'Lamprologus' ocellatus "blue"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    'Lamprologus' ocellatus "blue"

    Hej! Någon som vet vilken fångstplats det är på dessa?
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Ingen aning tyvärr. Men bilden ser ut att visa en gold, inte en blue???
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av AORFISH
      Hej! Någon som vet vilken fångstplats det är på dessa?
      Tanganyikasjön!!!
      Det är omöjligt att svara på då ocellatusen är ganska snarlik från de olika fångsplatserna.
      Är det VF skall butiken veta.(fr lagerlista/gross)
      Är det odlat så kan det vara vad som helst då ocellatusen odlats duktigt sen tidigt 80-tal. Kan till och med vara korsningar mellan fångstplatser. / Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Okej tack..Inte så viktigt faktsikt..Fina är dom iallafall.. Det är inte "gold" iallafall..Det är jag helt säker på..Här kommer en tydligare bild på det..Dom saknar det gula helt och hållet..



        Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Tanganyikasjön!!!
        Det är omöjligt att svara på då ocellatusen är ganska snarlik från de olika fångsplatserna.
        Är det VF skall butiken veta.(fr lagerlista/gross)
        Är det odlat så kan det vara vad som helst då ocellatusen odlats duktigt sen tidigt 80-tal. Kan till och med vara korsningar mellan fångstplatser. / Anders

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Ursprungligen postat av AORFISH
          Okej tack..Inte så viktigt faktsikt..Fina är dom iallafall.. Det är inte "gold" iallafall..Det är jag helt säker på..Här kommer en tydligare bild på det..Dom saknar det gula helt och hållet..
          Snygga fiskar. Verkar roliga dom där....


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Tack..Ja dom är grymt fina och framförallt roliga..Eller komiska..Sällan man sitter och garvar framför akvariumet.. Fast det gör man nu...

            Ursprungligen postat av Mattias777
            Snygga fiskar. Verkar roliga dom där....

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Roligare fisk med intressantare beteende får man leta efter.
              Har man en grupp med ocellatusar så händer alltid något i karet. Det flyttas snäckor det grävs och det sköts om yngel i alla möjliga storlekar.
              En kanon fisk som varm kan rekomenderas. / Anders
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hehe..Ja..Otroligt charmig fisk.. Är första gången som jag håller dessa.Det har nu gått tre dagar. Finns det något tydligt sätt att se vilka som är hanar och vilka som är honor? Där jag köpte dem fanns det en grupp och jag beslutade mig för att köpa sex st. Tog tre av de största och tre av de minsta..Dom tre stora har vars en "koloni" typ tre snäckor var.. De tre små håller sig i utkanten och liksom tittar på..Det är en av de små som får hålla tilli närheten av en av de stora.Gissar/hoppas på att de små är honor? Någon som vet?

                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Roligare fisk med intressantare beteende får man leta efter.
                Har man en grupp med ocellatusar så händer alltid något i karet. Det flyttas snäckor det grävs och det sköts om yngel i alla möjliga storlekar.
                En kanon fisk som varm kan rekomenderas. / Anders

                Kommentar

                • peking
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 28

                  #9
                  På honan kan man se en vit sömm längst upp på ryggfenan.
                  Sen är ju storleken på vuxna djur vägledande för att könsbestämma.
                  Hanar större, honor mindre.

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av AORFISH
                    Hehe..Ja..Otroligt charmig fisk.. Är första gången som jag håller dessa.Det har nu gått tre dagar. Finns det något tydligt sätt att se vilka som är hanar och vilka som är honor? Där jag köpte dem fanns det en grupp och jag beslutade mig för att köpa sex st. Tog tre av de största och tre av de minsta..Dom tre stora har vars en "koloni" typ tre snäckor var.. De tre små håller sig i utkanten och liksom tittar på..Det är en av de små som får hålla tilli närheten av en av de stora.Gissar/hoppas på att de små är honor? Någon som vet?
                    Hej
                    Grymt svårt att avgöra könsskillnaden på ungdjur men hanen är grövre och lite större än honorna. Fullvuxna djur är lätta att se då hanen är mkt större.
                    Först etablerar hanarna revir medans honorna blir accepterade av hanen och "flyttar in" .
                    Med lite tur så har du 3+3. / Anders
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Tack för infon..Hoppas det är så..
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Hej
                      Grymt svårt att avgöra könsskillnaden på ungdjur men hanen är grövre och lite större än honorna. Fullvuxna djur är lätta att se då hanen är mkt större.
                      Först etablerar hanarna revir medans honorna blir accepterade av hanen och "flyttar in" .
                      Med lite tur så har du 3+3. / Anders

                      Kommentar

                      Arbetssätt...