SA-A-kar, sydamerika-asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    SA-A-kar, sydamerika-asien

    nån kan väl yttra sig om mina nybörjardrömmar:
    just nu
    tre flaggciklider, cirka 6 cm, en hanne
    sju eldbukar, max 5 cm, tre hannar?
    sex praktbotior, max 7 cm
    sex ormskinnsguramissar, max 6 cm, hannar??
    fem ancistrussar, en hanne, cirka 10 cm, resten cirka 5 till 6 cm, två hannar?
    fem cebrafiskar, cirka 4 cm ( har varit tio stycken för ett halvår sedan och försvinner oförklarligt??? är inte pigg på dessa längre.
    kar: 220 liter, 110 cm

    mål
    kar: 560 liter, 180 cm (ska bli av i höst, om hon inte kastar ut mig...)
    två flaggciklider, ett par
    sju eldbukar (eller fem?)
    två hantelciklider, dock ej severus¨
    två ormskinnsguramissar, ett par
    fyra praktbotior
    fyra ancistrussar, två hannar

    tacksam för varje konstruktiv kritik! hilsen, chippog
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    #2
    ingen??
    en kan bli beroende av att sitta framför karet

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Om hon kastar ut dig så är det ju lugnt Då är det ingen som kan opponera sig och då kan du ta ett ännu större kar!
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • augusti 2008
        • 251

        #4
        där har du helt klart en poäng! fast helst hade jag velat ha lite kommentarer angående karets innehåll... hilsen!
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Jag är inte så inne på Gurami så de vågar jag inte yttra mig om, men Tycker det låter som mycket fisk för ett så pass litet kar.. <När det är uppgraderat så funkar det säkert bättre.
          Den art som jag är osäker på är Eldbuken då de är en Centralare och jag dessutom tror att den är bra mycket tuffare än någon av de andra arterna, så skall du minska antalet eller stryka ur karet så hade jag börjat med dem.
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Jag föreslår att du kompletterar med en hel purjolök, ett knippe morötter, lite persilja, salt och pepparkorn till en i övrigt alldeles utmärkt fisksoppa

            Nä, men allvarligt talat. Låt ingen klanka ner på ditt fiskval, gillar du fiskarna så blir det nog finfint.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • fishweed
              Användare
              • februari 2008
              • 434

              #7
              tror inte du ska ha med eldbukar alls, då dom är mer aggro än dom andra cikliderna du ska ha. sen när det kommer till hantel och flaggcikliderna så får du ju titta på att dessa kan ge sig på växterna du har i akvariumet, iallafall vet jag att hantlarna kan börja gnaga.
              zebrafiskar? är det ciklider eller vad? är det ciklider så kan det vara så att eldbukarna redan nu gör sig av med lite av dom.
              frågan är vad du gillar, att ha växter i akvariumet eller ha stora stockar och stenar. för jag tror att dina guramis uppskattar växter mer än cikliderna.
              i allt så titta hur du vill att ditt akvarium ska se ut och bygg sedan på fiskarna efteråt så dom passar in där mera. och va väl insatt i vad för fisk du först skaffar så dom inte slår ut nån annan i akvariumet.
              hur googlar man efter ett liv?

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • augusti 2008
                • 251

                #8
                tack för receptet! varje kommentar är jag tacksam för, antingen för att jag får ett nytt tips eller för att jag tycker än mer, nej, jag vill ha det så ändå.

                det som har varit mest spännande för mig hittills med mitt eget kar:

                växter jag köpte innan jag skaffade ciklider, vilka inte skulle överleva heller, har klarat sig förvånansvärd bra. "ciklidfasta" grönsaker däremot har delvis redan försvunnit.

                ancistrussarna verkar gå helt fria från angrepp av andra fiskar.

                sebrafiskarna (brachydanio rerio) och praktbotiorna går nästan fria.

                eldbukarna som är lite mindre än flaggcikliderna har fått stryk av dessa.

                sen kom ormskinnsguramissarna, i storlek mellan eldbuk och flaggorna, och fick stryk av bägge ciklider, men på det hela taget verkade inflyttandet av guramissarna lungnat ned hela besättningen?!!

                jag har hittat det perfekta paret hantlar, men de är vuxna och karet är det gamla än. det känns tungt, men hellre avstår jag från att köpa de. först måste jag fixa karfrågan och för övrigt är jag rädd, att de stora hantlarna kommer att göra köttfärs av alla halvvuxna fiskar jag redan har...

                jag är fortfarande inte riktigt säker att flaggorna har parat ut sig nu. de har blivit mycket lungnare sinsemellan. det är bara den lilla honan som får sig en snyting av och an av de två andra.

                eldbukarna är för övrigt ganska fridsamma men har å andra sidan inte börjat tänke i lekbanor än. skulle det visa sig att de då masakrerar de andra, får jag väl sälja de.

                i nuläget är det mest käbbel guramissarna emellan. men ett tag vill jag nog ha de, in i det nya karet och så att de parar ut sig.

                sen har hittills varje förändring, ny art, färre eller större antal i samma art, mm. get en förändring i beteendet. störst nyfikenhet har jag hur ett nytt kar påverkar min fisksoppa.

                tacksam för fler kommentarer. c
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                Arbetssätt...