Fiskinflyttning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin Floridan
    Användare
    • december 2007
    • 91

    Fiskinflyttning!

    Har funderat lite hit och dit på när man vågar släppa in dom första fiskarna i ett akvarium! Dvs från att det är nystartat.... Vill ju inte överbelasta det i onödan!

    300 liter, Helt nytt filtersystem, stor filterkammare, dock ett "inkört" vanligt innefilter som "hjälper till" nu i början, samt att sanden i det redan var använd, och fortfarande fuktig när jag köpte den, "begagnad" helt enkelt! (mums, bakterier) har väl stått igång i två veckor nu. Vad tror ni?

    Tänkte isåfall börja med att stoppa i kanske tre-fyra snäckleckare....

    MVH Robin
    Jag är solipsist!
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Det är nog inga som helst problem! Jag brukar vara betydligt snabbare än så med att stoppa i fisk, och brukar inte få problem.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av Robin Floridan
      Har funderat lite hit och dit på när man vågar släppa in dom första fiskarna i ett akvarium! Dvs från att det är nystartat.... Vill ju inte överbelasta det i onödan!

      300 liter, Helt nytt filtersystem, stor filterkammare, dock ett "inkört" vanligt innefilter som "hjälper till" nu i början, samt att sanden i det redan var använd, och fortfarande fuktig när jag köpte den, "begagnad" helt enkelt! (mums, bakterier) har väl stått igång i två veckor nu. Vad tror ni?

      Tänkte isåfall börja med att stoppa i kanske tre-fyra snäckleckare....

      MVH Robin
      Kör så det ryker!
      Mata dock försiktigt första tiden. Lycka till!
      Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Robin Floridan
        Användare
        • december 2007
        • 91

        #4
        Släppte i fyra ocellatus "blue" (har dock inte riktigt sett det blåa än, syns dock lite blåskimmer på sidorna) satan vilka fiskar! Första matningen, sitter och tittar, efter en minut tittar den ena fram som gömmer bland lite stenar, börjar äta, tätt följt av en annan som grävt en grotta under en sten. Dom letar mat i en minut, sen simmar den ena fram till en snäcka där en tredje ligger. Simmar in och liksom bara "petar" lite på denna, backar, (som att för berätta att det finns mat) ut kommer den tredje fisken och letar mat den med...
        Jag är solipsist!

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Grattis till ett bra val av fisk! Har precis köpt samma sort för ca en vecka sedan..Otroligt charmig liten fisk!

          Ursprungligen postat av Robin Floridan
          Släppte i fyra ocellatus "blue" (har dock inte riktigt sett det blåa än, syns dock lite blåskimmer på sidorna) satan vilka fiskar! Första matningen, sitter och tittar, efter en minut tittar den ena fram som gömmer bland lite stenar, börjar äta, tätt följt av en annan som grävt en grotta under en sten. Dom letar mat i en minut, sen simmar den ena fram till en snäcka där en tredje ligger. Simmar in och liksom bara "petar" lite på denna, backar, (som att för berätta att det finns mat) ut kommer den tredje fisken och letar mat den med...

          Kommentar

          • Robin Floridan
            Användare
            • december 2007
            • 91

            #6
            Ursprungligen postat av AORFISH
            Grattis till ett bra val av fisk! Har precis köpt samma sort för ca en vecka sedan..Otroligt charmig liten fisk!
            Har dina färgat ut ordentligt än, tycker fortfarande dom ser lite bleka ut, har dock bara haft dom sen i fredags....
            Dom såg en aning blåare ut i affären, tror jag, och på dina bilder, visst ser man lite blått på sidorna, men det borde vara mer va?
            Jag är solipsist!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ja det återstår att se.. Dom kanske får lite mer färg vid lek.. Väntar otåligt.. Än så länge är det tre hanar som tagit revir och dom har inte bjudit in några honor ännu.. Tycker dom är så pass charmiga så att det gör inget att dom inte har så mkt färg.. Vill man ha färg är det bara att hoppa över till malawi karet..

              Ursprungligen postat av Robin Floridan
              Har dina färgat ut ordentligt än, tycker fortfarande dom ser lite bleka ut, har dock bara haft dom sen i fredags....
              Dom såg en aning blåare ut i affären, tror jag, och på dina bilder, visst ser man lite blått på sidorna, men det borde vara mer va?

              Kommentar

              • Robin Floridan
                Användare
                • december 2007
                • 91

                #8
                Och nu har dom börjat att yngla av sig, två veckor efter inköp! nice
                Jag är solipsist!

                Kommentar

                Arbetssätt...