Geophagus sp. pindare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofeman
    Användare
    • november 2007
    • 54

    Geophagus sp. pindare

    Hej!

    har någon erfarenhet av att ha ovan nämnda fisk i ca 300 liters akvarium?

    jag har problem med att klämma in ett längre akvarium än 130cm, men kan kompensera på djupet på upp till 60cm, då har jag ju samma bottenyta som ett 375L standard.

    är sugen på att ha fisken men vill inte hålla den "trångbott"

    någon med åsikter?

    /Arvid
  • William
    Användare
    • december 2006
    • 93

    #2
    Jag höll 6 stycken ganska vuxna fiskar i ett 250-liters, och det funkade helt okej, eftersom dom inte är extremt revirhävdande. Min bottenyta var på 100*50 men jag tror att dom skulle trivas väldigt bra i ett 130*60. Dock kan man nog nöja sig med 4 fiskar.

    /William

    Kommentar

    • lofeman
      Användare
      • november 2007
      • 54

      #3
      Ursprungligen postat av William
      Jag höll 6 stycken ganska vuxna fiskar i ett 250-liters, och det funkade helt okej, eftersom dom inte är extremt revirhävdande. Min bottenyta var på 100*50 men jag tror att dom skulle trivas väldigt bra i ett 130*60. Dock kan man nog nöja sig med 4 fiskar.

      /William
      tack för ditt svar, låter ju som att det kan bra då..
      hade du något sällskap till dina pindare?
      är sällskap att föredra/inte föredra?

      har lusläst "southamerican eartheaters" ang. geophagus, men man vill ju gärna höra hur andra har haft sina jordätare, summan av många erfarenheter, och att man kan undvika ev. misstag

      någon annan som har erfarenheter? något man borde tänka på med akvarium och kringutrustning? om sällskap, vad är lämpligt? akvariet blir max 130x60 bottenyta.

      /Arvid

      Kommentar

      • William
        Användare
        • december 2006
        • 93

        #4
        Malar är ju alltid trevligt sällskap, utom när det gäller lek då kanske... Men tetror med hög kropp är ju också trevligt. Man kan ju också hålla dom med någon annan jordätare som är lite mindre, som ev. biotodomaarterna. Det man behöver fokusera på när det gäller kringutrustning är väl precis som det står i boken, massor med filter och massor med cirkulation.

        /William

        Kommentar

        • chippog
          Användare
          • augusti 2008
          • 251

          #5
          nu tar jag fram det här ämnet igen! jag har själv blivit "biten" av "pindarésjukan" - inhandlad på zoomässan - och äger 8 som i dagarna ska flyttas till ett 150 x50 x 50, det vill säga ett typiskt 375 liter och 0,75 kvadratmeter stort kar. hur många av er har/har haft dessa firrar? någon som har en kommentar om
          literatur
          lek
          växter
          mat
          beteende
          ...?
          en kan bli beroende av att sitta framför karet

          Kommentar

          • chippog
            Användare
            • augusti 2008
            • 251

            #6
            så klart har jag surfat både på nätet och sökt här! det häftiga är (som vanligt) att det kommer så mycket motstridiga informationer. om du har egen erfarenhet är jag mycket tacksam om du kan tänka dig att komplettera bilden lite.
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

            Kommentar

            Arbetssätt...