Nu är de på gång igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Nu är de på gång igen...

    Jag tror jag blir tokig - nu har scalareparet lagt rom för 4:e gånge på kort tid. De tre gångerna innan gick det ju som bekant inget vidare, möjligen kan senaste gången räknas som en halv seger då de ändå vaktade rom i 3 dagar. Börjar grunna på om det är två honor jag har - det skulle ju förklara ett och annat! Eller att vattenvärden etc. är på tok (vilket jag inte tror).

    Ja, ja - på med nattspotlighten och avvakta. Ska väl vara nöjd att de lägger rom då trivs de väl någotsånär iallafall. Fler rapporter kommer för den som orkar!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Skalarer... ja de lägger gärna ägg, men sen brukar mina också vara helt förvirrade. Bli våldsamma psychon och sen åker det ut från mina kar. Hoppas det går bättre för dig.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Än så länge - ett dygn - senare så har det kvar det mesta av rommen. Ser några döda romkorn, men i övrigt verkar allt OK - och j-rar va arga föräldrarna är.

      Hur mycket döda romkorn är normalt - om normalt nu finns och hur länge inna jag ska kunna se nån förändring typ att nått händer med/i romkornen (3 dygn till kläckning? - men ser man nått innan?)
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Grattis Joe. Kan själv inte ett smack om Scalarer, men ja vill iallafall önska dig lycka till
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Slagskott
          Användare
          • maj 2007
          • 180

          #5
          Jag fick yngel på scalarer nästan direkt då jag skaffade ett par, det var dock ren bonntur.
          Hade ett 50-liters kar och rommen lades på pumpfiltret och jag antara tt det var den genomströmningen som gjorde att fräscht vatten kunde cirkulera och därmed rädda "skörden"
          Men det är ju så, man kan inte vinna varenda gång men jag hoppas att du kommer få full pott snart
          – Säger man Mark eller Marc?
          – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
          ---
          Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Dessa är då inga stjärnexmemplar - eller vad man ska kalla det. Inget denna gång heller - ikväll/natt så var vladet soprent, men redan under dagen kunde jag konstatera att den mesta rommen var död...

            Nu är det nock - byte av fisk!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Slagskott
              Användare
              • maj 2007
              • 180

              #7
              Jag tror banne mig att scalar var den första fisken, förutom guppy som jag lyckades få yngel på.
              Ren bonntur dock, jag var nästan aldrig hemma
              Dock var det en tråkig fisk som byttes ut mot en gigantisk Jack dempsy och 2 påfågelciklider som dock fick bo i mitt badkar de första två månaderna
              – Säger man Mark eller Marc?
              – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
              ---
              Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • augusti 2008
                • 251

                #8
                Ursprungligen postat av Slagskott
                Jag tror banne mig att scalar var den första fisken, förutom guppy som jag lyckades få yngel på.
                Ren bonntur dock, jag var nästan aldrig hemma
                Dock var det en tråkig fisk som byttes ut mot en gigantisk Jack dempsy och 2 påfågelciklider som dock fick bo i mitt badkar de första två månaderna
                görhäftigt!! kan inte du berätta lite om badkarupplevelsen? hade du något i karet förutom vatten och fiskarna? var duschade du mm., mm? snälla, skriv lite om det!
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                • Slagskott
                  Användare
                  • maj 2007
                  • 180

                  #9
                  Ursprungligen postat av chippog
                  görhäftigt!! kan inte du berätta lite om badkarupplevelsen? hade du något i karet förutom vatten och fiskarna? var duschade du mm., mm? snälla, skriv lite om det!
                  Hade separat dusch en våning ner.
                  Låg en härlig gröt med växter i karet plus de tre fiskarna och jag matade dem rätt mycket med mask som jag fick hämtat från en kompost.
                  Påfåglaarna är rätt duktiga på att hoppa och fånga mask i luften.

                  Vattenbyten gick smidigt, bara att dra pluggen och fylla på med nytt
                  – Säger man Mark eller Marc?
                  – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                  ---
                  Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Slagskott
                    Hade separat dusch en våning ner.
                    Låg en härlig gröt med växter i karet plus de tre fiskarna och jag matade dem rätt mycket med mask som jag fick hämtat från en kompost.
                    Påfåglaarna är rätt duktiga på att hoppa och fånga mask i luften.

                    Vattenbyten gick smidigt, bara att dra pluggen och fylla på med nytt
                    Lite udda - och kanske inte det mest estetiska och lite svårt att se fiskarna från sidan - men verkar ju smidigt och var ju en bra temporär lösning. Du har inga bilder av denna "kökkenmödding"?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Slagskott
                      Användare
                      • maj 2007
                      • 180

                      #11
                      Ursprungligen postat av joe
                      Lite udda - och kanske inte det mest estetiska och lite svårt att se fiskarna från sidan - men verkar ju smidigt och var ju en bra temporär lösning. Du har inga bilder av denna "kökkenmödding"?
                      Du jag mindes faktiskt att jag hade foton i en låda, detta var över tio år sen så jag fick scanna in ett foto.
                      På den tiden fanns det dåligt med flis att köpa nytt akvarium så jag fick spara pengar alltmedans fisken gick i badkaret. de fick senare ett 150 liters att gå i som sedan blev ett 375, allteftersom jag fick mer pengar.

                      Hoppas länken funkar nu bara ?http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synl...24233964.jpg?0
                      – Säger man Mark eller Marc?
                      – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                      ---
                      Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Länken funkade - lovely. Vilket spa!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...