Rötter i Tangaynika kar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe_B
    Användare
    • augusti 2002
    • 299

    Rötter i Tangaynika kar??

    Hej!!!
    Kan man ha rötter och växter i ett Tangaynika kar??
    Har
    2+2 L Brevis
    4 L brichardi
    3 J Regani
    Sre lite tråkit ut mr bara stenar!!
    Tobbe

    Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
    Msn:t__skate@hotmail.com
    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    Skateboard is not a crime.
    f.d cool men bytt användarnamn
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Kan man kan ha allt i =)
    Nej men jag hade det i mitt malawi kar men det gick inge vidare växterna vart sönder bitna..Och sen så sänker juh rötter pHn med så det är nog inte en sån bra idé men pröva med växter kan du juh alltid göra å se if det funkar...

    /HeNke Óò

    Kommentar

    • -Anton-
      Användare
      • januari 2003
      • 66

      #3
      Jag tycker inte att man ska ha rötter i ett tanganyika-kar för det finns inte mycket rötter i tanganyika sjön. Växter går ju bra som t.e.x vallsneria för det finns ju i tanganyika sjön.

      Psu måste inte lyssna på mig jag är ett litet biotop freak.

      MVH:///Anton

      Kommentar

      • Tobbe_B
        Användare
        • augusti 2002
        • 299

        #4
        Okej!!!!
        Var så less på bara stenar och ett fåtal växter!!!
        Tobbe

        Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
        Msn:t__skate@hotmail.com
        Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        Skateboard is not a crime.
        f.d cool men bytt användarnamn

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Hej,

          Jag har haft rötter i mitt Malawi kar, dessa rötterna var dock rätt gammla, jag har haft dom i ca 3 år, jag fick med dom när jag köpte mitt yngelkar.

          Dom är kanske "Utsugna" på alla ämne som gör att Ph-värdet sjunker?
          Men jag tog ut dom ganska fort för jag är dom dig -Anton- Biotop freak=)

          Mvh Ola

          ola lindeberg
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Nog måste det ramla ner en och annan träbit i dom sjöarna också
            Akvariet jag har är inte särskilt biotopriktigt, jag har malawiciklider, L27c, L134, Synodontis multipunctatus etc. + lite andra malar.
            Cikliderna har ju inte något uttalat behov av trä på samma sätt som Panaquen har, men trots att jag har en del trä i akvariet så går det bra.

            Växter är det dock lite marigare med
            Så fort man sätter ned något grönt är dom där och noppar och drar i det stackars gröna så det försvinner, och att cirkulationen är ganska kraftig gör det ju inte lättare för grönsakerna heller

            Huvudsaken är ju att DU tycker om hur det ser ut i DITT akvarie, eller hur


            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Det går alldeles utmärkt att ha rötter i ett tanganyikaakvarium. Man borde tänka på habitatakvarium istället för biotop. Habitat = ett livsrum där fiskarna kan återfinnas. Självklart finns det något ställe någonstans där det ligger en pinne (när det gäller t ex Mexiko blir det ännu tydligare. Procentuellt sett så finns det inte mycket växter men det finns växter på vissa ställen. Att påstå att man inte ska ha växter i en mellisbiotop är trams). Gamla rötter sänker inte pHt. Dessutom: Är vattnet så instabilt att några rötter sänker pHt så ska man inte ha tanganyika överhuvudtaget! (Kunde man effektivt sänka pH med rötter så skulle knappast frågan "hur sänker jag pHt existera). Höj kH och skaffa hur mycket rötter du vill. Du kan ju undvika att fylla akvariet med nydöd ek förståss. Fiskarna bryr sig inte om ifall att ett skrymsle bildas av en rot eller av några stenar.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...