Uppbyggnad med moduler 980 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lideby
    Användare
    • mars 2008
    • 33

    Uppbyggnad med moduler 980 l

    Har ett 200x70x70 akvarium och moduler enligt bilder, kommer att gå malawi i karet, bla. Fossorochromis rostratus, N. venustus, N. fuscoteaniatus, C. borley kadango red feen, C. azureus och förhoppningsvis kanske ett par chamsochromis caerleus.
    Ska försöka få in filter i modulerna med biobollar, men lägger man bara pumpen i botten och fyller upp med biobollar?
    Vet inte vad för belysning jag ska ha men lutar åt en vanlig t8 ramp.
    Tips och ideer motages tacksamt.
  • si1ver
    Användare
    • augusti 2008
    • 63

    #2
    Mitt tips är att ta många foton (och lägg upp)
    ...det är oftast själva akvarieprojektet som är roligast att se.

    Kolla igenom forumet hur andra har gjort och sno lite ideér

    Kommentar

    • Lideby
      Användare
      • mars 2008
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av si1ver
      Mitt tips är att ta många foton (och lägg upp)
      ...det är oftast själva akvarieprojektet som är roligast att se.

      Kolla igenom forumet hur andra har gjort och sno lite ideér
      Hej!
      Har kollat runt här en del och hoppas jag lyckas lika bra med mitt projekt, ska skicka bilder då jag kommit en bit.
      Hoppas att det blir mindre fisksoppa än vad jag har idag
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Ett tips. Satsa inte på en hel lång ramp för lysrören, de blir så klumpiga och jobbiga att flytta när du ska ner i karet.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Lideby
          Användare
          • mars 2008
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Ett tips. Satsa inte på en hel lång ramp för lysrören, de blir så klumpiga och jobbiga att flytta när du ska ner i karet.
          Har i dagsläget 2st 1 m ramper till mitt nuvarande 720 kar men är inte helt nöjd med det heller.
          Men man kanske ska satsa på en ca 150 cm ramp på mitten med lite högre effekt istället. Har inte så mycket ljuskrävande växter så det är mest för att framhäva fiskarna, vet inte hur mycket 10 cm djupare kar påverkar ljuset och om man ska ha t5 rör istället för t8?
          Mvh
          Fredrik

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Fördelen med T5 rör är att de är mycket mer effektiva. HF-donet som driver lysröret är också mycket mer effektivt vilket skapar betydligt mindre värmeutveckling. Totalt är verkningsgranden nästan dubbelt så bra för T5 jämnfört med T8.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Lideby
              Användare
              • mars 2008
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Peter_A_F
              Fördelen med T5 rör är att de är mycket mer effektiva. HF-donet som driver lysröret är också mycket mer effektivt vilket skapar betydligt mindre värmeutveckling. Totalt är verkningsgranden nästan dubbelt så bra för T5 jämnfört med T8.
              Så en sådan ramp med 2x80 w borde vara bra?


              Mvh
              Fredrik

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Ursprungligen postat av Lideby
                Så en sådan ramp med 2x80 w borde vara bra?


                Mvh
                Fredrik
                Den passar perfekt för Hulken eller folk som aldrig vill ner och rota i akvariet. Tung och klumpig som attan.

                Jag tycker absolut att du ska ta två enmeters T5 ramper eller tre små som du kan lägga på tvären över karet d.v.s. 70 cm i ditt fall.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Mitt tips är att undvika/minimera att en moul hänger fritt i luften utan beröring av en annan modul eller botten

                  Detta är en fortsättningstråd om Larry Nilsson´s akvariebygge Mitt Akvariebygge - del 1 kan läsas i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642


                  Jag försökte i möjligaste mån få dom att sitta ihop enligt ovan.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lideby
                    Så en sådan ramp med 2x80 w borde vara bra?


                    Mvh
                    Fredrik
                    Jag är absolut ingen Hulk och akvariet står inte extremt lättåtkomligt... men det går ganska bra att lyfta av min lysrörsarmatur som är 200x55 med fyra lysrör i... lysrörsdelen är ca 30 cm + en 25 cm lucka som gör rampen heltäckande. Sedan har jag sex stycken täckglas vilket gör att man kan lyfta luckan och ta bort tre täckglas och komma åt främre eller bakre delen av akvariet (i och med placering av lucka i framkant är det enklast att komma åt den främre delen av akvariet).

                    Skall se ifall jag kan ta någon bild...

