Könsbestämning av Bolivianska fjärilsciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adokimos

    Könsbestämning av Bolivianska fjärilsciklider.

    Hej!

    Jag behöver hjälp med att könsbestämma två stycken bolivianska fjärilsciklider. Jag handlade totalt tre stycken i helgen (5/10) och tanken var att det skulle vara en hane på två honor. Saken är den att säljaren var lite osäker på just könsbestämningen på _en_ av dessa men det blev ett köp endå på grund av min optimism Jag vet att det ska vara "relativt" svårt att könsbestämma boliviansk fjärilsciklid vid liten storlek men i affären så tyckte jag helt klart att det lös "hona" på båda dessa fiskar då de hade betydligt mindre utvecklad stjärtfena än hanen jag köpte. Färgerna var också mindre utvecklade samt att magpartiet på respektive fisk var svagt rosafärgat. Nu till saken, båda dessa "honor" kör rätt hårt med varandra stundvis (speciellt när det vankas mat). Jag kan notera att även hanen blir jagad då och då. Kan någon hjälp mig att könsbestämma dessa två? Bilder har ni nedan.

    Fisk 1 till vänster samt fisk 2 till höger:


    Fisk 1:



    Fisk 2:



    Vad tror ni?

    // M
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Det är tyvärr omöjligt att könsbestämma på dom bilderna.
    När dom är vuxna så blir hannen större än honan och han har längre fenstrålar.
    Men det är en subjektiv bedömning. Jag har haft två honor på tio cm med hög kropp o riktigt långa fenstrålar o dom hade gått som hannar båda två tills ja såg romläggningen med egna ögon.

    Ett riktigt vant öga kan se skillnaden på könsöppningen, men ja ska säga att det har inte ja lyckats med.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • adokimos

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Det är tyvärr omöjligt att könsbestämma på dom bilderna.
      När dom är vuxna så blir hannen större än honan och han har längre fenstrålar.
      Men det är en subjektiv bedömning. Jag har haft två honor på tio cm med hög kropp o riktigt långa fenstrålar o dom hade gått som hannar båda två tills ja såg romläggningen med egna ögon.

      Ett riktigt vant öga kan se skillnaden på könsöppningen, men ja ska säga att det har inte ja lyckats med.
      Tack för svaret. Tyvärr så löd det som jag befarade Nu på efterhand så skulle jag köpt fler och låtit dem para ut sig, men det är lätt att vara efterklok.

      Föresten, hör det till vanligheterna att honor hunsar med hanar och under vilka omständigheter i så fall? Detta är mitt första ciklidförsök och än så länge är det synnerligen intressant.

      // M

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Trevligt lättlekt Ciklid du börjat med
        Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

        Här är lite bilder på mina.
        Dom smågnabbas och har lite munfajter tills dom har parat ut. Då blir paret mera samstämmigt och då ger sig även honor ganska bryskt på hannar.

        Dom är mycket bra yngelvårdare, och leker med förkärlek på upponervända lerblomfat. Sen gräver dom små gropar och flyttar runt sina små tills dom blir frisimmande, föräldrar försvarar sina yngel runt en månad.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • adokimos

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Trevligt lättlekt Ciklid du börjat med
          Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

          Här är lite bilder på mina.
          Dom smågnabbas och har lite munfajter tills dom har parat ut. Då blir paret mera samstämmigt och då ger sig även honor ganska bryskt på hannar.

          Dom är mycket bra yngelvårdare, och leker med förkärlek på upponervända lerblomfat. Sen gräver dom små gropar och flyttar runt sina små tills dom blir frisimmande, föräldrar försvarar sina yngel runt en månad.
          Mycket fina fjärilsciklider där Japp, det är verkligen spännande fiskar. Jag får rapportera hur det går i tanken vid senare tillfälle..

          // M

          Kommentar

          Arbetssätt...