Knäppgök

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Knäppgök

    Satt o tidigare idag och kolla på min knäppa D.compressiceps som nu efter att han lekt av sin hona även lekte av en av mina N.livingstonii honor.. Båda var med på det hela och nu tuggar även denna hona.

    Har aldrig varit med om tidigare att två så olika fiskar korsat sig.. Givetvis är man intresserad på hur en sådan kan komma att se ut men jag vet inte om jag har plats och ork att dra upp några för att sedan slå ihjäl dem.

    Fick lite liv i batteriet och fick till en liten film men tror de hade lekt klart ganska så ialf

    glöm inte att välja watch in high quality
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Om någon outgrundlig anledning så är den en av de absolut lättaste att få korsningar på just D. compressiceps. Jag har fått yngel efter den när den har korsat sig med såväl mbunas som med Aulonocara.
    Det är ju som du skriver rätt märkligt eftersom just den arten är så säregen och inte alls liknar andra arter.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Ännu mer märkligt är det med tanke på att arten finns över hela sjön och det borde finnas spärrar för att leka med denna hos alla arter från Malawisjön.

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Om någon outgrundlig anledning så är den en av de absolut lättaste att få korsningar på just D. compressiceps. Jag har fått yngel efter den när den har korsat sig med såväl mbunas som med Aulonocara.
        Det är ju som du skriver rätt märkligt eftersom just den arten är så säregen och inte alls liknar andra arter.
        Precis den är juinte lik N.livingstonii för 5öre.. Hur gick det med dina korsningar? Fortsatte dem leka eller flyttade du på Compressicepsen. Jag antar att flyttar jag på min blir det bara samma sak i ett annat kar. Enda kanske är att skaffa fler honor. Jag funderar på om man ska ta upp livingstonii honan och tömma ut romen eller ska hon gå med den vad är bäst? vill ju inte att hon spottar ut sen när hon går med sin egna art o tuggar förhoppningsvis nästa gång.

        Och som Endymion säger att den finns ju över hela sjön borde ju då ha korsat sig någon gång i det vilda också? Eller blir det kanske annorlunda där.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Cichlidaholic
          Precis den är juinte lik N.livingstonii för 5öre.. Hur gick det med dina korsningar? Fortsatte dem leka eller flyttade du på Compressicepsen. Jag antar att flyttar jag på min blir det bara samma sak i ett annat kar. Enda kanske är att skaffa fler honor. Jag funderar på om man ska ta upp livingstonii honan och tömma ut romen eller ska hon gå med den vad är bäst? vill ju inte att hon spottar ut sen när hon går med sin egna art o tuggar förhoppningsvis nästa gång.

          Och som Endymion säger att den finns ju över hela sjön borde ju då ha korsat sig någon gång i det vilda också? Eller blir det kanske annorlunda där.
          Alla malawi KAN korsa sig med varandra - det viktiga är att alltid ha både hanar och tillräckligt med honor av varje art då brukar det inte inträffa.
          Vad som hände sedan minns jag inte - det var väldigt länge sedan.

          En anledning till att de inte korsar sig i sjön är att det där finns en tillräckligt stor population, att honorna där har en möjlighet att ge sig iväg. Om ändå hybridisering uppstår i sjön så är dessutom chanse rätt liten att ynglen klarar sig.

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Jag har några små ynkliga D.compressiceps x F.rostratus som står på tillväxt.

            Som sagt - compressiceps borde nog istället bära namnet Dimodochromis promiskuösiceps!

            Kommentar

            • Cattla
              Användare
              • augusti 2007
              • 33

              #7
              Om alla arter i sjön kan korsa sig, hur starkt är då definitionen "art" när vi pratar om dessa fiskar. Hur blir det med avkomman, hur fertila blir dom?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Cattla
                Om alla arter i sjön kan korsa sig, hur starkt är då definitionen "art" när vi pratar om dessa fiskar. Hur blir det med avkomman, hur fertila blir dom?
                Avkomman är fertil.
                Det var länge sedan som man övergav tesen att hybrider inte skulle kunna vara fortplantningsdugliga.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det var länge sedan som man övergav tesen att hybrider inte skulle kunna vara fortplantningsdugliga.
                  Men det gäller väl mest Malawi och inte särdeles många andra arter? Malawi och artbegrepp är en intressant diskussion, sjön verkar "ung" i artbildningssammanhang. Vad jag vet blir många korsningar mellan barber sterila, likaså en hel del korsningar mellan platy och svärdbärare.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...