till större och större för att sedan krympa ner till det allra minsta? Och kommer alltså även jag dit? (huva!)

    Snälla, förklara gärna för mig (och andra) tjusningen med riktigt små kar och t.ex bara räkor som innevånare. För det kan ju inte bara handla om utrymme!?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • mediabrus
    Användare
    • januari 2006
    • 143

    #2
    Jag tro att du svarat på frågan själv. Jag har fått samma uppfattning som du iallafall, att det är utmaningen att få det minimala att faktiskt fungera.
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av mediabrus
      Jag tro att du svarat på frågan själv. Jag har fått samma uppfattning som du iallafall, att det är utmaningen att få det minimala att faktiskt fungera.
      Jo, det kan så vara att jag svarat på frågan - men ämnet är ju på intet vis uttömt. Och beskrivningen av att ha ett 2 liters kar på skrivbordet kontra ett 720 bakom ryggen skulle ju kunna rendera några fler rader. Plus att få nån/några som berättar vad mer än ett par räkor som går i karen!?
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Anledningen till att nanoakvarium är idag är så populärt är
        1/ Alla snygga sötvattensräkor som kommit in och som funkar utmärkt i nanoakvarium
        2/ Det finns idag nanoakvarium med en inbyggd teknik som fungerar alldeles förträffligt
        3/ det finns i handeln snygga nanoakvarier
        4/ i och med detta så är dessa akvarier lättskötta
        5/ de är rätt billiga i inköp och skötsel
        6/ de är lättplacerade
        7/ det importeras idag en hel del mycket små fiskarter som funkar utmärkt i nanoakvarioum (rasboror, levandefödare, killis etc)

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Anledningen till att nanoakvarium är idag är så populärt är
          1/ Alla snygga sötvattensräkor som kommit in och som funkar utmärkt i nanoakvarium
          2/ Det finns idag nanoakvarium med en inbyggd teknik som fungerar alldeles förträffligt
          3/ det finns i handeln snygga nanoakvarier
          4/ i och med detta så är dessa akvarier lättskötta
          5/ de är rätt billiga i inköp och skötsel
          6/ de är lättplacerade
          7/ det importeras idag en hel del mycket små fiskarter som funkar utmärkt i nanoakvarioum (rasboror, levandefödare, killis etc)
          Ett litet på skrivbordet kanske inte skulle vara så dumt då, med några räkor och några kilfläcksrasboror (en favvo jag inte har nån annanstans!), men kanske är de för stora?

          Hur är det med vattenbyten etc. funkar det på samma vis - antar det!? Förutom att det är lättare att använda vattenkannan än slang!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av joe
            Ett litet på skrivbordet kanske inte skulle vara så dumt då, med några räkor och några kilfläcksrasboror (en favvo jag inte har nån annanstans!), men kanske är de för stora?
            Bättre än Kilfläcksrasboror är t.ex. arterna i släktet Microrasbora.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Bättre än Kilfläcksrasboror är t.ex. arterna i släktet Microrasbora.
              Attans snygga rackare - nu fick jag ett nytt ha-begär! Tack för tips!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Du var ju inte det minsta intresserad av nano sa du ju! =)

                Själv har jag ett 15 liters saltkar på skrivbordet.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Du var ju inte det minsta intresserad av nano sa du ju! =)

                  Själv har jag ett 15 liters saltkar på skrivbordet.
                  Man kan väl ändra sig - och jag sa väl inte att jag var totalt ointresserad? - utmaningen var ju för er som har att få mig intresserad Vilket ju gick lätt i ett första skede - de där fiskarna var verkligen snygga - men sedan vid närmare eftertanke så är jag nog inte där än.

                  Har inte du nån kommentar till min idé om "utvecklingskurvan" - först stor, större, störst - sen mindre, minst och pytte...
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    Ursprungligen postat av joe
                    Har inte du nån kommentar till min idé om "utvecklingskurvan" - först stor, större, störst - sen mindre, minst och pytte...
                    Det slutar med att man inreder ett snapsglas

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      snapsglasgrejset skall jag prova, låter skoj =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Takashi Amano har för längesedan visat nanokar på ca en liter... ...fast det är en bit kvar till snapsglas. Ringer någon klocka om folk som trixat med ännu mindre kar.

                        Inom många hobbys finns det folk som pysslar med små saker/miniatyrer. Ta t ex modelljärnvägar, det finns "nano" även där. Grejen är nog att få det lilla att funka samt att få det att se stort ut på bild. Amano är en inredningens mästare på sådant, har sett kar som han har inrett där man blir verkligt paff över att de inte är större - 10 eller 20 liters kar som ser ut som 100 liters kar. Små saker har ju fördelen av att få plats överallt också.

                        Dvärgrasbora, en av världens minsta fiskar, funkar finfint i små kar. Ett krux kan vara att välja växter, och få dem att hålla sig små. Klar utmaning!!

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Det slutar med att man inreder ett snapsglas
                          lol - det vill jag gärna se Lutt. Lycka till!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Får man verkligen ha fisk i nanoakvarium idag i Sverige?
                            Vilka regler gäller för räkor?
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av LN
                              Får man verkligen ha fisk i nanoakvarium idag i Sverige?
                              Vilka regler gäller för räkor?
                              Svar ja på fråga ett - förutsatt förstås att de hålls så att lagarna "följs".
                              Du kan ju läsa vad som står i L80 http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2005-08.pdf på sid. 31-33 och där det står "ska" så är det "absolut" medan de s.k. "Allmänna råden" där det står "bör" är en rekommendation.
                              Sedan finns det ju förstås saker som är omöjliga att uppfylla och det snarare t.o.m vore negativt för fiskens hälsa om man följde (t.ex. de första 2 raderna i 6:e paragrafen).

                              Vad jag vet finns inga regler för räkor
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 oktober 2008, 10:48.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...