                    Frågan är hur bred den är som du länkat till... står bara hur lång.
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Ursprungligen postat av Peter_A_F
                      Jag är absolut ingen Hulk och akvariet står inte extremt lättåtkomligt... men det går ganska bra att lyfta av min lysrörsarmatur som är 200x55 med fyra lysrör i... lysrörsdelen är ca 30 cm + en 25 cm lucka som gör rampen heltäckande. Sedan har jag sex stycken täckglas vilket gör att man kan lyfta luckan och ta bort tre täckglas och komma åt främre eller bakre delen av akvariet (i och med placering av lucka i framkant är det enklast att komma åt den främre delen av akvariet).

                      Skall se ifall jag kan ta någon bild...

                      Frågan är hur bred den är som du länkat till... står bara hur lång.
                      Har samma dito och jag är av helt motsatt uppfattning. Det går att få av skrället, men den är lång och ranglig så man gör det inte utan risk själv. Kan lätt bli att man knäcker ett rör av misstag. Ska man ha en hel lång ramp så bör man fundera på att köpa Åleds där man kan vika upp halva i a f.

                      Hursomhelst. Jag skulle inte köpa en sån igen nu så innan du gör det tycker jag du ska åka och kolla på en i verkligheten och "testfånga lite fisk" och se om du trivs med det.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Lideby
                        Användare
                        • mars 2008
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Har samma dito och jag är av helt motsatt uppfattning. Det går att få av skrället, men den är lång och ranglig så man gör det inte utan risk själv. Kan lätt bli att man knäcker ett rör av misstag. Ska man ha en hel lång ramp så bör man fundera på att köpa Åleds där man kan vika upp halva i a f.

                        Hursomhelst. Jag skulle inte köpa en sån igen nu så innan du gör det tycker jag du ska åka och kolla på en i verkligheten och "testfånga lite fisk" och se om du trivs med det.
                        Har i dagsläget 2 st 1 m ramper och inte helt nöjd med det, 2 sladdar och lite upphöjda gavlar som läcker ljus, skulle möjligen kunna tänka mig en ramp som är 150 cm men det ser kanske konstigt ut.
                        Sen att fånga fisk är jäkligt i vilket fall i stora kar...brukar flytta ramperna bakåt och ta av de främre täckglasen i nuläget.

                        Har börjat att möblera med moduler, men känns som det slutgiltiga inte är klart...men ett delikat dilemma.

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          Verkar bli kanonsnyggt...

                          Har du funderat över att ha någon modul på botten (som en sten...)
                          Hur hade du tänkt göra med bakgrunden mellan modulerna?
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lideby
                            Har i dagsläget 2 st 1 m ramper och inte helt nöjd med det, 2 sladdar och lite upphöjda gavlar som läcker ljus, skulle möjligen kunna tänka mig en ramp som är 150 cm men det ser kanske konstigt ut.
                            Sen att fånga fisk är jäkligt i vilket fall i stora kar...brukar flytta ramperna bakåt och ta av de främre täckglasen i nuläget.

                            Har börjat att möblera med moduler, men känns som det slutgiltiga inte är klart...men ett delikat dilemma.
                            Kärt problem, som sagt. Jag tycker att det ser lite spretigt ut - jag skulle prova att inte sprida ut dem och även att ta ner nån som "klippa" på botten för att få mer "kontraster" och inte "bara" moduler över hela baksidan. Hoppas du förstå och hoppas OK med lite åsikter! Prova och prova igen och till slut så sitter det där! Lycka till!
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lideby
                              Ska försöka få in filter i modulerna med biobollar, men lägger man bara pumpen i botten och fyller upp med biobollar?
                              Man vill ju gärna att vattnet skall passera biobollarna. Ligger pumpen på botten så bör rastret (där vattnet kommer in i filtret) sitta så högt som möjligt. Alternativt tvärtom alltså pumpen vid toppen på modulen och rastret vid botten...

                              Jag tror att det andra alternativet är bäst eftersom man gärna vill skicka ut vattenströmmen nära ytan för att få bra ytcirkulaton som ger maximal syresättning.

                              Jag hade en hel BTN bakgrund på mitt första akvarie och då var rastret i ena ändan och pumpen i andra. Den låg på botten med en slang kopplad på utblåset som skickade ut vattnet vid ytan. Fördelen var att jag aldrig behövde stänga av pumpen vid vattenbyte. Men eftersom dina moduler blir lodrätta kommer antingen pumpen eller inloppet hamna ovan ytan vilket gör att du ändå inte kan köra pumpen vid vattenbyte.
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...