Omsiliconering - snygga kanter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Omsiliconering - snygga kanter?

    Har just påbörjat renskärning/rengörning av mitt åttkantiga 100 liters kar (har tidigare trott 125 liter, men räknade om och kom fram till 100 - det är ju nästan ruunt så då får man räkna annorlunda med pi och så...)

    Läste om Wilhelms artikel i Ciklidbladet och ser på bilderna att han verkar ha nån skyddsplast på rutan när han limmar om med ny silicon - jag tänkte ev maskera med valig bygg/målartejp för att få så lite rutkladd och så snygga kanter som möjligt på den nya fogen. Nån som har nåt annat tips?

    Känns viktigt att få snygga, och minimala, kanter då det är så många och de syns så tydligt i just det här karet!

    Sedan ska karet ev. få en liten, enklare friggobakgrund - återkommer om det!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    #2


    Härifrån har jag köpt 2 varianter, en med 6 mm fog och en med 8 mm. Jag har inte testat dom ännu, men det verkar idiotsäkert. Jag tänker siliconera kar med svart silicon själv och inbillar mig att detta är en enkel genväg för att få raka snygga kanter.
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av olaJ
      http://cornertape.co.uk/

      Härifrån har jag köpt 2 varianter, en med 6 mm fog och en med 8 mm. Jag har inte testat dom ännu, men det verkar idiotsäkert. Jag tänker siliconera kar med svart silicon själv och inbillar mig att detta är en enkel genväg för att få raka snygga kanter.

      Tack Ola - verkar ju bra, men indikerar också att det borde funka med alldeles vanlig byggtejp och lite varsamhet. Jag är mest mån om utsidan av karet, där siliconfogen syns mest. Men jag har transparent silicon denna gån så det är lite enklare kanske. Ge gärna ett omdöme om du testar!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • augusti 2003
        • 584

        #4
        Jo, med transparent silicon syns det ju inte man skulle "missa" någonstans. Jag tänkte fota hela förloppet när jag testar, sedan lägger jag det i en tråd om allt går som det skall.
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #5
          jag skrapade/skar rent silikonet med rakblad direkt efter jag applicerat det... blev kanon om man är någorlunda stadig på hand!!! På så sätt kan man forma hörnen lätt!!!
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av olaJ
            http://cornertape.co.uk/

            Härifrån har jag köpt 2 varianter, en med 6 mm fog och en med 8 mm.
            Vad kostar det?

            Jag har även använt eltejp. Den är mjuk och lätt att applicera och den sitter inte så förbaskat hårt när man ska ta bort tejpen.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Vi använder vanlig målartejp och direkt efter att man har dragit ut fogen tar man bort tejpen,
              skulle det bli något kladd väntar man tills det har torkat
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • olaJ
                Användare
                • augusti 2003
                • 584

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Vad kostar det?

                Jag har även använt eltejp. Den är mjuk och lätt att applicera och den sitter inte så förbaskat hårt när man ska ta bort tejpen.
                Jag tror att jag betalade ca 500:- för 50 meter ungefär.
                "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Vi använder vanlig målartejp och direkt efter att man har dragit ut fogen tar man bort tejpen,
                  skulle det bli något kladd väntar man tills det har torkat
                  Då så - så hade jag tänkt och gör ni så då törs jag också...kanske t.o.m är lite crazy och tar eltejp som Wilhelm.

                  Tack alla för svar och kommentarer!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av joe
                    Då så - så hade jag tänkt och gör ni så då törs jag också...kanske t.o.m är lite crazy och tar eltejp som Wilhelm.

                    Tack alla för svar och kommentarer!
                    Skulle inte använda eltej
                    den är både blank o drar ihop sig
                    har du sett en målare med eltejp
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Skulle inte använda eltej
                      den är både blank o drar ihop sig
                      har du sett en målare med eltejp
                      OK - inte så crazy då...lovar. Men vad har Wilhelm att anföra i ämnet tro?
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Det går att köra med radiemall också så är det lätt att skära överflöd. Eller så tejpar du och kör med radiemall så blir det idiotsäkert.

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Det går att köra med radiemall också så är det lätt att skära överflöd. Eller så tejpar du och kör med radiemall så blir det idiotsäkert.
                          Kanske borde jag veta - men jag vet inte - vad är en radiemall? Nåt jag känner till under ett, för mig, okänt namn kanske?? Snälla Endymion lite mer text bara!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av joe
                            Kanske borde jag veta - men jag vet inte - vad är en radiemall? Nåt jag känner till under ett, för mig, okänt namn kanske?? Snälla Endymion lite mer text bara!
                            Finns färdiga att köpa, men jag gör oftast själv. Ta bara en plastbit, ritsa med en passare den radien du ska. Dra cirkeln ca 180°, sedan slipar man ut så man får en pinne med en halvcirkel i framänden. Så gjorde vi när vi spacklade radier på modeller på mitt gamla jobb. Funkar fint även på akvarium.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av joe
                              OK - inte så crazy då...lovar. Men vad har Wilhelm att anföra i ämnet tro?
                              Inget fel med eltejp. Jag är en "man tager vad man haver person"
                              Klart att målare inte använder eltejp, det är ju en elektrikerpryl och dessutom mycket dyrare än vanlig målarmaskeringstejp!
                              Men all sorts tejp duger, bara man tar bort den så fort så som Christer säger.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...